Πεταλούδα, ομορφούδα, χρυσοπράσινη μικρούλα!
Ένα έντομο πανέμορφο με διαφορετικές σημασίες στο πέρασμα των χρόνων και στο ταξίδι των λαών.
Στην Αρχαία Ελλάδα οι πεταλούδες συμβόλιζαν τις ψυχές των νεκρών. Στον μύθο του Έρωτα και της Ψυχής, η τελευταία έχει φτερά πεταλούδας.
Στη φυλή των Ινδιάνων, η πεταλούδα ήταν εκείνη που φέρνει τα όνειρα.Ήταν επίσης η συνήθεια των γυναικών της φυλής να φτιάχνουν τα μαλλιά τους κότσο ώστε να μοιάζουν με φτερά πεταλούδας. Ακόμα κεντούσαν το σύμβολο της πεταλούδας σε ένα μικρό κομμάτι δέρματος ελαφιού και το έβαζαν στο προσκεφάλι του μωρού, όταν ήθελαν να το κοιμίσουν. Ταυτόχρονα ψιθύριζαν ένα νανούρισμα ζητώντας από την πεταλούδα να έλθει και να κοιμίσει το παιδί τους.
Στους παραδοσιακούς πολιτισμούς ήταν σύμβολο της ψυχής, επειδή αλλάζει από γήινη κάμπια, μέσω διάλυση σε ουράνιο φτερωτό πλάσμα.Μερικές φορές απεικονίζεται στα χέρια του Χριστού γιατί στον Χριστιανισμό ήταν σύμβολο της Ανάστασης, επειδή τα στάδια της εξέλιξης της είναι ζωή, θάνατος και Ανάσταση.
Ιστορίες και παραδόσεις που μαγεύουν τα παιδιά. Την αγαπούν και κερδίζει στην αυλή τη προσοχή τους. Θέλουν να μάθουν για τα στάδια της εξέλιξης της, τις συνήθειες της, το χρόνο ζωής της και ότι άλλο αφορούν το έντομο αυτό.
-Παίξαμε με τις καρτέλες την χρονική αυτή εξέλιξη της μεταμόρφωσης της.Κάποια καρτέλα λείπει και μαντεύουν ποια είναι.
- Με τρία διαφορετικά μουσικά κομμάτια αναπαριστούν την εξέλιξη αυτή.Στην αρχή τα μουσικά κομμάτια έχουν την συγκεκριμένη σειρά αλλά μετά παίζονται μπερδεμένα και τα παιδιά καλούνται να ακούσουν και να κάνουν την ανάλογη κίνηση.
- Σε καρτέλες Α4 υπάρχουν πολλές πεταλούδες και τα παιδιά πρέπει να βρουν τη θέση της πεταλούδας που κρατούν πάνω στις καρτέλες αυτές.
-Τοποθετούμε γεωμετρικά σχήματα στο φτερό μιας χάρτινης πεταλούδας και ζητάμε από το παιδί να στολίσει το άλλο φτερό της πεταλούδας.
- Μια μεγάλη πεταλούδα με αρκετές λεπτομέρειες. Η ίδια πεταλούδα υπάρχει και σε άλλες καρτέλες. Στις άλλες όμως λείπει κάτι και το παιδί καλείται να βρει αυτό που λείπει.
-Πεταλούδες μονόχρωμες. Τα παιδιά τις παρατηρούν και οι κάρτες γυρίζουν ανάποδα. Θυμάσαι που είναι η κόκκινη πεταλούδα; Η πράσινη;
-Φτιάχνεται ένας κύκλος μεγάλος με επαναλαμβανόμενα σύνολα και με τη βοήθεια των πεταλούδων.
-Πεταλούδες που στα φτερά τους υπάρχουν βούλες. Το παιδί αναγνωρίζει τον αριθμό που βλέπει και τοποθετεί κάτω απ΄αυτόν την αντίστοιχη πεταλούδα.
-Γνωριμία με τη συμμετρία: Ποια είναι η κυρία; Τι της αρέσει; Μπορείτε να βρείτε αντικείμενα που αρέσουν στην κυρία Συμμετρία; Τους δείχνουμε αντικείμενα στα οποία υπάρχει ο άξονας συμμετρίας και τους ζητάμε να μαντέψουν το αντικείμενο που βλέπουν και να το συνεχίσουν με τη βοήθεια του μολυβιού.
-Υπάρχουν πεταλούδες με τέσσερα χρώματα στα φτερά τους. Μία πεταλούδα καρφιτσώνεται στη πλάτη του παιδιού. Το παιχνίδι αυτό παίζεται με δύο παιδιά κάθε φορά. Με το σύνθημα, με οποιοδήποτε τρόπο το παιδί πρέπει να δει τα χρώματα που έχει η πεταλούδα του αντιπάλου του στη πλάτη, όσο η κλεψύδρα "τρέχει".
-Τα παιδιά κρατώντας μαντήλια διαφόρων χρωμάτων χορεύουν σαν πεταλούδες. Με το σταμάτημα της μουσικής ακολουθούν τον αρχηγό των πεταλούδων, σε όποια κατεύθυνση κινηθεί. Κάποια στιγμή, ο αρχηγός ξεκουράζεται, κουλουριάζεται, κλείνει τα μάτια του και ηρεμεί.
-Λουλούδια- πεταλούδες: Τα λουλούδια κάθονται κάτω και κινούνται στο φύσημα του ανέμου και οι πεταλούδες χορεύουν ανάμεσα τους ή και ελεύθερα στο χώρο(κάθε παιδί κινείται, κρατώντας ένα μαντήλι). Με το σταμάτημα του ανέμου-μουσικής, η πεταλούδα κάθεται κοντά στο λουλούδι που έχει το ίδιο χρώμα μαντηλιού. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και χωρικές έννοιες εδώ (πίσω από, δίπλα, πίσω, μπροστά, γύρω γύρω, πάνω στο).
-Γνωρίσαμε τη "Νάντια την κάμπια" που ήταν κάπως διαφορετική από τις φίλες της και τον μύθο των Ινδιάνων για τις πεταλούδες.
Προτεινόμενα φύλλα εργασίας:
Ατομικές και ομαδικές εργασίες:
Πεταλούδες με μανταλάκι και φίλτρο καφέ.
Συμμετρία και τέμπερα
Ελεύθερη ζωγραφική παιδιών
Μπορεί να είναι η ψυχή των ανθρώπων. Μπορεί να είναι αυτή που μέσα στη νύχτα φέρνει το όνειρο,αλλά μπορεί και να είναι ένα μάθημα για την προσπάθεια του ανθρώπου(Ν. Καζαντζάκης)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου