Πέμπτη, 7 Φεβρουαρίου 2019

ΣΠΙΘΑ, ΦΛΟΓΑ, ΦΩΤΙΑ


ΣΠΙΘΑ, ΦΛΟΓΑ, ΦΩΤΙΑ


Εκείνη χορεύει με ξύλα ξερά και ακούει ιστορίες που ήρθαν απ' τα παλιά.
Για έναν άντρα, γενναίο και δυνατό, 
που την έκλεψε από τον Όλυμπο, το ψηλό βουνό.
Για ένα χελιδόνι, που την πήρε από τον ουρανό 
και για ένα κεραυνό , που του έκοψε την ουρά στα δυο.
Για ένα πουλί, που για να τη δώσει στους ανθρώπους ,
 που έμεναν στη γη, κάηκε η πουπουλένια του στολή.
Για έναν δράκο, που έμενε σε άγνωστη σπηλιά
 και έβγαζε από το στόμα του, τη δική της αφεντιά.
Ακούει και της αρέσει στου τζακιού τη θαλπωρή, 
καθώς νιώθει ωραία και σημαντική.
Τσιτσιρίζουν τα ξύλα, τα καίει η φωτιά με προσοχή 
και εκείνη καταλαβαίνει πόσο άλλαξε την ανθρώπινη ζωή.
Μια σπίθα, μια φλόγα, μια φωτιά, προσφέρει τόσα αγαθά,
αν μπορείς να την "αγκαλιάζεις" προσεχτικά.
                                                              Λ.Ρ

- Ζεστό ή καυτό, αγγίζω προσεχτικά ή φεύγω μακριά: Από τις κάρτες, που υπάρχουν στη παρεούλα τα παιδιά ταξινομούν σε δύο κατηγορίες.(ζεστό-κρύο)
Κάθε παιδί έχει μπροστά του μία εστία-στεφάνι, με ένα φαγητό, που έχει επιλέξει. Στη λέξη "χλιαρό" το μεταφέρουν με τη παλάμη. Στη λέξη "ζεστό" το μεταφέρουν, καλύπτοντας τη παλάμη τους με το μανίκι της μπλούζας. Και στο "καυτό" φεύγουν μακριά.
Σε μια ψησταριά, που έχει ψήσει νόστιμα πράγματα, τα παιδιά, ανά δύο, μεταφέρουν τα φαγητά στα πιάτα. Ποιος θα τα καταφέρει, χωρίς να χρησιμοποιήσει τα δάχτυλα του; Ποιος θα μαζέψει τα περισσότερα;
-Η φωτιά "νιώθει" και μας κοιτά ανάμεσα σε τόσα υλικά: Οι κάρτες με εύφλεκτα υλικά και μη, ταξινομούνται ανάλογα.Τα παιδιά υποθέτουν και η απάντηση στην υπόθεση τους βρίσκεται πίσω από την κάρτα.( σ'αυτά που η φωτιά τα "τρώει" λαίμαργα υπάρχει μια μεγάλη καρδιά ζωγραφισμένη,σ' αυτά που η φωτιά τα "μασάει" πολύ ώρα, μια μικρή καρδιά και στα άλλα τίποτα). Τι καταλάβαμε από τη δραστηριότητα αυτή; Μια κόκκινη φλόγα-φόδρα κινείται πάνω από το κεφάλι ενός παιδιού , που είναι στη μέση της παρεούλας. Αν η φωτιά κινείται γρήγορα, πρέπει να πει ένα εύφλεκτο υλικό. Αν κινείται αργά, ένα υλικό που καίγεται αργά και αν η φλόγα φύγει μακριά του, κάτι που η φωτιά δεν θέλει.
 

 -Σπίθα, φλόγα, φωτιά, πυρκαγιά, ξέρω τι θα κάνω εγώ γι' όλα αυτά: Κάθε παιδί κρατά μια κορδέλα, που επιλέγει. Στο άκουσμα της πρώτης λέξης, κουλουριάζεται. Στη δεύτερη, χορεύει με τα χέρια ψηλά. Στη τρίτη λέξη, ενώνονται όλα τα παιδιά μαζί και χορεύουν. Στο άκουσμα της τελευταίας, σκορπίζονται στο χώρο και χορεύουν, το ένα μακριά από το άλλο.

-Φωτιά και θαλπωρή, μπαίνω στη θέση , που μου αναλογεί: Ομάδα, που κρατά κίτρινες κορδέλες. Άλλη ομάδα κρατά τις πορτοκαλί. Άλλη τις κόκκινες και άλλη τις μπλε.Χορεύουν ελεύθερα στο χώρο. Με το σύνθημα ή με το σταμάτημα της μουσικής παίρνουν τη θέση τους γύρω από τα ξύλα κυκλικά (κίτρινο, πορτοκαλί, κόκκινο, μπλε)
Στο κύκλο που είναι, παίζουμε κι ένα παιχνίδι χρωμάτων "Η φωτιά πήρε το χρώμα από τον ήλιο". Τα παιδιά που κρατούν τις κίτρινες κορδέλες, σηκώνονται και τις κουνούν. Η φωτιά πήρε το χρώμα από τον ουρανό. Τα παιδιά, που κρατούν τις μπλε κορδέλες σηκώνονται και τις κουνούν κοκ
- Σε κύκλο τα παιδιά τραγουδούν: Όλο τώρα τα παιδιά χορεύουν γύρω απ' τη φωτιά. Ποιος απ' όλους θα καεί ή μπορεί και να σωθεί. Το παιδί που ακούει το όνομα του περνά τη φωτιά, πατώντας τα ξύλα, αποφεύγοντας τις φλόγες.
-Δράκος έβαλε φωτιά, σε λόγια μεταφορικά: Διαβάζεται η φράση και τα παιδιά υποθέτουν τη σημασία τους. Μετά τη σημασία της φράσης το παιδί πρέπει να βάλει δίπλα στη φράση την ανάλογη εικόνα. Το παίζουμε και αντίστροφα. Ως εμπεδωτική άσκηση, άκουγαν μια μικρή πρόταση και έλεγαν την λαϊκή φράση που ταιριάζει (τον είδε, μετά από καιρό και βγήκαν έξω- φούντωσε η παλιά τους αγάπη)
-Ο καπνός πάει ψηλά, όταν καίει η φωτιά. Ινδιάνος με φτερά, όνομα καλό ζητά: Ευκαιρία για να γνωρίσουμε τα επίθετα. Όλα τα παιδιά κάθονται γύρω από τη φωτιά. Κάθε παιδί χορεύει γύρω από τη φωτιά, λέγοντας το παραπάνω δίστιχο. Τραβά μια κάρτα καπνού και αναγνωρίζει το αντικείμενο που τυχαίνει και το στολίζει με ένα επίθετο. Ο ινδιάνος έχει "βαφτιστεί" και φορά το καπέλο του.(ο φωνακλάς λύκος, το γλυκό άλογο, το όμορφο λουλούδι, το γρήγορο ελάφι, το βροχερό σύννεφο, η δυνατή φωτιά, η τέλεια κουκουβάγια, η εργατική μέλισσα κλπ)


Η φυλή Ζουζουνέρι σας χαιρετά.

Φωτιά σε ευχαριστώ για κάθε δώρο θεϊκό!
(εργασία ατομική, δουλεμένη με νερομπογιές)

Πατρόν ατομικής εργασίας:

-Διαβάσαμε την ιστορία "Ο δράκο, που δεν ήθελε τη φωτιά" και τη δραματοποιήσαμε.

Η φωτιά γίνεται δώρο μέσα από την καρδιά.
(ομαδική εργασία)

Ένα αίνιγμα, "τυλιγμένο" με κιμωλία, "βάζει" φωτιά στης ομάδας τη φαντασία.
(κάθε ομάδα αναλαμβάνει να κάνει ένα ζωγραφικό έργο, με θέμα τη φωτιά)
Η φωτιά σιγοκαίει στο τζάκι και η γάτα απολαμβάνει τη ζεστασιά.
Η ατμομηχανή και τα βαγόνια της.
Η ινδιάνα δίπλα στη φωτιά. 



Τρέχα από κει, τρέχα απ΄δω, 
βάλαμε φωτιά στον πισινό.
Γι' αυτό βάζουμε τελεία σε λόγια ζεστά
 και γράφουμε λόγια μεταφορικά.
Ένα όνειρο σαν σπίθα, σαν φωτιά
 που για να φουντώσει 
θέλει προσπάθεια και  δουλειά!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου