Δευτέρα 29 Μαΐου 2017

ΤΑ ΕΡΠΕΤΑ


ΤΑ ΕΡΠΕΤΑ



Γράμμα; Από ποιον; Δεν περιμέναμε κάτι! Το ανοίξαμε με μεγάλη περιέργεια. Ήταν μια πρόσκληση. Μια παράξενη πρόσκληση. Αποφασίσαμε να πάμε εκεί που μας είχαν προσκαλέσει. Ετοιμάσαμε τα δώρα μας, φορέσαμε τα καλά μας και ξεκινήσαμε.
Ο τόπος και η ώρα είχαν οριστεί με όμορφα γράμματα στη πρόσκληση. Δεν μπορούσαμε να μην είμαστε συνεπείς. Χτυπήσαμε το κουδούνι και περιμέναμε. Περιμέναμε...περιμέναμε... περιμέναμε. Ξαναχτυπήσαμε το κουδούνι. Και ξανά μανά τα ίδια.
Όταν την είδαμε στη πόρτα, καταλάβαμε γιατί η τόση αργοπορία. Η χελώνα η Λιλή, έτσι μας συστήθηκε, μας καλωσόρισε και μας έβαλε στο σαλόνι. Η κυρία Σαύρα ανεβοκατέβαινε στο τραπέζι και μας κοίταξε αδιάφορα. Το Φίδι, κουλουριασμένο στον καναπέ, μας κοίταξε με ένα ύφος, που μας τρόμαξε λίγο.Στη μπανιέρα ο Κροκόδειλος απολάμβανε το πρωινό του μπάνιο. Ο Χαμαιλέοντας έπαιζε με τα χρώματα που είχε μπροστά του και μας μπέρδευε. Τα είπαμε λίγο μαζί τους και καθίσαμε να φάμε. Μενού; Ακούστε! Σαλάτες παράξενες, ποντικοπαστίτσιο και ζελέ φράουλα με έντομα!
Νηστικοί μείναμε, αλλά μας ευχαρίστησαν με άλλο τρόπο. Είχαν ετοιμάσει ένα σωρό παιχνίδια. Βγήκαμε έξω στην αυλή του σπιτιού τους και περάσαμε υπέροχα!
Κάπως έτσι δηλαδή:

Ερπετά τρομερά, μεγάλα και μικρά, σέρνονται στη γη, ψάχνουν για φαΐ: Τα παιδιά κινούνται ελεύθερα, μέχρι να τελειώσει το ποίημα.Στο τέλος της ρίμας μιμούνται όποιο ερπετό θέλουν και ονομάζουν το φαγητό που χρειάζονται για να χορτάσουν.
Ένα, δύο τρία, θα σε βρω κυρ κροταλία:Ένα παιδί βγαίνει έξω από τη τάξη. Τα υπόλοιπα κάθονται στα θρανία, με τα χέρια κάτω από το τραπέζι. Κάποιο παιδί κρατά στα χέρια του ένα τουβλάκι και το χτυπά στο κάτω μέρος του θρανίου. Το παιδί, που ήταν έξω από τη τάξη προσπαθεί να βρει με τον ήχο, ποιο παιδί είναι ο κροταλίας.
Μεγάλο ή μικρό είναι τρομακτικό: Παίζουμε με τα υποκοριστικά και τα μεγεθυντικά των ερπετών. Στη λέξη φιδάκι, κάθε παιδί σέρνεται, ως μονάδα. Στη λέξη φίδι, ανά δύο φτιάχνουν ένα φίδι. Και στη λέξη φιδάρα, όλα τα παιδιά φτιάχνουν μία ανακόντα. Μπορούμε να συρθούμε όλοι μαζί;


Είναι πολύ ζωηρό! Μπορείς να περάσεις πάνω απ' αυτό; Η άκρη ενός σχοινιού δένεται στην άκρη του τραπεζιού, χαμηλά. Η νηπιαγωγός από την άλλη αρχίζει να το κουνά.Τα παιδιά πηδούν πάνω απ' αυτό, χωρίς να το πατήσουν. Όποιο το πατήσει, γίνεται φαγητό του φιδιού.
Το ταμπουρίνο χτυπά και εγώ πρέπει να το κάνω σωστά: Σέρνομαι, κουλουριάζομαι, σηκώνομαι, βγάζω τη γλώσσα μου.Τέσσερις κινήσεις που το παιδί-φίδι πρέπει να τις επαναλάβει με τη σωστή σειρά, με το χτύπημα του ταμπουρίνου σε κάθε αλλαγή.
Αχ! Χελώνα μου μικρή, που πας με τόση προσοχή; Τρία παιδιά στα τέσσερα κάνουν το σώμα της χελώνας και ένα παιδί πάνω ξαπλωμένο είναι το καβούκι.Ποια χελώνα θα φτάσει πρώτη στο λιβάδι-φόδρα;

Δεν είσαι σαν το λαγό, αλλά προσπάθησε να σε χαρώ: Μια παραλλαγή του προηγούμενου είναι με δύο παιδιά μόνο. Το ένα θα κοιτά μπροστά και το άλλο παιδί-καβούκι θα βάλει τη πλάτη του πάνω στη πλάτη του άλλου παιδιού και θα μπλεχτούν τα χέρια τους. Ο αγώνας αρχίζει.

Νιώθω μια βαρυστομαχιά, τι έχω άραγε στη κοιλιά; Το παιδί-φίδι ξαπλώνει ανάσκελα στη φόδρα-χόρτα και κρύβεται ένα αντικείμενο κάτω από τη μπλούζα του. Τι έχει φάει άραγε; Μπορείς να το βρεις;

Πως θα μάθω να διαβάζω αν τα γράμματα, δεν μάθω; Τα παιδιά -φίδια επιλέγουν στη τύχη μια κάρτα από τα γράμματα της αλφαβήτας. Πόσα παιδιά θα χρειαστείς για να το φτιάξεις; Προσπάθησε το. Είναι σωστό; Μπορούμε να το διορθώσουμε; Να το κάνουμε ποιο δύσκολο; Επιλέγονται γράμματα από μία λέξη.(γάλα). Η ομάδα κάνει αναπαράσταση των γραμμάτων και η άλλη τα βρίσκει. Τα γράμματα σημειώνονται και η λέξη διαβάζεται.
(K, E, A, H)






"Σε ένα σπίτι για πρώτη φορά, δεν πας με χέρια αδειανά".
Τα δώρα που τους πήγαμε:

Φίδια φτιαγμένα με τα χεράκια μας


Τρισδιάστατα πολύχρωμα φίδια



Πριν γίνει το κολάζ υποθέσαμε τις σκέψεις της Λιλής
(που πηγαίνει, τι σκέφτεται, πως νιώθει)


Παρατηρώ, σχεδιάζω, ζωγραφίζω.


Ζωγραφική της σαύρας με τη βοήθεια του γκοφρέ


Ομαδική εργασία με τέμπερα



Αν μας ρωτήσετε, πως τα περάσαμε εκεί;
Περάσαμε καλά, αλλά δεν θα υπάρξει δεύτερη φορά.
Η σαύρα παρεξηγιόταν με το παραμικρό 
και το φίδι, αρκετές φορές ήταν τρομακτικό.
Ο κροκόδειλος παραφύλαγε σε κάθε γωνιά,
 για να χύσει δάκρυα ψεύτικα, "καυτά".
Ο χαμαιλέοντας στο κρυφτό, έκανε ζαβολιές ένα σωρό.
Η πιο συμπαθητική, ήταν η χελώνα η Λιλή!
Μας περιποιήθηκε με αργό ρυθμό, 
γι' αυτό μας βρήκε εκεί το δειλινό.
Το τραπέζι ήταν γεμάτο φαγητά,
 αλλά τα παιδιά τα κοίταζαν από μακριά.
Παίξαμε όμως παρά πολύ στου σπιτιού τους την αυλή.
Μας αποχαιρέτησαν με λόγια ευγενικά 
και μας κούνησαν το μαντήλι όλα τα ερπετά.



-Νατάσα, μη φοβάσαι πια, 
γιατί τώρα έχουμε φύγει μακριά.
Πρόσεξες όμως κάτι εκεί;
Δεν υπήρχε τσακωμός και φασαρία,
 γιατί η μητέρα Φύση, τα στόλισε με αρμονία!
Όλα είναι πλασμένα για κάποιο σκοπό, 
χωρίς να έχουν την ανάγκη μας , θαρρώ.



Σάββατο 27 Μαΐου 2017

Ο ΒΑΤΡΑΧΟΣ


Ο ΒΑΤΡΑΧΟΣ


Τον βρήκαμε , μια μέρα της άνοιξης, στην άκρη μιας λίμνης. Δεν καταλάβαμε, αν βαριόταν ή αν ήταν λυπημένος. Όταν του προτείναμε να έρθει μαζί μας, δεν αρνήθηκε. Ο πιο γενναίος, τον έβαλε στη τσέπη του και γυρίσαμε στο σχολείο.
Τα παιδιά τού γνώρισαν το σόι του, άλλους παράξενους βατράχους που υπάρχουν και υπήρχαν στη γη. Του διαβάσαμε παραμύθια που μάλλον του άρεσαν γιατί δεν σταμάτησε να κοάζει. Στο "Είμαι ένας βάτραχος μικρούλης, ο Εμμανουήλ Α. Μπακακούλης" μας βρήκε λέξεις από το άλφα, πριν του διαβάσουμε το τέλος (άσχημος, αστείος, ανκατωσούρας, αδικαιολόγητος). Στο " Ο βάτραχος που τραγουδούσε", ιστορία από το Μεξικό, μας καλοκάρδισε και εκείνος με ένα δικό του τραγούδι. Στο " Η πριγκίπισσα και ο βάτραχος" αναστέναξε.

 

Τον είδαμε στεναχωρημένο και αποφασίσαμε να παίξουμε μαζί του παιχνίδια, για να του φτιάξουμε τη βατραχοδιαθέση του.

Βατραχάκια στη σειρά ποιο θα φτάσει πρώτο στη λίμνη;
Ορίζουμε μια απόσταση, ως αφετηρία ένα βραχάκι  και τέρμα τη λίμνη. Τα παιδιά ανά δύο με πηδήματα προσπαθούν να φτάσουν πρώτα στη λίμνη τους. Στη συνέχεια δυσκολεύουμε το παιχνίδι βάζοντας εμπόδια στο δρόμο τους, πχ. Να πηδήσουν πάνω από ένα κορμό ή να κολυμπήσουν σα γυρίνοι κάτω από ένα εμπόδιο.


Πιάσε βατραχάκι όσες μύγες μπορείς!
Ένα παιδί γίνεται βατραχάκι τα άλλα είναι μύγες ή κουνούπια.Το βατραχάκι- παιδί με μια κόκκινη κορδέλα την πετά σα γλώσσα και όποιο παιδί-μύγα  ακουμπήσει με αυτήν μένει ακίνητο και γίνεται η λεία του.


Γεράκι πετά, πρόσεχε βατραχάκι εσένα κυνηγά!
Ορίζουμε με μια μπλε φόδρα ή ένα μπλε στρωματάκι τη λίμνη-φωλιά των βατράχων. Ένα παιδί είναι το γεράκι που ξεκινά από τη φωλιά του για να βρει φαγητό. Τα παιδιά-βατραχάκια παίζουν και πλατσουρίζουν στη λίμνη τους τριγύρω. Με το σύνθημα της νηπιαγωγού απομακρύνονται και ψάχνουν για έντομα, ενώ το γεράκι μόλις τα δει να σκορπίζουν ορμά για να πιάσει όσα περισσότερα μπορεί και να τα πάει στη φωλιά του να ταΐσει τα μικρά του. Τα παιδιά- βατραχάκια μπορούν να γλυτώσουν από το γεράκι μόνο αν βουτήξουν και κρυφτούν στη λίμνη τους.
Ξέρω να μετρώ καλά κι έτσι βρίσκω τη φωλιά!
Σκορπίζουμε στο πάτωμα φύλλα από νούφαρα που έχουμε φτιάξει με τα παιδιά. Στο τέλος της διαδρομής βρίσκεται η λίμνη. Τα παιδιά με ένα ζάρι που το πετούν επιλέγουν τη διαδρομή τους πάνω στα νούφαρα για να φτάσουν στη λίμνη τους. Πρέπει να πατήσουν σε τόσα νούφαρα όσα δείχνει το ζάρι. Όποιος φέρει έξι, πχ. Είναι τυχερός μιας και με ευκολία πηδώντας σε έξι φύλλα φτάνει εύκολα στη λίμνη. Αν φέρει όμως ένα πρέπει να επιλέξει ποιο είναι ποιο κοντά ώστε πηδώντας σε αυτό  με ένα πήδημα μπορεί να φτάσει στη λίμνη του. Μπορούμε στην αρχή να το παίξουμε χωρίς ζάρι ορίζοντας στα παιδιά ότι πρέπει να πηδήσουν σε όλα τα φύλλα για να φτάσουν στη λίμνη με όποια σειρά εκείνα επιλέξουν.


Πεινάς βατραχάκι;
Ορίζουμε μια διαδρομή. Στο τέλος αυτής έχουμε σκορπίσει διάφορα έντομα. Τα παιδιά-βατραχάκια πετούν το ζάρι και ανάλογα με τον αριθμό που θα φέρουν κάνουν τα αντίστοιχα πηδήματα που τους φέρνει πιο κοντά στο μεζέ τους. Σκοπός να κάνουν όσο μεγαλύτερο άλμα μπορούν. Όποιο παιδί καταφέρει να βρεθεί πιο κοντά στα έντομα με τα άλματά του κερδίζει.


Στη σειρά νούφαρα μετρώ κι έτσι βρίσκω μεζέ λαχταριστό!
Σκορπίζουμε τα φύλλα στο πάτωμα και πάνω σε κάποια από αυτά αφήνουμε ένα έντομο. Τα παιδιά-βατραχάκια πετούν το ζάρι και ανάλογα με τον αριθμό που θα φέρουν πρέπει να σκεφτούν και να πατήσουν πάνω σε τόσα φύλλα ώστε το τελευταίο πήδημά τους να τους οδηγήσει σε ένα φύλλο που έχει πάνω του ένα λαχταριστό έντομο. Προσοχή! Πρέπει να μετρήσουν και να πηδήσουν πάνω σε άδεια φύλλα και να καταλήξουν σε ένα φύλλο με ένα έντομο πάνω τους.
Θέλω να ξεκουραστώ από τον τρελό χορό ψάχνω ψάχνω για να βρω νούφαρο ελεύθερο!
Σαν τα μουσικά στεφάνια. Νούφαρο και βατραχάκι. Με τη μουσική χορεύουν στο χώρο και με την παύση ψάχνουν να βρουν ένα νούφαρο να ξεκουραστούν. Έλα όμως που τα νούφαρα ολοένα και λιγοστεύουν; Ποιο βατραχάκι τυχερό θα ξεκουραστεί μετά το τρελό χορό;
     Bρες τον πρίγκιπά σου! Ή Φίλα το βάτραχό σου!
Η Πριγκίπισσα με τα μάτια κλειστά προσπαθεί να ξεχωρίσει από τη φωνή τον «Πρίγκιπα Βάτραχο» που κοάζει ανάμεσα στα άλλα βατράχια και να τον φιλήσει. Ο Πρίγκιπας φορά κορώνα και με την αφή αφού τον πλησιάσει μπορεί να τον αναγνωρίσει. Ο Πρίγκιπας Βάτραχος όμως δε στέκεται στο ίδιο σημείο… μετακινείται συνεχώς  και της κάνει τη ζωή δύσκολη!
-     Σημαδεύω και χτυπώ τον βάτραχο που αγαπώ!
Τα βατραχάκια σε κύκλο με ένα παιδί να είναι ο Πρίγκιπας βάτραχος. Η Πριγκίπισσα ανάμεσά τους με ένα μπαλάκι στο χέρι. Με το σύνθημά μας τα βατράχια απομακρύνονται. Η Πριγκίπισσα πρέπει να σημαδέψει και να πετύχει με το μπαλάκι τον Πρίγκιπα-βάτραχο!

Φτιάξαμε κατασκευές και ζωγραφιές, για να τον ευχαριστήσουμε. Η αλήθεια είναι ότι άρχισε να πεινάει και προσπάθησε να φάει τη γόμα, τη κηρομπογιά, το χαρτί.Βγήκαμε στην αυλή και του μαζέψαμε έντομα και ηρέμησε τη πείνα του.
Τι του χαρίσαμε;

Φίλους για να μην αισθάνεται μόνος.


Χρώματα πολλά για να ομορφύνει τη λίμνη του


Παιχνίδια ξεγνοιασιάς στα βούρλα.


Και ίσως μία πριγκίπισσα, όπως εκείνος τη φαντάζεται.


Μετά από μερικές μέρες τον πήγαμε πίσω στη λίμνη, τον αφήσαμε στα ήσυχα νερά της και του είπαμε όλοι μαζί ένα τραγούδι, πριν τον αποχαιρετίσουμε.

Βάτραχε, άκου μία συμβουλή:
Θέλει γλέντι και τραγούδι,
για να ανθίσει της ζωής το λουλούδι!

Μετά από αρκετές μέρες, κάποιοι ήρθαν από τη λίμνη και μας είπαν ότι τον είδαν. Ήταν καλά, αλλά όχι έτσι όπως τον είχαμε δει εμείς.


Μπράβο βάτραχε! Να περνάς πάντα υπέροχα!

           



     

Τετάρτη 24 Μαΐου 2017

ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ


ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ

Ήρθε πάλι καλοκαίρι,
να της θάλασσας τ’ αστέρι.
Στον αφρό πετά ο γλάρος
κι ολοφώτιστος ο φάρος.
Γέμισε κι η αμμουδιά,
κάστρα φτιάχνουν τα παιδιά.
Όνειρα θα κάνω χίλια
πιο πολλά κι απ’ τα κοχύλια.
Καλοκαίρι μου γλυκό
μόνο εσένα αγαπώ.

                             Χρήστος Προίσκος


Καλοκαίρι μου ξανθό μόνο εσένα αγαπώ
 και για σε ένα δώρο μικρό!

Κολάζ και ζωγραφική με τέμπερα.

Χαρτοκοπτική και προφορικός λόγος για μια θάλασσα πανέμορφη.

Στην υγεία μας!

Μάνταλα πάνω σε μία αχιβάδα

Το παγωτό σοκολάτα μου, που είναι;

Κοχύλια και άμμος
( τα παιδιά επιλέγουν μια εποχή και δημιουργούν)


Όμορφο καλοκαιράκι...

Μέσα στο βυθό της θάλασσας.

Καλοκαιρινό τοπίο
 (ζωγραφική με νερομπογιές και κολάζ)

Τι σε φόβισε ψάρι μικρό, μέσα στο νερό;

Αλογάκι της θάλασσας τριγυρνά, δείχνοντας σε όλους τη τόση ομορφιά!

Βοήθεια! Μ' ακούει κανείς; 
Ελάτε να με πάρετε απ' αυτό το μακρινό μέρος της γης.

Ηλιοτρόπια ανθίζουν

Στο βυθό της θάλασσας

 Με φόντο άσπρο και μπλε

Που είναι το ψάρι, που;

Αναπαράσταση ζωγραφικού πίνακα

Μέσα στη θάλασσα τη πλατιά

Βανίλια, σοκολάτα, καϊμάκι, είναι όλο γλύκα το καλοκαιράκι!

Καλοκαίρι στη ματιά, καλοκαίρι στη καρδιά!

Ότι κι αν ψάχνεις εκεί στα βαθιά,
 μη ξεχνάς να βγαίνεις στα ρηχά 
για να μου λες ένα "γεια"


Την ώρα τούτη 
σκορπά ένα χέρι
χάδια και πλούτη
 κι η γη φορά,
σαν μια πορφύρα.
Ζωής πλημμύρα
το καλοκαίρι.
Θεού χαρά!

Κ. Παλαμάς