ΜΙΑ ΓΡΑΜΜΗ ΚΙΝΕΙΤΑΙ ΣΤΟ ΧΑΡΤΙ
ΚΑΙ ΤΟ ΣΧΗΜΑ ΠΑΙΡΝΕΙ ΜΟΡΦΗ
Σε δυο κύκλους, ο Μιχάλης τριγυρνά, που του δίνουν ισορροπία και χαρά.
Και η μαμά τον καμαρώνει και μιλά:
Κοίτα τη λακκούβα που είναι μπροστά και πήγαινε πιο σιγά.
Η Αθανασία περιμένει μπροστά στο πιάτο το παιδικό,
κάτι που θα βγει από το φούρνο σε ένα λεπτό.
Ένα κομμάτι πίτσα τριγωνικό που θα 'χει πάνω του, νοστιμιές ένα σωρό.
Κάθισε το μεσημέρι και έφαγε τη φακή, που την "εκβίαζε" με μια πίτσα ιταλική.
Η Σταυρούλα παιδεύεται με κύβους, που έχουν έξι πλευρές,
για να χτίσει ένα κάστρο του χθες.
Βάζει το μυαλό της με χίλιους τρόπους να σκεφτεί,
γιατί κάπου άκουσε ότι είναι τετράγωνη η λογική.
Η Μαρία μένει σε μια μεγάλη πολυκατοικία, που στο ισόγειο της έχει γραφεία.
Μέσα σε ένα ορθογώνιο ζητά ζεστασιά,που σαν στο σπίτι της δεν βρίσκει πουθενά!
Ο Δημήτρης κρατά το σχοινί στα χέρια του γερά
και καμαρώνει τον χαρταετό του, που πετά ψηλά.
Μέσα στο ρόμβο, τα χρώματα χορεύουν με τη φαντασία
και εκείνος κάνει σκέρτσα στην ελευθερία.
Σχήματα στο δρόμο, στο σπίτι, στη γειτονιά,
που οριοθετούν αυτό που λέμε, αρμονία και ομορφιά!
Λ.Ρ
-Γνωρίσαμε τα χαρακτηριστικά του κύκλου και παίξαμε μ΄ αυτά. Κέντρο,χορδή,τόξο, ημικύκλιο.Εύκολο να τα μάθουν γιατί δανειστήκαμε τη χορδή από μια κιθάρα και το τόξο από τη θεά Άρτεμη.
- Μέσα σε ορισμένο χρόνο, φέρνουμε μέσα στο σπίτι του κύκλου, πράγματα δικά του. Μετά συζητάμε ποια θα μείνουν και ποια θα φύγουν, αιτιολογώντας.
- Με τη βοήθεια των κύκλων παίξαμε με τις έννοιες: ΄Ιδιο ως προς το μέγεθος, ίδιο ως προς το χρώμα, μικρότερο από αυτό, μεγαλύτερο απ' αυτό κοκ.
-Όταν το ελεύθερο παιχνίδι, από ατομικό έγινε ομαδικό και οι κύκλοι τρύπωσαν ο ένας μέσα στον άλλον.
Κανείς δεν είπε στο κουμπί, ότι πρέπει να ψάξει τη βελόνα και τη κλωστή!
Με αφόρμηση το παραμύθι 'Ένα κουμπί που το έλεγαν Όσκαρ" -Eszter Nagy.
Σε μπαλόνια κυκλικά τα παιδιά ζωγραφίζουν πράγματα στρογγυλά
και όλα πετούν στου αέρα τα φιλιά.
-Γνωρίσαμε το τρίγωνο μέσα από αινίγματα:
Πάντα τραβάει μια ίσια γραμμή γιατί τσακώθηκε με τη καμπύλη ένα πρωί.
Κάλαντα θα πω στη γειτονιά και θα σκορπίσω παντού χαρά.
Τριγωνικό που έχει πάνω του κάτι που λιώνει σιγά σιγά και το τρώω μέσα στη καλοκαιρία.
Αυγά και τυρί αγκαλιάζονται μαζί και μου 'ρχεται να φάω όλο το ταψί.
Στη ντουλάπα στέκεται καμαρωτή και κρατά το φουστάνι το λαδί.
Έφερα βελόνα και κλωστή γιατί απ' τη ζακέτα λείπει κατιτί.
Στου δρόμου την άκρη στέκεται βράδυ πρωί και μου απαγορεύει να πάρω τη στροφή.
Πάνω στου σπιτιού την κορυφή, με προφυλάσσει απ' το κρύο και τη βροχή.
Δε θέλω μαρούλι και μαγιονέζα, αλλά το τυρί που είναι τρέλα.
Έχει ένα αστέρι στη κορυφή και πιο κάτω ένα δώρο τυλιγμένο με χρυσή κλωστή.
Από μια χώρα διπλανή φερμένη και το πιάτο στο τραπέζι περιμένει.
Στην Αίγυπτο είναι πολύ ψηλή και εκεί έβαζαν τον βασιλιά, όταν άφηνε τη τελευταία του πνοή.
-Παιδευτήκαμε να φτιάξουμε ένα τρίγωνο που να μην είναι ισόπλευρο.
- Το κρύο ήταν τσουχτερό και είπαμε να φέρουμε πιο κοντά τα τρίγωνα για να ζεσταθούν. Είχαν κοινό σημείο μια κορυφή ή μια πλευρά, ανάλογα με την επιλογή των παιδιών. Όταν τελείωσε η δραστηριότητα τα παιδιά έδωσαν τίτλο σ' αυτό που έφτιαξαν.
"Τα τρίγωνα που κρύωναν."
Κομμάτια τριγωνικά, μπήκαν σε μια σειρά
και έφτιαξαν ζώα απ' τη θάλασσα και τη στεριά.
Ο κύκλος δεν τετραγωνίζεται αλλά σίγουρα τριγωνίζεται.
Δείξτε μου κάποιον σ'αυτή τη γη που δεν του αρέσει η πίτσα με μπέικον και τυρί!
-Τα τετράγωνα ενώθηκαν, μαντεύοντας κάθε φορά πόσους μαρκαδόρους θα χρειαστούμε. Τι σας θυμίζει αυτό που βλέπετε πάνω στη μοκέτα; Πολύχρωμη σοκολάτα, κουτί,πολυκατοικία με πολλά παράθυρα, βιβλιοθήκη, πόρτα, ντουλάπα,χαλί, δίχτυ, φυλακή κ.α.
Η τελευταία λέξη του Βάιου έγινε παιχνίδι. Ο λαβύρινθος ετοιμάστηκε και τον περπατήσαμε μικροί , μεγάλοι.
-Πήραμε τις λέξεις, που θύμιζαν τετράγωνα και τις κάναμε τετράγωνες ρίμες:
Το τετράγωνο είναι εδώ, το τετράγωνο είναι εκεί...
στα κάγκελα, σε μια φυλακή.
περπατάει πάνω στο χαλί.
και στο συρτάρι που βάζω τα ρούχα και το βρακί.
και στο δίχτυ που πιάνει ένα ψάρι στη στιγμή.
και στον φάκελο που πάει στην Αμερική.
και στον τοίχο που κάθεται το γατί.
και στη σοκολάτα που θα φάει ένα παιδί.
κλείνω τη πόρτα και τραβάω το κλειδί.
και μια κότα μπαίνει στο κουτί.
και στο τοστ που έχει μπέικον και τυρί.
και πάνω στο τραπέζι άφησα ένα σχοινί.
και το παράθυρο το καθαρίζω με πανί.
στη ντουλάπα που κρύβεται το σκυλί.
Ρομπότ από πλανήτη μακρινό, μας είπαν τα νέα τους κάποιο πρωινό.
Προκειμένου να ζεις στα σκοτάδια μια ζωή,
καλύτερα να βλέπεις τετράγωνα εδώ κι εκεί.
-Τι πρέπει να προσέξω για να φτιάξω ένα ορθογώνιο; Προσπαθώ, σκέφτομαι και μετρώ τα ξυλάκια που θα χρειαστώ για τις απέναντι πλευρές.
-Ο κύριος Ορθογώνιος κλείστηκε στο δωμάτιο του και είναι λυπημένος. Είχε μια δύσκολη μέρα. Οι συγκάτοικοι του, όλο το πρωινό τον πείραζαν. Τι του έκαναν;
Τα παιδιά απάντησαν:
Του πήραν τις ευθείες και του έβαλαν τεθλασμένες.
Ο κύκλος του πήρε τις πλευρές και του έδωσε μια καμπύλη.
Ήρθε το τρίγωνο και του πήρε μια πλευρά.
Ο κύκλος του πήρε τις γωνίες.
Το τετράγωνο του μίκρυνε μία πλευρά.
Η καμπύλη τον έδεσε με καμπύλες.
Κάπως έτσι σχεδιάστηκαν τα καμώματα των άλλων σχημάτων.
Ατομική εργασία με εφημερίδα και τέμπερες.
Ομαδική εργασία με λαδοπαστέλ
(ευχαριστούμε Νάντια για τον τρόπο που δουλέψαμε τα λαδοπαστέλ)
- "Γράψαμε" επαναληπτικό διαγώνισμα στην ενότητα των σχημάτων. Το διαγώνισμα είχε τρεις δοκιμασίες και ολοκληρώθηκε μέσα σε απόλυτη ησυχία. Ο βαθμός του κάθε εξεταζόμενου ήταν μπισκότα κυκλικά και ορθογώνια.
Στην πρώτη δοκιμασία, τους δινόταν ένα σχήμα και έπρεπε να πουν το όνομα του.(είμαι ο Γιάννης και κρατώ ένα τρίγωνο)
Η δεύτερη δοκιμασία ήταν ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής(το τρίγωνο έχει τρεις κορυφές ή πέντε; Το μισό του κύκλου λέγεται δίκυκλο ή ημικύκλιο; Η πυραμίδα είναι στερεό ή σχήμα;) Τόσες ερωτήσεις, όσες και τα παιδιά.
Στη τρίτη δοκιμασία τα παιδιά έπρεπε να ακούσουν μία πρόταση και να σχεδιάσουν το σχήμα που αντιστοιχεί στη πρόταση.
Από τη σκεπή μπαίνει νερό.Θα φάω ένα πορτοκάλι. Γύρω, γύρω όλοι, στη μέση ο Μανόλης. Ξέχασα να βάλω σκουλαρίκια. Μ' αρέσει το μπάσκετ. Δεν άκουσα το ξυπνητήρι.Το φορτηγό τρέχει στο δρόμο. κλπ. Ο σχεδιασμός πήρε μια τέτοια μορφή στον πίνακα.
- Τα παιδιά, χωρισμένα σε τρεις ομάδες, δημιουργούν και στο τέλος ακολουθεί ψηφοφορία για την ανάδειξη της καλύτερης σύνθεσης.
-Πριν χρωματιστούν τα ζώα με νερομπογιές, το κάθε παιδί,μέσα από την παρατήρηση, ανέφερε τα σχήματα που έβλεπε στο ζώο-εικόνα που διάλεξε.
Και έτσι
Άγρια ζώα και ήμερα τρύπωσαν μες στα σχήματα.
Αν λένε ότι η ζωή μας κύκλους κάνει,
σε αφήνω στο δικό σου το σεργιάνι!
Κομμάτια τριγωνικά, μπήκαν σε μια σειρά
και έφτιαξαν ζώα απ' τη θάλασσα και τη στεριά.
-Τι πρέπει να προσέξω για να φτιάξω ένα ορθογώνιο; Προσπαθώ, σκέφτομαι και μετρώ τα ξυλάκια που θα χρειαστώ για τις απέναντι πλευρές.
-Ο κύριος Ορθογώνιος κλείστηκε στο δωμάτιο του και είναι λυπημένος. Είχε μια δύσκολη μέρα. Οι συγκάτοικοι του, όλο το πρωινό τον πείραζαν. Τι του έκαναν;
-Ο κύριος Ορθογώνιος κλείστηκε στο δωμάτιο του και είναι λυπημένος. Είχε μια δύσκολη μέρα. Οι συγκάτοικοι του, όλο το πρωινό τον πείραζαν. Τι του έκαναν;
Τα παιδιά απάντησαν:
Του πήραν τις ευθείες και του έβαλαν τεθλασμένες.
Ο κύκλος του πήρε τις πλευρές και του έδωσε μια καμπύλη.
Ήρθε το τρίγωνο και του πήρε μια πλευρά.
Ο κύκλος του πήρε τις γωνίες.
Το τετράγωνο του μίκρυνε μία πλευρά.
Η καμπύλη τον έδεσε με καμπύλες.
Κάπως έτσι σχεδιάστηκαν τα καμώματα των άλλων σχημάτων.
Ατομική εργασία με εφημερίδα και τέμπερες.
Ομαδική εργασία με λαδοπαστέλ
(ευχαριστούμε Νάντια για τον τρόπο που δουλέψαμε τα λαδοπαστέλ)
- "Γράψαμε" επαναληπτικό διαγώνισμα στην ενότητα των σχημάτων. Το διαγώνισμα είχε τρεις δοκιμασίες και ολοκληρώθηκε μέσα σε απόλυτη ησυχία. Ο βαθμός του κάθε εξεταζόμενου ήταν μπισκότα κυκλικά και ορθογώνια.
Στην πρώτη δοκιμασία, τους δινόταν ένα σχήμα και έπρεπε να πουν το όνομα του.(είμαι ο Γιάννης και κρατώ ένα τρίγωνο)
Η δεύτερη δοκιμασία ήταν ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής(το τρίγωνο έχει τρεις κορυφές ή πέντε; Το μισό του κύκλου λέγεται δίκυκλο ή ημικύκλιο; Η πυραμίδα είναι στερεό ή σχήμα;) Τόσες ερωτήσεις, όσες και τα παιδιά.
Στη τρίτη δοκιμασία τα παιδιά έπρεπε να ακούσουν μία πρόταση και να σχεδιάσουν το σχήμα που αντιστοιχεί στη πρόταση.
Από τη σκεπή μπαίνει νερό.Θα φάω ένα πορτοκάλι. Γύρω, γύρω όλοι, στη μέση ο Μανόλης. Ξέχασα να βάλω σκουλαρίκια. Μ' αρέσει το μπάσκετ. Δεν άκουσα το ξυπνητήρι.Το φορτηγό τρέχει στο δρόμο. κλπ. Ο σχεδιασμός πήρε μια τέτοια μορφή στον πίνακα.
- Τα παιδιά, χωρισμένα σε τρεις ομάδες, δημιουργούν και στο τέλος ακολουθεί ψηφοφορία για την ανάδειξη της καλύτερης σύνθεσης.
-Πριν χρωματιστούν τα ζώα με νερομπογιές, το κάθε παιδί,μέσα από την παρατήρηση, ανέφερε τα σχήματα που έβλεπε στο ζώο-εικόνα που διάλεξε.
Άγρια ζώα και ήμερα τρύπωσαν μες στα σχήματα.
Αν λένε ότι η ζωή μας κύκλους κάνει,
σε αφήνω στο δικό σου το σεργιάνι!
Καταπληκτικό!!!
ΑπάντησηΔιαγραφή