Παρασκευή, 2 Νοεμβρίου 2018

ΤΟ ΔΑΝΕΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ


ΤΟ  ΔΑΝΕΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ



Όταν θέλω ταξίδια μακρινά και να τους συναντήσω όλους ξανά, 
είμαι εκεί, όταν το ρολόι σημαίνει εννιά.
Με μια βαλίτσα στο πλευρό, για ένα κόσμο ονειρικό.
Βλέπω τη Σταχτοπούτα με ένα ξεσκονόπανο δεμένο στη ποδιά, 
να αναρωτιέται αν η καθαριότητα είναι μισή αρχοντιά.
Να η Χιονάτη! Περιμένει ορθή και έχει σταματήσει την υγιεινή διατροφή.
Έμαθε απ' τη ζωή, ότι ένα μήλο φέρνει τη θανή.
Τα τρία γουρουνάκια φαίνονται χαρωπά και δεν φοβούνται τώρα πια.
Γράμμα πήραν από  ξάδελφο που μένει στη ξενιτειά
 και πάνε να τον συναντήσουν με γέλια και χαχανητά.
Τον λύκο δεν θα τον νικήσουν με ένα ματσούνι ,
αλλά με τον Ρούνι, το ύπουλο κακό γουρούνι.
Αυτό το κόκκινο που βλέπω πιο μακριά, 
είναι από ένα κορίτσι που έγινε μία μπουκιά.
Το κόκκινο σκουφί, που είχε δεμένο στα μαλλιά, 
την έκανε να μην ακούει καλά.
Ποιος μου τρυπάει τα πόδια ξανά και ξανά;
- Α! Εσύ είσαι Πινόκιο ψευταρά;
Μην είσαι λυπημένο ξύλινο ανθρωπάκι.
 Όλοι στη ζωή έχουμε πει κι από ένα ψεματάκι.
- Ξέρω πως η αλήθεια πάντα βγαίνει σαν το λάδι πάνω,
 αλλά, αν θέλω να γλιτώσω, πες μου τι άλλο να κάνω;
Ο λύκος, με μια στολή, κρατά τη σφυρίχτρα και μας καλεί.
Άφησε κατσίκια, γουρούνια, κορίτσια ξανθά,
 γιατί τώρα βρήκε καινούρια δουλειά.
Τους χαζεύω όλους και τους αγαπώ, μα είναι ώρα να επιβιβαστώ.
Σε ένα τρένο, που το λένε βιβλίο, 
χωρίς σ' αυτό το ταξίδι να υπάρχει αντίο.
Είναι για μένα σταθμευμένο εκεί, ο δικός μου θησαυρός σε κάθε στιγμή.
Ο ήχος της σφυρίχτρας ακούγεται στου σταθμού τη βοή 
και το νεύμα της φαντασίας με καλεί.
                                                    Λ.Ρ

-Ο σελιδοδείχτης με "κοιτά" και "σταματά" κάθε ζαβολιά: Όταν τα μάτια του Νικόλα βαραίνουν απ' τον ύπνο και πάει να τσαλακώσει τη σελίδα του βιβλίου, ο σελιδοδείχτης του "δίνει" μια στα χέρια του τα μικρά και του θυμίζει την ύπαρξη του. Κάπως έτσι το παίξαμε και τα παιδιά γέλασαν.
Από ένα βιβλίο περιγράφαμε μία εικόνα και το παιδί, που έπαιζε, έπρεπε να ξεφυλλίσει το βιβλίο και να βάλει τον σελιδοδείχτη εκεί που ήταν η εικόνα που περιγράψαμε.

-Βιβλιοεξερευνητές ή αλλιώς "Τα βιβλία φεύγουν μακριά και ο ντετέκτιβ εξερευνά": Τα βιβλία της βιβλιοθήκης μας το έβαλαν στα πόδια και πως άλλωστε να μην το κάνουν αφού τα καημένα μέσα σε λίγο καιρό έγιναν αγνώριστα. Άλλα τσαλακωμένα, άλλα μισοσκισμένα, άλλα χωρίς εξώφυλλο ή με λειψές σελίδες! Αγανάκτησαν πια και το έσκασαν κούτσα κούτσα σαν τραυματίες πολέμου ένα πράμα. Πού να πάνε όμως; Αφού ξέρουν ότι τα αγαπάνε τα παιδιά, απλά δεν έχουν ακόμη μάθει τον τρόπο να τα φροντίζουν. Είναι λίγο άτσαλοι οι μικροί τους φίλοι και γι' αυτό αποφάσισαν να τους κάνουν ένα χουνέρι. Έτσι για να αλλάξει λίγο και η συμπεριφορά τους. Έστειλαν λοιπόν ένα γράμμα στην τάξη με το φίλο τους το Μάνο το βιβλιοφάγο (μη νομίζετε ότι τρώει βιβλία...το αντίθετο συμβαίνει. Τα λατρεύει, τα αγαπάει, τα φροντίζει και τα χιλιοδιαβάζει γι' αυτό και του έδωσαν αυτό το παρατσούκλι).
"Αγαπητά μας παιδιά! Δε χρειάζεται να σας πούμε πόσο λυπόμαστε για αυτή μας την απόφαση αλλά να! ΔΕΝ αντέχουμε άλλο! Νιώθουμε ότι εσείς δε μας αγαπάτε όσο θα θέλαμε και περιμέναμε στην αρχή της χρονιάς! Γι' αυτό κι εμείς το σκάσαμε! Πάμε για άλλα μέρη, γι άγνωστα νερά που λέει και το τραγούδι. Δεν πρόκειται να γυρίσουμε παρά μόνο αν μας υποσχεθείτε ότι θα μας φροντίζετε και δε θα μας τραυματίζετε! Και αυτό δε θέλουμε να είναι μια υπόσχεση μόνο από σας, αλλά δέσμευση! 
Κάθε σελίδα μας έχει καρδιά! Πονάμε πολύ αν κάποια λοιπόν σκιστεί ή τσαλακωθεί!
Με παράπονο, Τα βιβλία που δε σέβεστε!"
Τι θα κάνουμε τώρα; Πρώτα δεσμευόμαστε και ορίζουμε τους κανόνες κι ένα συμβόλαιο της δανειστικής μας βιβλιοθήκης. Και μετά αρχίζει η περιπέτεια...Σιγά μη γυρίσουν μόνα τους και σιγά μην πήγαν μακριά! Κάτι σκάρωσαν με συνεργό το Μάνο το Βιβλιοφάγο. Έτσι λοιπόν κι εμείς τον πήραμε με το μέρος μας (αφού μας ανάγκασε να ορίσουμε τους κανόνες που είπαμε πιο πάνω;) και οργανώσαμε μια μυστική αποστολή: Να τα βρούμε και να τα επιστρέψουμε στη θέση τους σώα και αβλαβή!
Κρύψαμε τα βιβλία σε διάφορα σημεία.Τα εξώφυλλα σε φωτοτυπία μοιράστηκαν τυχαία στους μικρούς εξερευνητές και ο καθένας έπρεπε να ψάξει στο χώρο της τάξης και του σχολείου να βρει το βιβλίο που απεικονίζεται στη φωτοτυπία που πήρε. Όποιος το ανακαλύπτει δίνει τον όρκο προστασίας και το επιστρέφει στη θέση του.

-Παραμυθομπερδέματα, ανεμοσκορπίσματα: Διαλέγουν δυο ήρωες από διαφορετικά παραμύθια ή και τρεις και φτιάχνουν ένα καινούριο παραμύθι. Πχ. Τι θα συμβεί αν ο Πινόκιο συναντήσει τη Σταχτοπούτα; Τι θα σκαρώσουν άραγε ο κακός Λύκος και ο Ρούνι Ρούνι, το ύπουλο κακό γουρούνι; Τι να είχαν άραγε να μοιραστούν η Χιονάτη και Ωραία Κοιμωμένη;
Κάπως έτσι εξελίχτηκε η δραστηριότητα:
Η Βάγια διάλεξε τον κύκνο και τη Σταχτοπούτα: Μια φορά κι ένα καιρό ήταν ένας όμορφος κύκνος που ζούσε σε μία λίμνη. Αυτός ο κύκνος συνάντησε τη Σταχτοπούτα να σκουπίζει. Αυτόν τον υπέροχο κύκνο η Σταχτοπούτα τον ερωτεύτηκε. Όταν η Σταχτοπούτα τον πλησίασε έγινε κύκνος. Παντρεύτηκαν και έμειναν στη λίμνη για πάντα αγαπημένοι.
Ο Βασίλης διάλεξε τη μάγισσα και τον Πινόκιο: Μια φορά κι ένα καιρό η μάγισσα έδωσε στον Πινόκιο ένα μήλο για να πεθάνει. Αλλά ο Πινόκιο δεν πέθανε γιατί ήταν ξύλινος. Μετά του έδωσε ακόμα ένα μήλο. Αλλά πάλι δεν πέθανε γιατί ο Πινόκιο ήταν παιχνίδι. Η μάγισσα πέταξε ένα μήλο στο κεφάλι του Πινόκιο που έκανε ντονγκ!!!! Το μήλο γύρισε πίσω στη μάγισσα και μπήκε στο στόμα της και η μάγισσα πέθανε.Και έζησαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα.
Όταν μεγαλώσω, θα γίνω ένα βιβλίο...Τι είδους βιβλίο άραγε θα μπορούσα να είμαι; Ταξιδιωτικό; Εγκυκλοπαίδεια; Παραμύθι; Τσελεμεντές; "Γράφω" το οπισθόφυλλο!(Με λίγα λόγια μιλούν για το είδος που θα ήθελαν να είναι). Μου βάζω και εξώφυλλο! (Ζωγραφίζουν το εξώφυλλο που φαντάζονται ότι θα είχαν)
-Μια λέξη είναι αρκετή, το βιβλίο για να βρεις! Τα παιδιά-βιβλιοπλάστες διαλέγουν από καρτέλες ένα βιβλίο και λένε μια λέξη κλειδί που θα βοηθήσει τα υπόλοιπα να βρουν το τίτλο του βιβλίου που κρατά το παιδί που είναι στον κύκλο και παίζει το ρόλο του βιβλιοπλάστη.
-Στολίζουμε τους ήρωες του παραμυθιού, με επίθετα του λόγου αυτού: Κολλάμε ένα επίθετο σε κάθε ήρωα του παραμυθιού. Δίνουμε στα παιδιά εικόνες από διάφορους παραμυθοήρωες. Πώς θα τους χαρακτήριζαν;
Στην αρχή τους δίνουμε διάφορα επίθετα να διαλέξουν ποιο ταιριάζει στον ήρωα που διάλεξαν. Μετά τους αφήνουμε μόνοι τους να βρουν τη λέξη.
Πχ. Σκρουτζ: Είναι... όμορφος, καλοσυνάτος ή τσιγκούνης;
Πινόκιο: Είναι... έξυπνος, κακός ή αφελής;
- Τα βιβλία στη σειρά, πριν φύγουνε ξανά: Μοιράζονται εικόνες στα παιδιά , που είναι σχετικές με παραμύθια. Ο βιβλιοθηκάριος ακούει τον τίτλο του παραμυθιού και βάζει τα παιδιά -εικόνες στη σειρά, στα ράφια της βιβλιοθήκης. Μετά τα παιδιά μπαίνουν μόνα τους στη σειρά, χωρίς τη βοήθεια του βιβλιοθηκάριου.(αν ακούσουν "το ασχημόπαπο" μπαίνει στη σειρά το παπί και ο κύκνος κοκ)

 -Προτάσεις "βιβλιοφαγωμένες": Τα παιδιά σχηματίζουν προτάσεις που περιέχουν τη λέξη "βιβλίο". Μετά διαλέγουν το εξώφυλλο ενός παραμυθιού και αποδίδουν τις προτάσεις με ζωγραφική,σε φύλλο εργασίας.

Βιβλιοπρόταση χρωματιστή, γιατί το  αγαπώ πολύ.




Αν έχεις ένα σελιδοδείχτη ατομικό,
 θα σώσεις το βιβλίο το δανεικό.

Μέσα από ένα βιβλίο παλιό, αγάπησα ένα αγόρι ξανθό.
Ζούσε σε ένα πλανήτη πολύ μακριά
 και όλα τα έβλεπε μέσα από την καρδιά.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου