" Να ζήσεις Βιβλίο και χρόνια πολλά
παντού να ταξιδεύω με τα δικά σου φτερά"
Μπορεί να μην του είχαμε ετοιμάσει τούρτα, μπορεί να μην έσβησε κεράκια αλλά του αφιερώσαμε ώρες και μέρες.
Ο πρώτος καλεσμένος που άνοιξε τα γενέθλιά του ήταν ένας πόντικας που ήρθε με την καλή του, που την έλεγαν Τίτα Γραβιέρα.( Όταν ο Βιβλιοπόντικας συνάντησε την Τίτα Γραβιέρα- Βαγγέλης Ηλιόπουλος).
Μετά το διάβασμα της ιστορίας, ακολούθησε συζήτηση, υποβολή ερωτήσεων και παίξαμε με τις σύνθετες λέξεις που είχε μέσα η ιστορία.(βιβλιόφιλος, βιβλιοθήκη,βιβλιοστάτης,βιβλιοθηκάριος, βιβλιοπωλείο κοκ)
Αφορμή για το πως ξεκινάει ένα βιβλίο, από την συγγραφή, την εικονογράφηση, την επιμέλεια, την έκδοση κοκ είναι η ιστορία "Σαν τον σκύλο με το γάτο". Δυο ζώα ενώνουν τη φιλία και τη συνεργασία για να δημιουργήσουν.
Που μπορεί να σε ταξιδέψει ένα βιβλίο; Στις γνώσεις, στη φαντασία, στο άγνωστο; Σ΄αυτό απαντούν τα παιδιά, μετά την ανάγνωση του παραμυθιού '' Το βιβλίο που πετάει".
"Το βιβλίο που δεν ήθελε να διαβαστεί" είναι το έναυσμα για να μιλήσουμε με τα παιδιά για το τι πρέπει να κάνουμε για να μπορούμε να προστατεύσουμε αυτόν τον πολύτιμο θησαυρό. Παίζουμε με τα δικαιώματα του αναγνώστη. Πριν διαβάσουμε τις κάρτες, υποθέτουν τι μπορεί να γράφουν, "διαβάζοντας' τις εικόνες" και μετά γίνεται το αντίθετο- διαβάζουμε την πρόταση και κλείνουν την εικόνα που πρέπει.
- Ζητάμε από τα παιδιά να μας πουν τίτλους βιβλίων που έχουν διαβάσει.Οι τίτλοι καταγράφονται και το παιχνίδι αρχίζει.
-Περιγράφουμε έναν ήρωα και τα παιδιά βρίσκουν τον τίτλο του παραμυθιού. Η περιγραφή μπορεί να είναι κάποια σκηνή ή κάποιο αντικείμενο πρωταγωνιστικό στην ιστορία.
- Υπάρχουν οι τίτλοι παραμυθιών και τα παιδιά ταυτίζουν τον τίτλο με την αντίστοιχη εικόνα.
-Παίζουμε με τα άρθρα. Ο τίτλος διαβάζεται και το παιδί βάζει το άρθρο που ταιριάζει σ' αυτό που έχει διαβαστεί.
- Έντονη η προσωποποίηση στα παραμύθια. Τι είναι; Η παραμυθόσκονη κάνει αντικείμενα να μιλούν, να συμμετέχουν. "Καθρέφτη, καθρεφτάκι μου, μπορείς να βρεις μερικές και να μου τις πεις;"
- Παραμύθια "κακοποιήθηκαν" και εμείς καλούμαστε να διορθώσουμε το κακό. Ποιος θα μπορέσει να το κάνει πιο γρήγορα;
- Με παντομίμα κάποιο παιδί προσπαθεί να δώσει στην ομάδα του να καταλάβει για ποιο παραμύθι "μιλάει". Οι πόντοι σημειώνονται και μια ομάδα κερδίζει.
- Σε εικόνες υπάρχουν τα μισά των ηρώων και τα παιδιά μαντεύουν το όνομα τους.
- Να του πούμε χρόνια πολλά, φτιάχνοντας ένα παραμύθι; Οι ήρωες επιλέγονται, ο χώρος αποφασίζεται και το κουβάρι αρχίζει να ξετυλίγεται. Μετά το τέλος της ιστορίας, η τελευταία χωρίζεται σε σκηνές και εικονογραφείται.
- Κυνήγι θησαυρού με μια ιστορία: Ζητάμε από τα παιδιά να επιλέξουν ένα γνωστό παραμύθι μέσα από κάρτες που έχουμε.Χωρίζονται σε ομάδες, όσα και τα παραμύθια που επιλέχτηκαν. Κρύβουμε τις κάρτες σε διάφορα σημεία μέσα στην τάξη. Μπορούμε να δημιουργήσουμε κι έναν χάρτη που θα οδηγεί στις κρυμμένες κάρτες. Όποια ομάδα βρει πρώτη όλες τις κάρτες του παραμυθιού της και τις βάλει στη σειρά σωστά κερδίζει.
Επίσκεψη στη δημοτική βιβλιοθήκη της περιοχής μας. Πως συμπεριφερόμαστε; Πως μπορούμε να βρούμε ένα βιβλίο που μας ενδιαφέρει; Μπορούμε να το διαβάσουμε εκεί; Μπορούμε να το δανειστούμε; Ποιοι κανόνες υπάρχουν;
Παραμυθοαινίγματα:
- Ποιο βιβλίο μας μιλάει για έναν λύκο που πεινάει
και ονειρεύεται και λαχταράει κατσικάκια για να φάει: (Ο Λύκος και τα 7 κατσικάκια)
- Ποιο βιβλίο για αγώνα λέει πως ο έξυπνος νικάει
κι όχι ο γρήγορος στα πόδια ξεπερνά όλα τα εμπόδια;(Λαγός και Χελώνα)
- Ποιο βιβλίο έχει κακιά μάγισσα και μητριά
που ο καθρέφτης της μιλά για τρανή ομορφιά; (Η Χιονάτη)
- Ποιο βιβλίο για φιλία μιλάει για μια μεγάλη θυσία
που ένα τόσο δα σκαντζοχοιράκι κάνει για ένα ποντικάκι; (Το σκαντζοχοιράκι με τα κατσαρά μαλλιά)
- Ποια ζωάκια προσπαθούν ησυχία για να βρουν
κι όποιο σπίτι πάει να χτίσει το κακό γουρούνι τα γκρεμίζει; (Τα 3 μικρά λυκάκια)
- Στη χώρα των παραμυθιών και στη χώρα του Ποτέ
πάντα είναι μικρός ποτέ δε μεγαλώνει
αρχηγός των μικρών παιδιών τρόμος και φόβος των πειρατών. (Πήτερ ΠΑν)
- Ποιο βιβλίο θέλει αγάπη ένα κουβαράκι να 'χει
την πριγκίπισσα να σώσει και αγάπη να της δώσει; (Το κουβαράκι που ήθελε να αγαπάει)
-Ποιο βιβλίο μας μιλάει για μια μάγισσα με σκούπα όχι μαγική και τα παιδάκια τα μισεί
κι όλο θέλει και λαχταράει τα δάκρυα τους ζελέ να φάει! (Η μάγισσα Φουφήχτρα)
- Ποιο βιβλίο μας μιλάει για παιδιά που πολεμούν το χωριό να καθαρίσουν
με ομορφιά να το γεμίσουν; (Το Βρωμοχώρι)
- Ποιο βιβλίο μας μιλάει για κρυμμένη ομορφιά που μέσα από ταλαιπωρία
βγαίνει στα κρυστάλινα νερά όχι πάπια μα κύκνος με θεϊκή ομορφιά;
- Ποιο βιβλίο έχει φίλο ανθρωπάκι από ξύλο
που όσα ψέματα μας χώνει τόσο η μύτη μεγαλώνει;(Πινόκιο)
-Ποιο βιβλίο σε μια χώρα δέκα θαύματα την ώρα
κι η Αλίκη μαγεμένη μια τρανεύει, μια μικραίνει; (Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων)
- Ποιο βιβλίο μας μιλά για μια αγάπη βαθιά ανάμεσα σε δυο παιχνίδια τόσο διαφορετικά; (Ο Μολυβένιος στρατώτης)
-Ποιο βιβλίο μας μιλά για ένα κορίτσι που μεγαλώνει μέσα στην κακία και τη ταλαιπωρία,
συγυρίζει, καθαρίζει, μες στις στάχτες τριγυρίζει! (Η Σταχτοπούτα)
- Ένα, δυο, τρία ζωάκια χτίζουνε σπιτάκια.
Μα δε ξέρουν πως ο λύκος παραφυλάει και θέλει να τα φάει! (Τα 3 Γουρουνάκια)
-Ποιο βιβλίο μας μιλά για μια μαγική φασολιά
που το μικρό φίλο μας οδηγεί στου γίγαντα το κάστρο- φυλακή; (Τζακ και η φασολιά)
- Με μπότες και καπέλο παράξενος φαντάζει, νιαουρίζει όλο νάζι
μα το δράκο ξεγελά και το κάνει μια χαψιά! (Ο Παπουτσωμένος γάτος)
- Φτιάχνει όνειρα μελένια με μολύβι και χαρτί
κι έναν γλάρο έχει παρέα τον "ονειροκουβαλητη"! (Ο κύριος Αύριο Βράδυ)
-
Προτεινόμενα βιβλιοποντικοφαγωμένα φύλλα εργασίας:
Ομαδικές εργασίες:
Χρόνια σου πολλά λοιπόν!!!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου