Σάββατο 28 Ιανουαρίου 2017

ΤΑΞΙΔΕΥΟΝΤΑΣ

 Ταξιδεύοντας από την Αρκτική στην... Ανταρκτική και πάλι πίσω!


Πώς θα μπορούσαμε όταν όλα είναι γύρω παγωμένα και το κρύο δεν μας αφήνει να ξεμυτίσουμε να μην αναφερθούμε στους ανθρώπους αυτούς που ζουν μόνιμα σε τέτοιες συνθήκες και χειρότερες... Η αφόρμηση δόθηκε από τα ίδια τα παιδιά που σε κάποια στιγμή ντυθήκαμε για μια παρατήρηση στην αυλή και κάποιος φώναξε: "Σαν Εσκιμώοι ντυθήκαμε, κυρία!". Αυτό ήταν! Τι είναι αυτοί οι Εσκιμώοι; Τα παιδιά ανέφεραν ότι γνώριζαν και συμφωνήσαμε να μαζέψουμε πληροφορίες και να μάθουμε περισσότερα γι' αυτούς και για άλλους ανθρώπους που ζουν στις παγωμένες Άκρες της Γης! 
Στρώθηκε λοιπόν ο Παγκόσμιος χάρτης στην παρεούλα και το ταξίδι ξεκίνησε. Με αφετηρία την Ελλάδα ταξιδέψαμε πρώτα στο Βορρά! Βρήκαμε τις χώρες που καλύπτονται πάντα από πάγους και χιόνια και αρχίσαμε την εξερεύνηση... Άραγε ζουν άνθρωποι εκεί και ποιοι είναι αυτοί;


Εσκιμώοι και Λάπωνες, Ινουίτ και Σαάμι στη γλώσσα τους κι εμείς μέσα από ένα Power Point που μπορείτε να δείτε ΕΔΩ μάθαμε τα πάντα γι' αυτούς!
Και φυσικά δε θα μπορούσαμε να μην βάλουμε και το χεράκι μας για αυτούς...


Μέσα από ένα όμορφο παραμύθι "Ο Μεγάλος Χνουδωτός" της Γιολάντας Τσορώνη- Γεωργιάδη μιλήσαμε και για τα ζώα που ζουν στις Βόρειες Περιοχές 


Πολικές περιοχές και Τούνδρα φιλοξενούν πολλά είδη ζώων που οι Εσκιμώοι και οι Λάπωνες τα γνωρίζουν καλά... και εμείς ξετρελαινόμαστε να μιλάμε για αυτά. . Τα παιδιά γνώριζαν κάποια από αυτά και κάποια τα μπέρδευαν με αυτά των Ανταρκτικών περιοχών..Έτσι τα ξεχωρίσαμε και μάθαμε ποια είναι, πως ζουν, τι τρώνε, κλπ κλπ.. 
Δραστηριότητες πολλές...Πρώτα πρώτα δραματοποίηση του παραμυθιού...





...και μετά πολύ παιχνίδι:
- Πρόσεχε την Αρκούδα: Ένα παιδί είναι η πολική αρκούδα και τα υπόλοιπα οι εσκιμώοι που ψαρεύουν, κυνηγούν, ασχολούνται με το φαγητό, κλπ. Η αρκούδα ψάχνει να βρει τροφή και οι εσκιμώοι πρέπει να είναι σε ετοιμότητα γιατί ανά πάσα στιγμή μπορεί να ορμήσει... εκεί που δεν το περιμένουν!
- Αρκούδα αρκούδα είσαι εδώ; Κατά το Λύκε λύκε είσαι εδώ
- Μιμήσεις πολικών ζώων και ζώων που ζούν στην Τούνδρα
- Θα πάω για αρκούδες πολικές... δε φοβάμαι. Το γνωστό παιχνιδοτράγουδο (που θα βρείτε και στην περσινή ανάρτησή μας για τα ζώα σε Χειμερία νάρκη) παραλλαγμένο με εντολές ανάλογες.
...και μετά ζωγραφική με μια τεχνική διαφορετική, τέμπερα για το φόντο με λίγη...μαγεία και τα ζώα με άσπρο πλαστικό και αυτοσχέδια στένσιλ.


  



... και πολύ πολύ χρώμα μέσα από την μελέτη των πινάκων ενός Καναδού ζωγράφου του Τεντ Χάρισσον που μας άρεσε πολύ μιας και οι πίνακες του παρουσιάζουν τις αρκτικές περιοχές πολύ πολύ διαφορετικά και αυτοσχέδια τα παιδιά τον αντέγραψαν στις ελεύθερες δραστηριότητές τους







Και μετά από όλα αυτά βάλαμε πλώρη για την άλλη άκρη της Γης, την Ανταρκτική...


Εκεί οι μόνοι άνθρωποι που συναντήσαμε ήταν εξερευνητές και επιστήμονες που μελετούν την παγωμένη αυτή Ήπειρο και προσπαθούν να ανακαλύψουν τα μυστικά της...


Ζουν όμως κι εδώ πολλά και διαφορετικά είδη ζώων από αυτά που συναντήσαμε στην Αρκτική και την Αρκτική Τούνδρα...Πιγκουίνοι και θαλάσσιοι ελέφαντες, όρκες και θαλάσσια λιοντάρια και μάθαμε τα πάντα για αυτά...
και ότι φυσικά ΠΟΤΕ μα ΠΟΤΕ μα ΠΟΤΕ μια πολική αρκούδα δε θα συναντούσε έναν πιγκουίνο ή ένας θαλάσσιος ελέφαντας μια πολική αλεπού ή έναν τάρανδο. Κάτι που στην αρχή ήταν λίγο μπερδεμένο στο μυαλό τους.
Αφού λοιπόν εξερευνήσαμε και τον κόσμο της Ανταρκτικής διαλέξαμε να ζωγραφίσουμε ποιο ζώο μας άρεσε σε φύλλο εργασίας

... φτιάξαμε ομαδικά μια πιγκουινοπαρέα που διασκεδάζει στο χιόνι


...και συγκρίναμε τις δύο άκρες της Γης μας κάνοντας επίδειξη των γνώσεων μας...
Το παιχνίδι των ερωτήσεων ή αλλιώς "Μήπως Γνωρίζετε;" μας βοήθησε να δούμε τι αποκόμισαν τα παιδιά από το ταξίδι μας αυτό...Ερωτήσεις εμπέδωσης για όσα είδαν, άκουσαν, βίωσαν.


και στο τέλος κάναμε το εξής σκίτσο όπου τα παιδιά επέλεξαν τι βρίσκουν στην Αρκτική τι στην Ανταρκτική και τι κοινό υπάρχει στις δύο αυτές περιοχές...


και φυσικά παιχνίδια με τα ζώα... και των δυο περιοχών
- Ξεχώρισαν τα ζώα της Αρκτικής από τα ζώα της Ανταρκτικής.
- Περιέγραφαν ένα ζώο και τα παιδιά προσπαθούσαν να μαντέψουν σε ποιο ζώο αντιστοιχεί η περιγραφή. Δώσαμε βάση στο να χρησιμοποιούν χαρακτηριστικά που θα δυσκόλευαν τα παιδιά και δώσαμε βάση στη λεπτομέρεια.
- Εδώ μας δόθηκε η ευκαιρία (και με την αφορμή του τίτλου του παραμυθιού που είχαμε διαβάσει) να μιλήσουμε για τα ΕΠΙΘΕΤΑ και πως αυτά πλουτίζουν το λόγο μας. Έτσι λοιπόν "στολίσαμε" το κάθε ζώο με επίθετα που του ταιριάζουν κατά την κρίση των παιδιών και ομολογούμε πως το αποτέλεσμα ήταν απρόσμενο...
Μια μεγάλη, άγρια, πελώρια, άσπρη, αιμοβόρα, πεινασμένη (δεχόμαστε και τις μετοχές), φοβερή, τρομερή, χνουδωτή αρκούδα έκανε την εμφάνισή της...
Ένας όμορφος, χοντρός, γλυκούλης, μεγάλος, αγαπητός, νόστιμος τάρανδος ήρθε στην παρέα μας...
Ένας πηδηχτούλης, άσπρος, μικρός, φοβιτσιάρης, ντροπαλός, όμορφος λαγός ξεπήδησε μπροστά μας...
Ένας φωνακλάς, παχουλός, τεράστιος, άσχημος, νυσταγμένος, τεμπέλης θαλάσσιος ελέφαντας κάθησε κι αυτός κοντά μας
Ένας άγριος, κακός, τριχωτός, δονταράς, γκρίζος, πεινασμένος, πονηρός, πολικός, τρομαχτικός λύκος μας ξάφνιασε και μας φόβισε.
Ένας μικρούλης, χαριτωμένος, ασπρόμαυρος, καλός, όμορφος, ζωηρός, κοντός, αδύναμος πιγκουίνος ζήτησε την προστασία μας, και το παιχνίδι των επιθέτων συνεχίστηκε για πολύ...


Τέλος ένα παιχνίδι που έγινε καθημερινή συνήθεια ήταν το memory με ζώα των πολικών περιοχών





Απ' το Βορρά μέχρι το Νότο ταξίδι κάναμε μακρύ
μα άξιζε τον κόπο καθώς διασκεδάσαμε πάρα πολύ!

















Πέμπτη 26 Ιανουαρίου 2017

ΟΝΕΙΡΑ ΓΛΥΚΑ


ΟΝΕΙΡΑ ΓΛΥΚΑ ΣΤΟΥ ΧΕΙΜΩΝΙΑ ΤΗΝ ΑΓΚΑΛΙΑ


- Τι κάνω εγώ για να βρω λίγη ζεστασιά, μέσα στου χειμώνα την αγκαλιά;
Στην ερώτηση αυτή δόθηκαν οι παρακάτω απαντήσεις:
Φοράω ζεστά ρούχα. 
Φτιάχνω ένα ζεστό κακάο.
Παρακαλάω να βγει ο ήλιος και να λιώσει το χιόνι.
Ανοίγω τη σόμπα.
 Βάζω τις μπότες μου. 
Τρώω μια ζεστή σούπα.
Τυλίγομαι στις κουβέρτες μου.
Κάπως έτσι ξεκίνησε  η συζήτηση για τη χειμερία νάρκη και γνωρίσαμε τους λόγους και τα ζώα που κοιμούνται τον χειμώνα.
- Σε ένα μαξιλάρι μαλακό, ξάπλωσαν ζώα σωρό. Πρέπει να διώξω μακριά αυτά που δεν κοιμούνται στου χειμώνα την αγκαλιά.
Τα παιδιά επιλέγουν ποια ζώα πρέπει να φύγουν, αναφέροντας και το μέρος που ζει το κάθε ζώο(αυτό το αρνητικό "δεν" στην εκφώνηση μάς μπέρδεψε)


-Αν μια εικόνα είναι χίλιες λέξεις, αυτήν την ιστορία θα την προσέξεις;
Δόθηκαν στα παιδιά πέντε εικόνες που είχαν τη δική τους χρονική εξέλιξη.

 

 



Αγνοώντας όμως τη σειρά, διάλεξαν και έφτιαξαν τη δική τους ιστορία.


Ήταν μια φορά και έναν καιρό μια αρκούδα που την έλεγαν Καφετιά. Τη ξύπνησε ένα ξυπνητήρι και σηκώθηκε από το κρεβάτι της. Κοίταξε την ώρα και ένιωσε να πεινάει. Πήγε στο σούπερ μάρκετ. Κοίταξε τα ράφια και είδε ότι είχε μόνο μπουκάλια.
-Αχ! Δεν έχει άλλα τρόφιμα. Πεινάω πολύ. Ας πάω μια βόλτα στο δάσος για να βρω ένα ποτάμι γεμάτο ψάρια.
Δεν βρήκε ψάρια, αλλά βρήκε ξύλα για τη φωτιά, για να ζεσταθεί στο τζάκι. Γύρισε στη φωλιά της. Επειδή δεν βρήκε φαγητό και κουράστηκε, έπεσε για ύπνο.
- Θα κοιμηθώ τον χειμώνα. Θα ξυπνήσω την άνοιξη. Τότε θα βρω πολλά ψάρια και μέλι, είπε.
Καληνύχτα, όνειρα γλυκά και κοιμήσου καλά, αρκούδα μου Καφετιά.

- Και παίζουμε με το κυνήγι της αρκούδας που τόσο αγαπάμε:

:

και στα ελληνικά από συνάδελφο 




- Κάτι πρέπει να βγάλω από τη γραμμή και να πω και το γιατί. Ήθελα να ΄ξερα η κυρία δεν έχει τίποτε άλλο να δει;
Σε μια σειρά υπάρχουν τρία ζώα. Κάποιο όμως πρέπει να βγει γιατί έχει μια σημαντική διαφορά από τα άλλα. Κάθε απάντηση δεκτή. (στη πρώτη σειρά έβγαλαν το φίδι, γιατί είναι μακρύ και σέρνεται, στη δεύτερη τον βάτραχο, γιατί δεν έχει ουρά, στη τρίτη το ποντίκι, γιατί δεν δίνει το κρέας του στον άνθρωπο κοκ)


-Μια χιονοστοιβάδα σαν βουνό μεγάλη, μπέρδεψε τα ζώα πριν του ύπνου τη ζάλη.
Τα ζώα της χειμερίας νάρκης μπερδεύονται και τα παιδιά συνθέτουν το ζώο που ακούν.
Μετά βλέποντας το κάτω μέρος του σώματος αναγνωρίζουν το όνομα του ζώου.


- Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, ήρθε κι ένας μάγος μέσα στο χιονιά. Μας ζήτησε δυο λέξεις να ενωθούν και δυο ζώα να "παντρευτούν".
Ονοματίζεται ένα παράξενο ζώο (αρκουδόφιδο) και το παιδί το συνθέτει, με κεφάλι το πρώτο συνθετικό και σώμα το δεύτερο. Μετά επιλέγουν και συνθέτουν το δικό τους παράξενο ζώο και το ονομάζουν. Τι θα μπορούσε να τρώει αυτό το ζώο; Που λέτε να ζει; Και αρχίζει η φαντασία να ταξιδεύει...( το αρκουδόφιδο τρώει μύγες με σάλτσα και ζει μέσα στο χώμα, το ρακουνοβατράχι τρέφεται με ψάρια βουτηγμένα στο μέλι και ζει σε μια ντουλάπα, το βατραχονυχτέριδο μιλάει συνέχεια με ανθρώπινη φωνή κλπ)


-Είπα κι εγώ να μην πάω κοντά. Τώρα τη ξύπνησα και θα φάει ότι βρει μπροστά.
Ένα παιδί -αρκούδα "κοιμάται" στη μέση την παρεούλα και ένα άλλο του ψιθυρίζει:
 Ξύπνα μικρή μου αρκουδίτσα. Το παιδί- αρκούδα πρέπει να αναγνωρίσει ποιο παιδί το ξύπνησε.



Καθαρίσαμε τη φωλιά των ζώων για να μπορέσουν να κοιμηθούν.



Ταΐσαμε την αρκούδα μας τη Καφετιά παστέλι, πριν μας καληνυχτίσει.

                  




Της δώσαμε ένα απαλό μαξιλάρι (ατομική εργασία)


Και της είπαμε... όνειρα γλυκά αρκούδα μας Καφετιά(ομαδική εργασία)



Θα σε περιμένω να'ρθεις ξανά, με το τιτίβισμα των πουλιών στα κλαδιά.
Καληνύχτα!



Σάββατο 21 Ιανουαρίου 2017

ΧΕΙΜΩΝΙΑΖΕΙ...


Χειμώνα χειμώνα είσαι εδώ;



Η Εισαγωγή στο θέμα μπορεί να γίνει μέσα από ένα αυτοσχέδιο παραμύθι:

" Στο συννεφένιο παλάτι του παππού του Χρόνου επικρατεί μεγάλη αναστάτωση. Μπαούλα από δω βαλίτσες από κει φασαρία και φωνές… Ο Χειμώνας ετοιμάζεται για το ταξίδι του στη γη και οι ετοιμασίες πολλές…και φυσικά μεγάλη χαρά για τους τρεις μικρούς μήνες το Δεκέμβρη το Γενάρη και το Φλεβάρη που ετοιμάζονται κι αυτοί για να ακολουθήσουν τον μπαμπά τους στο μεγάλο ταξίδι! Ο καθένας σκέφτεται τι θα πάρει μαζί του  Η ώρα φτάνει και φορτώνουν τα μπαγκάζια τους πάνω στα αφράτα σύννεφα. μπρος πηγαίνει ο Χειμώνας σοβαρός κι από πίσω οι τρεις μικροί μήνες ακολουθούν. Βάρυναν τα σύννεφα από το ασήκωτο φορτίο, γέμισε ο ουρανός, σκίασαν τον ήλιο.  Ζορίζονται αυτά και αγκομαχούν κι ιδρώνουν από την προσπάθεια κι  αμέσως οι πρώτες ψιχάλες κάνουν την εμφάνισή τους στη γη. Βιάζεται και ο Χειμώνας να φτάσει. . Έρχεται κι ο άνεμος από κοντά να βοηθήσει. Φυσά δυνατά και δίνει ώθηση στα σύννεφα να συνεχίσουν. Κρύωσαν αυτά από την παγερή πνοή του και να που το πρώτο χιόνι  στολίζει τις κορφές των βουνών και ο βοριάς σκορπίζει τα λίγα ξερά φύλλα που απέμειναν στα δέντρα, αναστατώνει τη θάλασσα, σκορπίζει τα τσιροπούλια που τρέχουν να κρυφτούν…Διαλαλεί παντού από άκρη σε άκρη σ' όλη την πλάση τον ερχομό του Χειμώνα. Κι όλο και βαραίνουν τα σύννεφα κι όλο χαμηλώνουν κοντεύουν να αγγίξουν τις χιονισμένες κορφές. Και στη γη αρχίζουν οι ετοιμασίες… άναψαν τα τζάκια, στρωθήκαν τα χαλιά, κουβέρτες και παπλώματα στολίζουν τα κρεβάτια και ζεσταίνουν τα κρύα ποδαράκια..Τα μάλλινα και τα χοντρά ρούχα τακτοποιήθηκαν στα ράφια και τις ντουλάπες..."
Κι εμείς στο σχολείο ετοιμαζόμαστε να τον υποδεχτούμε με χίλιες δυο δραστηριότητες...

 -Πώς φαντάζεστε το Χειμώνα; Αν ήταν άνθρωπος πως θα έμοιαζε; 
Τα παιδιά μπαίνουν στη διαδικασία να τον περιγράψουν: Καταγράφουμε τις απαντήσεις:
- Είναι ψηλός
- Έχει μαύρα μαλλιά
- Φοράει άσπρα ρούχα,γάντια, σκούφο, κασκόλ
- Φοράει Μπλε μπότες
- Είναι δυνατός, γερός. Έχει δύναμη και μπράτσα
- Κουβαλά χιόνια και παγωνιά
- Κουβαλά πορτοκάλια και μανταρίνια, μήλα και αχλάδια και κρασί για τους μπαμπάδες
- Έχει στις τσέπες του χιόνια και πάγους, το κρύο και το βοριά!
    Η περιγραφή τους μας δίνει την ιδέα για την επόμενη δραστηριότητα. Τους διαβάζουμε το ποίημα "Χειμώνας", της Γιάννας Σέργη από το βιβλίο "Τραγουδώ τις εποχές και τους μήνες". Στη συνέχεια συζητάμε με τα παιδιά για το πως περιγράφει η ποιήτρια το Χειμώνα και συγκρίνουμε με τις δικές τους απαντήσεις. Ταιριάζει η περιγραφή τους με αυτή του ποιήματος; Ποιες οι ομοιότητες ποιες οι διαφορές; Κατόπιν εστιάζουμε την προσοχή μας στην εικονογράφηση. Τι λέτε μπορούμε να το ζωγραφίσουμε κι εμείς κάπως έτσι; Τα παιδιά ενθουσιάζονται με την ιδέα. Εικονογραφούμε το Χειμώνα με μικτή τεχνική αφήνοντας τα παιδιά να επιλέξουν τα υλικά τους (περιοδικά, νερομπογιές, μαρκαδόρους, λαδοπαστέλ, ξυλομπογιές) αντιγράφοντας την εικόνα της Ιρις Σαμαρτζή.


Το αποτέλεσμα:


- Ένα αυτοσχέδιο παιχνίδι που μπορεί να είναι μόνο λεκτικό ή μπορεί να γίνει και κινητικό:
"Χειμώνα χειμώνα είσαι εδώ; 
Μέσα στην τάξη ψάχνω να σε βρω!
Χειμώνα χειμώνα είσαι εδώ;
Έξω στην αυλή ψάχνω να σε βρω!
Χειμώνα χειμώνα είσαι εδώ;
Στη γειτονιά ψάχνω να σε βρω..."
Δίνουμε ένα έναυσμα στα παιδιά για να μας μιλήσουν για τις εμπειρίες τους...να παρατηρήσουν το γύρω περιβάλλον...να περιγράψουν εικόνες...  Πώς καταλαβαίνουμε ότι έφτασε; Πού θα τον συναντήσουμε;
Μαθαίνουμε την έννοια της λέξης περιγραφή.Τα παιδιά διαλέγουν μια χειμωνιάτικη εικόνα και την περιγράφουν με όσες περισσότερες λεπτομέρειες μπορούν. Μετά οι εικόνες συγκεντρώνονται και το παιδί παίρνει την ίδια εικόνα, την παρατηρεί και απαντά σε ερωτήσεις, χωρίς να βλέπει την εικόνα( πόσοι άνθρωποι είναι, τι κρατά στην αγκαλιά της το κορίτσι, τι ρούχα φοράει, τι υπάρχει κοντά στον φράχτη κοκ)




-Ένα χειμωνιάτικο πρωί βλέπω από το παράθυρό μου...
Παρακινούμε τα παιδιά να περιγράψουν τι βλέπουν από το παράθυρο τους μια χειμωνιάτικη μέρα. Ζωγραφίζουν την απάντησή τους σε φύλλο εργασίας.




- Και για να ζεσταθούμε:
Μια χιονισμένη μέρα μου αρέσει να... 
  Τα παιδιά αυτοσχεδιάζουν. 
 Δίνουν τις απαντήσεις και τις εκτελούμε(με παντομίμα ή κινητικά) :
-Να κάνω σκι
-Να παίζω χιονοπόλεμο
-Να κάνω πατινάζ
-Να κάθομαι στο παράθυρο και να βλέπω το χιόνι
-Να φτιάχνω χιονάνθρωπο
-Να πηγαίνω βόλτα στο χιόνι
-Να κάνω αγγελάκια στο χιόνι
-Να κάνω έλκηθρο
-Να τσουλάω στο χιόνι


     - Κάτι από Χειμώνα:
      Τη δραστηριότητα τη βρήκαμε παλιά στο διαδίκτυο και μας άρεσε.
    Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και ζωγραφίζουν σε ένα κύκλο κάτι από χειμώνα φτιάχνοντας το χιονάνθρωπό τους. Ποια ομάδα βρήκε τις περισσότερες λέξεις- εικόνες; Ποιος χιονάνθρωπος είναι μεγαλύτερος; Στο καπέλο γράφουν τον αριθμό λέξεων που βρήκαν και συγκρίνουμε.






- Οι χιονόμπαλες με τις λέξεις πέφτουν στη παρεούλα. Μία ομάδα δύο παιδιών διαλέγουν στη τύχη μία χιονόμπαλα-λέξη και μ' αυτή φτιάχνουν μία πρόταση που να περιέχει τη λέξη που έτυχαν.

Χιόνι έπεσε πολύ, τύχη και  σκέψη.




 Μετά κάθε ομάδα εικονογραφεί την πρόταση της.

Ράψαμε τα γάντια
Έπεσα, όταν έκανα σκι.


Ήπια το ζεστό τσάι.
Σκίστηκαν οι μπότες μου.


Η γιαγιά πλέκει σκούφο.
Παίζω χιονοπόλεμο με τα παιδιά.


Η μαμά στύβει πορτοκάλι για να πιούμε χυμό.
Σήμερα τα δέντρα λυπήθηκαν από τη βροχή.


Στο τέλος της εργασίας, τα παιδιά βλέποντας κάθε νιφάδα σχηματίζουν ξανά τη πρόταση και θυμούνται τη λέξη που μας βοήθησε για να τη φτιάξουμε. Τώρα είμαστε έτοιμοι να υποδεχτούμε τον Χειμώνα στο πρώτο χτύπημα της πόρτας.


- Κάτι Κρύο κάτι ζεστό: Μια παραλλαγή ενός παλιού μας παιχνιδιού...
Δύο παιδιά γίνονται Παγωνιά και Φωτιά. Τα υπόλοιπα παιδιά σκορπίζονται στο χώρο. Με το σύνθημα της νηπιαγωγού η "Παγωνιά" και η "Φωτιά" κυνηγούν τα παιδιά. Όποιο πιάσουν είναι υποχρεωμένο να πει κάτι κρύο ή ζεστό αντίστοιχα για να ικανοποιήσουν τους δύο "κυνηγούς". Αν δεν απαντήσουν σωστά ή δεν απαντήσουν καθόλου η "Παγωνιά" τους παγώνει και η "Φωτιά " τους καίει.

- Με αφορμή έναν πίνακα ζωγραφικής:
Δείχνουμε στα παιδιά διάφορους ζωγραφικούς πίνακες που απεικονίζουν χειμωνιάτικα τοπία. Τα παιδιά επιλέγουν έναν και συζητάμε γι' αυτόν. Τι απεικονίζει... τα χρώματα που επέλεξε ο ζωγράφος (γιατί άραγε;)... τι συναισθήματα μας προκαλεί... και τέλος κάνουμε την κύρια ερώτηση που θα οδηγήσει και στην επόμενη εικαστική δραστηριότητά μας... Τι χρώματα θα χρησιμοποιούσε ο ζωγράφος αν ζωγράφιζε το ίδιο τοπίο απεικονίζοντας το την Άνοιξη; το Καλοκαίρι; το Φθινόπωρο; Τι λέτε; Θέλετε να προσπαθήσουμε; Φυσικά όταν πρόκειται για ζωγραφική, ειδικά με πινέλα πετάμε τη σκούφια μας κι έτσι τι κάνουμε; Χωριζόμαστε σε 4 ομάδες μία για κάθε εποχή

                                     

                                     

απεικονίζουμε τον πίνακα


Το αποτέλεσμα λοιπόν είναι εντυπωσιακό

Χειμωνιάτικο Τοπίο
  

Ανοιξιάτικο Τοπίο


 Καλοκαιρινό Τοπίο


Φθινοπωρινό τοπίο


- Το Χαλί του κυρ Χειμώνα:
Παίζουμε με το γράμμα "Χ" και βρίσκουμε λέξεις που αρχίζουν από αυτό οι οποίες γίνονται εικόνες και πλέκονται σε ένα χειμωνιάτικο χαλί που στολίζει την τάξη μας


Ο Χορός των νιφάδων: Ο Χειμώνας με ένα άσπρο πανί μεταμορφώνει τα παιδιά σε νιφάδες. Με το άκουσμα της μουσικής χορεύουν στον ουρανό και με το σταμάτημα της μουσικής πέφτουν στη γη. Φαντάζονται που έπεσε το καθένα (σε έναν φράχτη, σε βράχο, στη θάλασσα, στη σκεπή ενός σινεμά, στο πεζοδρόμιο ενός εργαστηρίου που έφτιαχνε ψωμί, σε ένα χωράφι με πουλιά που έψαχναν φαγητό κλπ). Οι νιφάδες όμως κουράστηκαν να είναι στη γη και αποφάσισαν να ανέβουν στον ουρανό και να συνεχίσουν τα τρελοπαίχνιδα τους. Κοίτα τι έκαναν! Πιασμένες αγκαλιά έφτιαξαν έναν χιονάνθρωπο, ένα αυτοκίνητο, έναν ήλιο που θα τις λιώσει, ένα πορτοκάλι και ένα γυμνό δέντρο.




- Πριν το κρύψει η δύναμη του Χιονιά, τι υπήρχε σ'αυτή τη μεριά: Η φαντασία βρίσκει και σχεδιάζει τη συνέχεια της γραμμής που υπάρχει πάνω στο χαρτί. Οι ιδέες που δόθηκαν από τα παιδιά υπέροχες και όχι μόνο πάνω στο δικό τους φύλλο.


Μια νιφάδα που χορεύει πάνω σε χρώματα(ατομική εργασία)



Ο Φλεβάρης κι αν φλεβίσει, καλοκαίρι θα μυρίσει.



Αναπαράσταση ζωγραφικού πίνακα (ομαδική εργασία)
(χαρτοκοπτική, νερομπογιά, δαχτυλομπογιά)


                               



Τι κι αν έξω έχει παγωνιά
δεν με νοιάζει τόσο δα!
Έχω νόστιμα κάστανα στη φωτιά
και θαλπωρή από μία αγκαλιά!