Η ΜΕΛΙΣΣΑ
Ένα έντομο τόσο δα μικρό, κρατά στα " χέρια" του τον κόσμο που ζω.
Αν εκείνη εξαφανιστεί, το χώμα κάτω από τα πόδια μου θα χαθεί.
Οι μέρες λοιπόν που πέρασαν, ήταν χαρισμένες σ' αυτό το έντομο. Με πληροφορίες, παιχνίδια και κατασκευές. Ζουζούνισε μέσα στη τάξη μας,τη γνωρίσαμε και την ευχαριστήσαμε για όλα αυτά που μας προσφέρει.
Κάπως έτσι:
- Για να γλυκαθώ με μια κουταλιά, πρέπει να βάλω τα γράμματα στη σειρά:
Ανασύνθεση της λέξης μέλισσας με σημείο παρατήρησης τον πίνακα που είναι γραμμένη. Το σφουγγάρι σβήνει τη λέξη. Ποιος θα ήθελε να τη φτιάξει τώρα; Ας τη διαβάσουμε.Τι πρέπει να διορθωθεί;
Τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες. Κάθε ομάδα παρατηρεί τη λέξη. Οι κάρτες γυρίζουν ανάποδα. Που είναι το Μ που χρειάζομαι πρώτο; Κάθε σωστή απάντηση σημειώνεται με μια χαμογελαστή φάτσα και η λανθασμένη με μια λυπημένη. Στο τέλος γίνεται η αντίστοιχη αφαίρεση με τα παιδιά. Ποια ομάδα έχει μαζέψει τα περισσότερα χαμόγελα;
Οι κάρτες κρύβονται μέσα στη τάξη. Η ομάδα, σε ορισμένο χρονικό διάστημα, πρέπει να βρει τις κάρτες και να ανασυνθέσει τη λέξη "μέλισσα". Ποια θα είναι η πιο γρήγορη;
-Νόμιζε πως ήταν φίλη καλή, αλλά η σφήκα της έκανε κακό, μια μέρα στην αυλή:
Μια κεντρική εικόνα και τα παιδιά παρατηρούν τη μέλισσα. Τραβούν στη τύχη μια εικόνα, από τις υπάρχουσες και αναφέρουν ποιο κομμάτι της μέλισσας πείραξε η σφήκα.
-Ζουζουνίζουν εδώ και εκεί και εγώ πρέπει να εστιάσω τη προσοχή:
Κάθε παιδί έχει από δέκα τουβλάκια. Με το σύνθημα, πρέπει να βρουν τις δέκα μέλισσες που υπάρχουν στην καρτέλα τους και να τις σκεπάσουν με τα τουβλάκια που έχουν. Ποιο θα τα καταφέρει πρώτο;
-Τα μάτια της ξεχωρίζουν χρώματα πολλά. Για να δω εσύ, τι θα κάνεις με αυτά:
Κάρτες με χρώματα που τα παιδιά παρατηρούν. Στην αρχή παίζουμε με τις μονές κάρτες. Τι χρώμα έχει το λουλούδι που έκρυψα; Σε ποιο λουλούδι άλλαξα θέση; Κλείνω τις κάρτες. Ποια χρώματα θυμάσαι; Μετά συνεχίζω με τις διπλές.Που είναι τα δύο κόκκινα λουλούδια;
Δείχνουμε ένα λουλούδι και το παιδί,πριν τελειώσει το ποίημα πρέπει να φέρει στη παρεούλα κάτι με το ίδιο χρώμα του λουλουδιού που του δείξαμε.(η μέλισσα πετά βιαστικά, φέρε στη παρεούλα το χρώμα που ζητά)
Οι κάρτες κρύβονται στη τάξη. Κάθε παιδί έχει στο κήπο-τραπέζι, μια κάρτα με ένα λουλούδι.Ψάχνει να βρει το ταίρι της κάρτας, χωρίς να βοηθήσει ή να μαρτυρήσει στις άλλες μέλισσες. Ποια μέλισσα θα τα καταφέρει πρώτη;
-Εξάγωνο χρειάζεται, να πέσει να ξαπλώσει, πριν το κοκόρι λαλήσει στην αυλή, πρωί σαν ξημερώσει:
Γνωρίζουμε το εξάγωνο.
Το φτιάχνουμε με παλιούς μαρκαδόρους.
Μοιράζουμε κελιά σε δυο παιδιά. Ας φτιάξουμε μία κερήθρα.
Σε ποια σχήματα θα βάλεις τις μέλισσες;
Ας βάλουμε όλοι ένα χεράκι για να την ευχαριστήσουμε!
Μια νέα βασίλισσα, ελέγχει και μετρά αν είναι σωστά τα κελιά. Δεν είναι ούτε μία, ούτε δυο, αλλά ένα σμάρι θαρρώ:
Μια κάρτα με μέλισσες. Πόσα κελιά θα χρειαστείς;Να φτιάξουμε τη κερήθρα για να βάλουμε τις μέλισσες μέσα; Μετράω κελιά, τόσα, όσα είναι τα έντομα, που μου δείχνει η κάρτα. Ποιον αριθμό θα βάλω δίπλα; Προσθέσαμε, αφαιρέσαμε αλλά μέλι δεν κάναμε.
-Δεν ξέρω μπάλο, καλαματιανό, αλλά μπορώ να σου δείξω το δικό μου το χορό, όταν το λουλούδι συναντήσω στον αγρό:
Κάρτες ανάποδα γυρισμένες και απλωμένες μακριά η μία από την άλλη.Το παιδί- ανιχνεύτρια ανοίγει μία κάρτα. Χορεύοντας κυκλικά μας κάνει να φωνάξουμε "είναι κοντά τα λουλούδια τα μοσχομυριστά". Αν χορέψει στο σχήμα του οκτώ μας κάνει να φωνάξουμε " ψάξε να βρεις στον αγρό το λουλούδι το σωστό"
-Ένα βάρος από τη μια και ένα από την άλλη, ιδρώτα και προσπάθεια θέλει η βιοπάλη:
( η εργάτρια όταν μαζεύει τη γύρη, φτιάχνει δύο ισοβαρείς μπάλες και τις μεταφέρει στη κυψέλη με τα δυο της μπροστινά πόδια). Ένα μεγάλο λουλούδι φτιαγμένο με φόδρα, κοντάρια για πέταλα και η γύρη με κύκλους.Ποιος θα καταφέρει, παίρνοντας δύο κύκλους κάθε φορά, ένα σε κάθε χέρι, χωρίς να χαλάσει το λουλούδι, να τους πάει στη κυψέλη του; Ποια μέλισσα θα μαζέψει τους περισσότερους; Μπορεί να παιχτεί και με ομάδες, σαν σκυταλοδρομία.
- Μελισσούλες Προσοχή! Ποια στην κυψέλη θα κλειστεί;
Ορίζουμε οχτώ παιδιά που στέκονται κυκλικά. Αυτά παίζουν το ρόλο της κυψέλης. Τα υπόλοιπα παιδιά γίνονται μέλισσες που κινούνται ανάμεσα τους στο ρυθμό μουσικής. Με την παύση της μουσικής τα παιδιά-κυψέλη ενώνουν τα χέρια και "παγιδεύουν" μέσα στον κύκλο που σχηματίζουν όσες περισσότερες μελισσσούλες μπορούν. Τα παιδιά-μέλισσες που παγιδεύονται βγαίνουν από το παιχνίδι. Το παιδί-μέλισσα που θα καταφέρει να μην παγιδευτεί στην κυψέλη στέφεται "βασίλισσα" της κυψέλης.
-Η βασίλισσα και οι εργάτριες: Ένα παιδί γίνεται "βασίλισσα-μέλισσα". Τα υπόλοιπα είναι οι εργάτριες. Οι"μέλισσες" τραγουδούν το γνωστό "Βασιλιά, βασιλιά" παραλλαγμένο στο παιχνίδι μας. "Βασίλισσα βασίλισσα τι δουλειά;" Κι η βασίλισσα απαντά: "Τεμπελιά!" κι οι μελισσες-εργάτριες: "Είμαστε έτοιμες εδώ μπροστά να μας ορίσεις μια δουλειά!" Και η βασίλισσα-μέλισσα τους αναθέτει τη δουλειά που θα κάνουν...πχ. "Φέρτε νέκταρ στη φωλιά να γεμίσετε τα κελιά!" ή "τρέξτε τώρα γρήγορα να φροντίσετε τα μωρά!"
- Μελισσούλες γρήγορα μες στη κυψέλη γιατί η σφήγκα είναι πεινασμένη
Δυο σκοινιά τοποθετημένα στο πάτωμα σε σχήμα κύκλου σε ορισμένη απόσταση. Είναι οι κυψέλες. Ένα παιδί γίνεται σφήγκα και τα υπόλοιπα μέλισσες. Οι μέλισσες βρίσκονται στην κυψέλη και η σφήγκα στη φωλιά της μακριά από τις κυψέλες. Με το σύνθημα της νηπιαγωγού που μπορεί να παίξει το ρόλο της "βασίλισσας" οι "μέλισσες βγαίνουν από τις κυψέλες τους για να μαζέψουν γύρη και νέκταρ. Η σφήγκα καραδοκεί και τις κυνηγά. Πόσες μελισσούλες θα γλυτώσουν από το άγγιγμα της μέχρι η βασίλισσα να τις φωνάξει στη φωλιά τους; Κάθε μελισσούλα που θα την αγγίξει η σφήγκα μεταφέρεται στη φωλιά της σαν λεία. Παραλλαγή: Κάθε μελισσούλα που αγγίζει η σφήγκα γίνεται και αυτή σφήγκα και τα πράγματα δυσκολεύουν για τις μελισσούλες.
- Ποιες είναι οι πιο εργατικές μέλισσες και ποια κηρήθρα θα γεμίσει πιο γρήγορα;
Τα παιδιά χωρισμένα σε δυο ομάδες κρατώντας το καθένα ένα κυπελλάκι. Σε ορισμένη απόσταση βρίσκονται δυο κουβαδάκια με νερό και στην αφετηρία από όπου ξεκινούν τα παιδιά είναι σχηματισμένες δυο κυψέλες με κελιά- κυπελλάκια άδεια. Σε μορφή σκυταλοδρομίας κάθε παιδί γεμίζει το κύπελλο που κρατά και το αδειάζει σε κάθε κελί. Όποια ομάδα γεμίσει πρώτη τα κελιά της με "μέλι" κερδίζει. Μπορείτε αντί για νερό να χρησιμοποιήσετε άμμο ή οποιοδήποτε άλλο υλικό σας βοηθά.
-Καληνύχτα θα σας πω ψιθυριστά. Μη μου σβήσετε το κεράκι στης νύχτας τη σιγαλιά!
Τα παιδιά σε κύκλο και ένα κεράκι αναμμένο περνάει από χέρι σε χέρι. Το παιδί που το δίνει στο διπλανό του,λέει καληνύχτα και κάθεται. Σκοπός του παιχνιδιού είναι το κεράκι να μη σβήσει μέχρι και το τελευταίο παιδί.
Μελένια φύλλα εργασίας:
Κατασκευές βουτηγμένες στο ανθόμελο:
Μέλισσα με cd και χαρτοκοπτική.
Μπορούμε να δούμε το σπίτι σου;
Όπως είπε και ο Στέλιος, ένα μπισκοτομελόγλυκο!
Μια βασίλισσα ψάχνει καινούριο σπίτι
(ομαδική εργασία με χαρτοκοπτική)
Αναπαράσταση ζωγραφικού πίνακα
( ομαδική εργασία με τέμπερα, κηρομπογιές και ξυλομπογιές)
Σε ένα παράξενο λιβάδι μια φορά...
Μικρή, μικρή νοικοκυρά, μεγάλη πίτα κάνει
πολυτεχνήτρα μέλισσα, στης φύσης το "μποστάνι".
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου