ΦΙΛΕ ΜΟΥ ΦΤΕΡΩΤΕ
ΠΕΤΑ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟ ΜΠΛΕ ΚΑΙ ΣΤΟ ΚΑΦΕ!
Μακάρι να 'μουν αετός πάνω σε μια βουνοκορφή
και να γνώριζα της ελευθερίας τη μορφή.
Μακάρι να είχα γλάρου φτερά
και να αρμένιζα πάνω από μια θάλασσα μαβιά.
Αηδονιού φωνή, για ένα τραγούδι, στου ήλιου το φιλί,
χωρίς να υπάρχει φάλτσο στο σολ και στο μι.
Μακάρι να 'μουν ταξιδιάρικο περιστέρι,
για να στείλω μήνυμα στο δικό μου ταίρι.
Μακάρι να 'χα της κότας την αγκαλιά
και να έκλεινα μέσα της, όλου του κόσμου τα παιδιά.
Μακάρι παπαγάλος να 'μουν σε ένα κλαδί
και να 'ξερα μόνο λέξεις που δείχνουν αγάπη και στοργή.
Τόσα μακάρι μαζεύτηκαν στα φτερά
και βάρυναν με επιθυμία σύννεφα και πουλιά.
Το "μακάρι" γίνεται "δεν μπορεί"
και κάθομαι καρφωμένη εδώ κάτω στη γη.
Σας βλέπω με θαυμασμό και μιλώ:
-Τι χρώμα να έχει ο κόσμος από κει ψηλά
μέσα από τη δική σας τη ματιά;
Τι χρώμα να έχει η ελευθερία,
στου αέρα και στου ήλιου τη συμφωνία;
Λ.Ρ
-Πουλί πετά ψηλά πάνω από θάλασσες και χωριά: Κάθε παιδί μεταμορφώνεται σε πουλί και πετά πάνω από τη θάλασσα, από τη πόλη και μας λέει τι είδε.
Οι απαντήσεις των παιδιών:
Ανθρώπους να κολυμπάνε.
Σπίτια πάνω σε βουνά.
Παράξενα λουλούδια.
Έφτασα πολύ κοντά στον ήλιο.
Λουλούδια που καταπίνουν έντομα.
Δέντρα που ήταν γυμνά και δεν είχαν φύλλα.
Τον ήλιο να χαμογελάει.
Ανθρώπους που οργώνανε.
Ανθρώπους μέσα σε μία βάρκα που ψαρεύανε.
Ανθρώπους να ποτίζουν τα λουλούδια.
Δελφίνια που παίζανε με τα ψάρια.
Μια γυναίκα που φροντίζει τα παιδιά της.
Άντρας που καθαρίζει το αυτοκίνητο.
Αρκούδα που έψαχνε να βρει μέλι.
-Γνωρίζω τον αρχηγό μέσα από τον φίλο μου τον φτερωτό: Λέξεις- ρήματα. Μετά από συζήτηση γνωρίζουμε τα ρήματα.(είναι ένας αρχηγός που μας δίνει μια "διαταγή" και εμείς το κάνουμε)Τι καταλάβαμε; Λέμε προτάσεις και ζητάμε από τα παιδιά να μας πουν το ρήμα της πρότασης. Παίζουμε με ρήματα σχετικά με τα πουλιά (πετάω,φτερουγίζω,κλωσάω,τιτιβίζω, κράζω, κουρνιάζω). Στην αρχή ακούνε το ρήμα και μιμούνται. Μετά κάνουμε παντομίμα και τα παιδιά λένε το συγκεκριμένο ρήμα.
-Θαλασσοκόρακας πεινάει και ψάχνει κάτι για να φάει:Κάθε παιδί-θαλασσοκόρακας κάθεται στον βράχο του και με το σύνθημα βουτά στη θάλασσα και με το ράμφος του πιάνει ένα ψάρι και το φέρνει στο βράχο του. Ποιο θα τα καταφέρει πρώτο;
-"Πετάει, πετάει" κινητικά:Το γνωστό παιχνίδι πετάει πετάει (αναφέρουμε κάτι που πετάει ή δεν πετάει). Όταν τα παιδιά ακούν κάποιο πτηνό κουνούν τα χέρια σαν φτερά, αν ακού κάτι που δεν πετά κάθονται ακίνητα ή κάτω σε βαθύ κάθισμα. Εμείς κάθε φορά που αναφέρουμε κάτι πτηνό ή μη κουνάμε τα χέρια για να τα μπερδέψουμε. Κερδίζει όποιος καταφέρει να μην "πετάξει" όταν δεν πρέπει. Πχ. Πετάει πετάει ο γάιδαρος! Τι πρέπει να κάνουν;
- Ο αετός ξενυχτά μην του κλέψουν τα μικρά:Ένα παιδί αετός και τρία τέσσερα παιδιά αετόπουλα που τα φυλά. Τα υπόλοιπα παιδιά αρπαχτικά ή κυνηγοί προσπαθούν να του πάρουν τα μικρά απ' τη φωλιά την ώρα που απομακρύνεται για να βρει φαγητό. Κάθε παιδί που πιάνει φεύγει από το παιχνίδι Ποιος θα είναι ο νικητής; Παραλλαγή: Κάθε παιδί που πιάνει ο αετός γίνεται αετόπουλο.
-Παπαγάλος πολύχρωμος, ζωηρός αλλά και πολύ ομιλητικός: Γινόμαστε ένας παπαγάλος που δίνει εντολές. Τα παιδιά εκτελούν μόνο τις εντολές όταν η φράση ξεκινάει " ο παπαγάλος λέει...." Τα παιδιά που δεν τηρούν τον κανόνα βγαίνουν από το παιχνίδι.(ο παπαγάλος λέει να ανεβείτε στα τραπέζια-εκτελείτε. Κάτω από τα τραπέζια, όταν ακουστεί, τα παιδιά πρέπει να μείνουν πάνω στα τραπέζια, αλλιώς χάνουν)
-Ένα κοράκι δεν ψάχνει τη φωλιά του αλλά τη μαμά του:Τα κορίτσια σε κύκλο. Κάτω από ένα κορίτσι υπάρχει ένα μαύρο φτερό.Το αγόρι-κόρακας κάθεται στη μέση του κύκλου και ρωτά πέντε κορίτσια. "Είσαι η μαμά μου;" Αν η απάντηση είναι αρνητική, το κορίτσι απαντά, τιτιβίζοντας. Αν η απάντηση είναι θετική απαντά κράζοντας. Ποιο κοράκι θα τη βρει με τις λιγότερες ερωτήσεις;
-Ποιος κούκος απ' την τεμπελιά, κάθισε σε ξένη φωλιά; Τα αγόρια σε κύκλο. Κάποιο κάθεται πάνω σε μία φωλιά. Όλα τα αγόρια κάθονται σε μια συγκεκριμένη στάση, εκτός από αυτό που έχει τη φωλιά. Το κορίτσι προσπαθεί να βρει ποιος είναι ο κούκος, παρατηρώντας τη διαφορά.
-Δύο αετόπουλα παλεύουν με φτερά, για τη βουνού τη πλαγιά:Τα παιδιά-αετόπουλα προσπαθούν μόνο με τα χέρια να ρίξουν το άλλο από το βράχο-τουβλάκι.
-Ισορροπία, για να μην οδηγηθώ στην ασιτία: Στη μέση ενός μεγάλου κλαδιού υπάρχει μια ακρίδα. Με το σύνθημα τα πουλιά ξεκινούν. Ποιο θα φτάσει πρώτο στο φαγητό, χωρίς να χάσει την ισορροπία του;
-Σε ένα δέντρο φουντωτό, το πέταγμα δεν σταματά λεπτό: Πάνω σε ένα δέντρο υπάρχουν τέσσερα πουλιά σε διάφορες θέσεις. Τα παιδιά παρατηρούν για λίγο. Τα πουλιά φεύγουν από το δέντρο και οι παρατηρητές πρέπει να τα βάλουν στη θέση που ήταν. Σε άλλη φάση οι θέσεις των πουλιών μπερδεύονται και οι ορνιθολόγοι πρέπει να τα τοποθετήσουν στην αρχική τους θέση.
Μια προσπάθεια:
-Τι θυμάμαι απ' όλα αυτά;Καλύτερα να άνοιγα τα φτερά και να πέταγα μακριά: Μέσα από μια τρύπα μικρή, φαίνεται ένα μέρος μιας εικόνας και το παιδί προσπαθεί να βρει το πουλί που έχει κρυφτεί.
-Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες. Η παντομίμα ξεκινά και στο τέλος μετριούνται οι νίκες της κάθε ομάδας.
Κινήσεις:
Πετώ και βάζω στο κεφάλι μου μία κορόνα (αετός)
Χτενίζω τα μαλλιά μου προς τα πάνω (τσαλαπετεινός)
Πετώ και βάζω πίσω μου ένα ψαλίδι(χελιδόνι)
Κάνω πως παίζω κιθάρα και τραγουδώ(αηδόνι)
Ανεβαίνω στη καρέκλα, κοιτώ το ρολόι και αρχίζω να φωνάζω κουνώντας τα φτερά μου(κόκορας)
Στέκομαι με το ένα πόδι σε σχήμα κουτσό(πελαργός, όταν ξεκουράζεται)
Πετώ και παίρνω ένα δαχτυλίδι και το πάω στη φωλιά μου(κίσσα)
Βάζω ένα χαρτί στον αστράγαλο μου και πετάω μακριά(περιστέρι)
Κρατώ ένα αυγό, κοιτάω δεξιά κι αριστερά και το αφήνω στη φωλιά (κούκος)
Κολλάω στο λαιμό μου ένα χαρτί κόκκινο και πετώ(κοκκινολαίμης)
Κοντά σε κάποιο ξύλο, πηγαίνω το κεφάλι μου μπροστά ,πίσω, στην αρχή αργά και μετά πιο γρήγορα(δρυοκολάπτης)
Φτερουγίζω γύρω-γύρω από μια κούκλα που είναι κάτω στο πάτωμα με κλειστά μάτια (κόρακας)
Γίναμε και μουσικάντηδες και τραγουδήσαμε για τους φτερωτούς μας φίλους
Μια λίστα τραγουδιών για πουλιά για πολλαπλή χρήση
Που να κρύψει τη χαρά,
τώρα που έχει μια φωλιά και ένα σκουλήκι συντροφιά;
Επιλέγω τον φίλο μου τον φτερωτό
και συμπληρώνω τον πίνακα τον ζωγραφικό.
Πατρόν των παραπάνω εργασιών:
Εξωτική ομορφιά και η φαντασία που τριγυρνά!
Η ομαδική μας εργασία έγινε , αφού διαβάσαμε πρώτα και συζητήσαμε το παραμύθι
"Ο γίγαντας και τα πουλιά".
Ο Ροδόλφος πια δεν νιώθει μοναξιά
γιατί "σκεπάστηκε" με των πουλιών, τα πούπουλα και τα φτερά.
Η ομαδική μας εργασία έγινε , αφού διαβάσαμε πρώτα και συζητήσαμε το παραμύθι
"Ο γίγαντας και τα πουλιά".
Ο Ροδόλφος πια δεν νιώθει μοναξιά
γιατί "σκεπάστηκε" με των πουλιών, τα πούπουλα και τα φτερά.