Σάββατο, 4 Μαρτίου 2017

ΜΥΡΙΣΕ ΑΝΟΙΞΗ

Μύρισε Άνοιξη!


Άνοιξη και πάλι και χαρά μεγάλη
χίλια μύρια χρώματα,
λούλουδα κι αρώματα!

Αυτοσχεδιασμός-Ιστορία με συμμετοχή παιδιών:
ΜΙα αυθόρμητη αυτοσχέδια ιστορία της στιγμής γίνεται έναυσμα για παιχνίδι και συζήτηση...
" Το πρωί κατεβαίνοντας στο σχολείο άκουσα μια ψιλή φωνούλα: 'Ήρθε η Άνοιξη!". Παρακάτω κι άλλη: 'Έφτασ' η Άνοιξη!'. Μετά κι άλλη κι άλλη...Ποιος άραγε να ήταν; Τι λέτε παιδιά;"
Τα παιδιά υποθέτουν: Μια πασχαλίτσα, μια πεταλούδα, ένα χελιδόνι, τα λουλούδια, τα ζώα που ξύπνησαν, κλπ. 
"Χαρούμενη κι εγώ τρέχω να φέρω τα μαντάτα στο σχολείο. Μέχρι να φτάσω ξεσπά μια μπόρα, μια βροχή...ο ήλιος χάθηκε, τα σύννεφα πύκνωσαν κι άκουσα κλάματα και κλαψουρίσματα στην αυλή. "Μαμά πού είσαι; Μαμά φοβάμαι! Μαμά πεινάω!" Ποιος έκλαιγε; Ήταν ο Μάρτης, ο Απρίλης και ο Μάης, τα παιδιά της   που έκλαιγαν και την έψαχναν φοβισμένοι! Τι έγινε; Πού πήγε η Άνοιξη;
Η Άνοιξη χάθηκε, την άρπαξε ο Χειμώνας. Άκουσε το τραγούδι του Βοριά που σιγομουρμούριζε χορεύοντας ήρεμος στα πρασινισμένα λιβάδια...
"Μια νεράιδα παινεμένη κατεβαίνει απ' το βουνό 
με στεφάνι λουλουδένιο και μια χάντρα στο λαιμό!
Μ' ένα μαγικό μολύβι ρόδινη βάφει την αυγή,
γαλανά τα όνειρά μας, καταπράσινη τη γη! (Από το ποίημα της Γ. Σέργη)
Ένα παιδί γίνεται Άνοιξη, άλλο Χειμώνας...
Την πήρε, που λέτε, ψηλά στο Κρυσταλλένιο Βουνό και τη φυλάκισε στον πιο ψηλό πύργο του! Θαμπώθηκε από την ομορφιά της και τη γλυκιά φωνή της. Την άκουσε μια νύχτα ξάστερη να νανουρίζει τους μικρούς μήνες της. Ήθελε να την κάνει βασίλισσα του στο παγωμένο του βασίλειο, αυτή όμως δεν ήθελε. Δε θα μπορούσε ποτέ να ζήσει μες στο κρύο και την παγωνιά που όλα είναι μουντά και άχρωμα. Να μη βλέπει τον ήλιο, να μην ακούει το κελάηδημα των πουλιών, να μην κάνει τη βόλτα της στ' ανθισμένα λιβάδια και τους ευωδιαστούς κήπους. Ο Χειμώνας όμως πάντα έπαιρνε αυτό που ήθελε. Έτσι λοιπόν την άρπαξε και τη φυλάκισε και με τον καιρό πίστευε πως θα μαλακώσει και θα δεχτεί την πρότασή του. Γκρινιάζει και θυμώνει ο Μάρτης που δεν είναι μεγαλύτερος να του δείξει του Χειμώνα...απαρηγόρητος ο Απρίλης πως θα κάνει Πάσχα, πως θα βάψει τα αυγά...και ο Μάης χωρίς λουλούδια πως θα πλέξει τα στεφάνια, πώς θα πει στον κόσμο να ξεχυθεί στις εξοχές; Κάτι πρέπει να κάνουμε, παιδιά! Τι λέτε ; Θα καταφέρουμε να τη σώσουμε απ' τα σκοτάδια του Χειμώνα; Δεν είναι εύκολη αποστολή! Θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε πολλές δυσκολίες και στο κάστρο του Χειμώνα δεν μπαίνεις εύκολα! Θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε τον πανίσχυρο Βοριά, πρωτοπαλίκαρο του, την Παγωνιά, τη Χιονοθύελλα και το Χαλάζι, ατρόμητους φρουρούς του κάστρου! "
Τα παιδιά ενθουσιάζονται με την αποστολή που τους αναθέτουμε! 
"Εμπρός λοιπόν! Ας ξεκινήσουμε! Πώς θα φτάσουμε μέχρι εκεί;"
Τα παιδιά δίνουν τις οδηγίες: "Θα πρέπει να διασχίσουμε τη θάλασσα!"
"Εμπρός λοιπόν στο καράβι μας...
Διασκευάζουμε αυτοσχέδια για το παιχνίδι μας το γνωστό "Σαπιοκάραβο" που ερμήνευσε ο Β. Παπακωνσταντίνου
"Ένα καράβι παλιό σαπιοκάραβο με κάτι ναύτες γενναία παιδιά
σηκώνει άγκυρα άγριο χάραμα την Άνοιξη πάει να φέρει από μακριά!
Άιντε να λύσουμε να ξεκινήσουμε
την Άνοιξη να φέρουμε πίσω ξανά...
Το χειμώνα θα νικήσουμε, θα τον διαλύσουμε
κανένας τώρα δε μας σταματά!
Πιάσαμε λιμάνι...Τώρα πρέπει να αναρριχηθούμε στο κακοτράχαλο βουνό... (Σκαρφαλώνουμε) Να πλησιάζουμε...Φαίνεται στο βάθος...Όμως ο Βοριάς μας πήρε χαμπάρι και μας δυσκολεύει (Περπατάμε με δυσκολία)...Η Παγωνιά μας παγώνει (Κάνουμε ανάλογες κινήσεις. Τρέχουμε να βρούμε καταφύγιο!) Κάνουμε συμβούλιο. Πρέπει να καταστρώσουμε ένα σχέδιο για να ξεπεράσουμε τα εμπόδια...Με τι θα τους νικήσουμε;"  Τι θα χρειαστούμε για να τον αντιμετωπίσουμε; Τα παιδιά υποθέτουν σπαθιά και όπλα, αλλά αυτά δεν μετρούν μπροστά στη δύναμη των στοιχείων της φύσης. Θα πρέπει να σκεφτούμε προσεχτικά...Τι φοβάται περισσότερο η Παγωνιά; Ένα παιδί βρίσκει μια έξυπνη λύση: "Θα πρέπει να στείλουμε κάποιον στη χώρα του Καλοκαιριού, μόνο ο Ήλιος μπορεί να μας βοηθήσει. Να μας δανείσει τις ηλιαχτίδες του και με αυτές θα νικήσουμε τους φρουρούς του κάστρου!"
Τραγουδάμε ενθουσιασμένοι στο ρυθμό του 'Καλημέρα Ήλιε" του Μ. Λοΐζου
"Θα το νικήσουμε το Χειμώνα σίγουρα ΝΑΙ
Θα το διαλύσουμε το Χειμώνα σίγουρα ΝΑΙ 
με δύναμη και υπομονή Καλημέρα Άνοιξη Καλημέρα!"
¨Εν τω μεταξύ η Άνοιξη μελαγχολική ούτε τρώει, ούτε μιλάει, ούτε κοιμάται, στέκεται ακίνητη στο παράθυρο κι ατενίζει την ερημιά. Τι δεν κάνει ο Χειμώνας για να την καλοπιάσει, για να φτιάξει τη διάθεσή της. Αυτή τίποτα! Παρακαλά το Χειμώνα να την αφήσει να γυρίσει πίσω, ο κόσμος τη χρειάζεται, τα πουλιά, τα ζώα...Τίποτε δε θα είναι ίδιο και χαρούμενο χωρίς αυτήν. Ο Χειμώνας σκληρός και άσπλαχνος θυμώνει, νευριάζει, ψάχνει τρόπους να την κάνει να αλλάξει γνώμη..."
Δυο παιδιά ταξιδεύουν στη χώρα του Καλοκαιριού ενώ οι υπόλοιποι σχεδιάζουν τη διαδρομή που θα ακολουθήσουν για να φτάσουν πιο εύκολα στο κάστρο χωρίς να τους πάρουν χαμπάρι οι φρουροί. 
Τα παιδιά που φτάνουν στο Καλοκαίρι-που το υποδύεται ένα παιδί- μόλις ακούει την περιπέτεια της αδελφής του δέχεται να τους βοηθήσει για να νικήσουν τον εγωιστή Χειμώνα. Έτσι λοιπόν ζητά από τον ήλιο να τους χαρίσει όσες ακτίνες του ζητούν κι ακόμη παραπάνω! Παίρνουν τα παιδιά ακτίνες -κορδέλες και γυρίζουν πίσω. Ακολουθεί μεγάλη μάχη, αλλά οι ηλιαχτίδες νικούν και το Βοριά που αποδυναμωμένος κρύβεται στο πιο απόμερο δωμάτιο του κάστρου και το Χαλάζι που εξατμίστηκε κι έγινε σύννεφο και σκορπίστηκε στον ουρανό και την Παγωνιά που έλιωσε κάτω από τη θέρμη των ακτίνων κι έγινε ρυάκι και ποταμός στις πλαγιές του Κρυσταλλένιου Βουνού και το Χιονιά που κι αυτός φοβισμένος ακολούθησε το Χαλάζι. (Όλα αυτά είναι απαντήσεις των παιδιών)... Και φυσικά όταν μπήκαν στο κάστρο ο Χειμώνας δεν μπόρεσε να τους αντιμετωπίσει γιατί η ζέστη τον έκανε να ιδρώνει και να μην μπορεί να κουνηθεί και τον έριξε σε βαθύ ύπνο. Έτσι πανηγυρικά ελευθέρωσαν την Άνοιξη που ξαναβρήκε το χαμόγελό της και όλοι μαζί τραγούδησαν:
"Φέρνουμε την Άνοιξη πίσω σίγουρα ΝΑΙ!
Νικήσαμε τον άγριο Χειμώνα σίγουρα ΝΑΙ
με δύναμη και με εξυπνάδα κάναμε την Άνοιξη γελαστή!
Το κόκκινο στην Παγωνιά
το κίτρινο για το Χιονιά 
στης Άνοιξης την αγκαλιά, μια πασχαλιά!
Νικήσαμε και το Χιονιά,
διώξαμε την Παγωνιά
και το Χειμώνα μακριά...παντοτινά!"
Τα παιδιά εικονογράφησαν την περιπέτειά τους... Μπορείτε να την κάνετε βιβλίο, παραμύθι με εικόνες ή ό, τι άλλο φανταστείτε! Εμείς το διασκεδάσαμε...

Η μάγισσα Λίνα Διαβολίνα: Η πρώτη έχει φυλακίσει την Άνοιξη σε μια σπηλιά και έχει μεταμορφώσει τα παιδιά σε ζώα του δάσους. Για να την ελευθερώσει ζητά δώρα και τάματα.
Όπως:
Ο Νικόλας ως αρκούδα θα της χαρίσει ένα καινούριο μαγικό ραβδί.
Ο Αντρέας ως αηδόνι θα της δώσει την πιο ωραία του μελωδία.
Ο Αντρέας- πέρδικα, τα αυγά της.
Ο Στέφανος ως αετός τα φτερά του για να κάνει πάπλωμα.
Ο Θοδωρής- φίδι θα φάει όλα τα ποντίκια του κάστρου.
Ο Γιώργος- χελιδόνι θα φέρει στάρι για να κάνει αλεύρι.
Ο Αλέξανδρος- αετός, θα της χαρίσει το στέμμα του για να γίνει βασίλισσα των πουλιών.
Η Μελίνα- πεταλούδα, τα χρώματα της για να μπορεί να ζωγραφίζει.
Η Ντενίσα- βάτραχος θα της δώσει ένα μεγάλο νούφαρο για να σκεπάζεται και θα τρώει όλα τα κουνούπια το καλοκαίρι.

Χελιδονίσματα στην τάξη:
             Η Χελιδόνα μας      

    

Τα κάλαντα του Μάρτη




Χελιδόνα λάλησε... με ποιήματα των παιδιών (ομαδική εργασία)


Μία Λέξη....χίλιες εικόνες:
Τα παιδιά ξαπλωμένα με χαλαρωτική μουσική και κλειστά μάτια...Περνούμε από πάνω τους με ένα μαγικό ραβδί όποιον ακουμπάμε του ψιθυρίζουμε τη λέξη "Άνοιξη" και καλείται να μας πει μια εικόνα ανοιξιάτικη που ονειρεύτηκε, σκέφτηκε, φαντάστηκε...
Κατόπιν εικονογραφούν ότι με κηρομπογιές και ξυλομπογιές την ανοιξιάτικη εικόνα που μας διηγήθηκαν.







Μια παραλλαγή είναι στην ίδια στάση ένα παιδί ξεκινά μια αφήγηση και κάθε παιδί που το ακουμπά το μαγικό ραβδί συνεχίζει την αφήγηση ώσπου να ξεπηδήσει μια ολοκληρωμένη ιστορία.

Πες το με ένα ποίημα:
Ποιήμα τα για να επεξεργαστήκε όπως φαντάζεστε:

της Μ. Μπουράνη
Γυρνούν τα χελιδόνια χτίζουν μικρές φωλιές,
ανθίζουν τα λουλούδια κι ωραίες πασχαλιές!
Με ροζ και άσπρα άνθη ντύνετ' η μυγδαλιά,
τραγούδια λεν τα δέντρα και όλα τα πουλιά!

Όταν χορεύει η Άνοιξη πώς ομορφαίνει η φύση
σκορπά το άρωμά της στη γη να το μυρίσει!
Τα μακριά μαλλιά της χτενίζει τ' αεράκι
και τη ζωή κρατάει απαλά απ' το χεράκι!

R. Pezzani
Η Άνοιξη ξυπνάει και ντύνεται,
τρέχει ανάλαφρα στα λιβάδια και στα δάση.
Κοίταξε έναν κήπο: γεννιέται ένα λουλουδάκι!
Κοίταξε το δασάκι: υπάρχει ήδη ένα πουλάκι!
Κοίταξε το χιόνι: ήδη τρέχει ένα ρυάκι!
Έρχεται το πρόβατο σκύβει και πίνει.
Κοίταξε το χωράφι: ήδη το στάχυ μεγαλώνει.
Άγγιξε ένα κλαδάκι: ξεπροβάλλει ένα φύλλο!

Σ. Σκίπης
Μέσα στα ερείπια του χειμώνα δίχως βοή και κορνιαχτό
μια κρινομέτωπη νυφούλα χτίζει παλάτι πυργωτό!
Δουλεύουν μύριοι μαστοράδες,
πρώτοι στην τέχνη και στο νου,
 τ' αγέρι, ο ήλιος, το φεγγάρι
κι όλα τ' αστέρια του ουρανού!
Φτάνουν το θόλο γαλαζένιο όλη η γη χρυσή φωλιά
και της σωριάζουν για στολίδια άνθη και δέντρα και πουλιά!
Και το ψηλότερο βουνάκι
το φτιάχνουν γυάλινο θρονί
και εκεί βασίλισσα θρονιάζουν την Άνοιξη τη γαλανή!

Ένας ζωγραφικός πίνακας μπορεί μια ιστορία να μας πει:
-Τα παιδιά με τη βοήθεια των γονιών τους βρίσκουν και επιλέγουν να μας φέρουν ένα ζωγραφικό πίνακα με θέμα την Άνοιξη. Τον παρουσιάζουν στην τάξη δίνοντας πληροφορίες για αυτόν αρχικά και στη συνέχεια φαντάζονται και φτιάχνουν μια ιστορία που μπορεί να έχει ως αφετηρία τον πίνακα ή ψάχνουμε λεπτομέρειες που μπορεί να μας οδηγήσουν να φανταστούμε μια καινούρια ιστορία. Αφήνουμε τα παιδιά να εκφραστούν ελεύθερα και να συνεργαστούν. Κατόπιν μπορούν να ανταλλάξουν πίνακες και να επιλέξουν αυτόν που θέλουν να αντιγράψουν εικαστικά.
- Φτιάχνουμε κολάζ με τους πίνακες ή ένα πατσγουρκ.
- Μελετάμε τις λεπτομέρειες και τους κόβουν σε κομμάτια και τους ανασυνθέτουν.
- Μπορούμε να το κάνουμε και ανταγωνιστικά το προηγούμενο παιχνίδι της ανασύνθεσης, να σκορπίσουμε δηλαδή τα κομμάτια μπερδεμένα και να ψάξουν να βρουν και να ανσυνθέσουν το "δικό" τους πίνακα.
- Κολλούν τον πίνακα σε ένα Α3 και συνεχίζουν τη ζωγραφιά όπως φαντάζονται δίνοντας προσοχή στα χρώματα που χρησιμοποίησε ο ζωγράφος...
- Παίζουμε παιχνίδια παρατηρητικότητας...Σκορπίζουμε τους πίνακες κάτω τους παρατηρούν για λίγα λεπτά τους αναποδογυρίζουμε και καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήσεις που θα τους κάνουμε...
- Σκαρφιζόμαστε αινίγματα του τύπου.."Ποιος πίνακας είναι αυτός που έχει τα λουλούδια όχι στο λιβάδι το πρασινωπό..." και τα παιδιά προσπαθούν να μαντέψουν για ποιο πίνακα μιλάμε.
- Βρες από τα χρώματα...Σε ποιον πίνακα το μπλε είναι κυρίαρχο χρώμα; κλπ. ΠΑροτρύνουμε να κάνουν το ίδιο τα παιδιά.
- Τα παιδιά σε ομάδες επιλέγουν έναν πίνακα και προσπαθούν με μιμητικές κινήσεις να δώσουν στα υπόλοιπα παιδιά πληροφορίες ώστε να μαντέψουν ποιο πίνακα αναπαραστούν.
- Τα παιδιά σε ομάδες επιλέγουν έναν πίνακα και φτιάχνουν μια ιστορία ομαδικά! 


Αναπαράσταση ζωγραφικού πίνακα σε Α4


Καλώς μας ήρθες χελιδόνι


Ανοιξιάτικο πρωινό με μια ζωγραφιά των παιδιών


Ένα λουλούδι διαφορετικό από τα άλλα
( συνθέτουν το λουλούδι με δικές τους γραμμές που τις σχεδιάζουν με μολύβι και μετά τις περνούν με μαρκαδόρο) 


Στο λιβάδι μια φορά (ομαδική εργασία)


Άπλωσε την ομορφιά σου παντού!



Μύρισε Άνοιξη!
 Άκου το πρώτο τιτίβισμα στο κλαρί
και δες τη φύση που παίρνει μορφή !












Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου