Κυριακή 17 Ιανουαρίου 2016

ΟΙ ΞΗΡΟΙ ΚΑΡΠΟΙ



ΟΙ ΞΗΡΟΙ ΚΑΡΠΟΙ



Το αμύγδαλο μας πήρε από το χέρι και μας πήγε στο σπίτι των δικών του. Το κουδούνι έγραφε "Ξηροί καρποί". Εκεί μας υποδέχτηκαν όλοι και μας φιλοξένησαν για μερικές μέρες. (στην παρεούλα υπήρχε ένα χάρτινο σπίτι, με ένα κουδούνι και πάνω στο σπίτι υπήρχαν ομαδοποιημένοι ξηροί καρποί). 
- Ρωτήσαμε τα παιδιά ποιους γνωρίζουν.Από τις απαντήσεις τους ξεκίνησε ένα παιχνίδι γνωριμίας για την προέλευση τους, για την αρχική τους μορφή, για την επεξεργασία τους, για τα δέντρα από τα ποία προέρχονται, από τα μέρη που μας έρχονται, για τη διατροφική τους αξία, για τη χρήση τους στην καθημερινή μας ζωή.
- Τους δοκιμάσαμε, ψηφίσαμε ποιος μας άρεσε ,φτιάχνοντας τον ανάλογο πίνακα προτιμήσεων.
- Με κλειστά μάτια, βοηθώντας τα η αφή, μάντεψαν ποιο ξηρό καρπό κρατάνε.
- Πέντε ξηροί καρποί στη σειρά και ο ένας εξαφανίζεται. Ποιος λείπει; Μπορείς να τον βρεις;
-Περιβλήματα και αντίστοιχοι καρποί καθαρισμένοι. Αντιστοίχηση φλούδας και ξηρού καρπού.
-Ξηρο-μπάσκετ, έχοντας ως μπάλα ένα καρύδι και για μπασκέτα ένα καλάθι ή μια λεκάνη.
- Η μάγισσα Μπερδεψούρα, δουλειά δεν είχε να κάνει και πήρε ένα μεγάλο καζάνι και έριξε μέσα όλους τους ξηρούς καρπούς. Τώρα; Σε μπολάκια τα παιδιά τους ξεχώρισαν. Ο νικητής μπορούσε να διαλέξει και να φάει όποιο ξηρό καρπό ήθελε.
- Μετρήσεις και ταξινομήσεις είχαν και αυτές την τιμητική τους... κατά είδος, κατά μέγεθος, με ή χωρίς το περίβλημα, ποιο δέντρο τους ανήκει.
- Σίγουρα υπήρχαν επαναλαμβανόμενα σύνολα με τόση ποικιλία.

                                       

- Ποιο πρέπει να φύγει και γιατί: Φτιάχνουμε μια σειρά από τρεις ξηρούς καρπούς και ζητάμε από τα παιδιά να βγάλουν αυτόν που πρέπει.(καρύδι-αμύγδαλο-πασατέμπος, φεύγει το τελευταίο γιατί τα δυο πρώτα προέρχονται από δέντρο)
-Οι κρυψώνες: Για το παιχνίδι αυτό η νηπιαγωγός εκείνη την ημέρα φροντίζει να φοράει ρούχα με πολλές τσέπες-κρυψώνες. Δείχνει στο παιδί που παίζει τον ξηρό καρπό και τον κρύβει πάνω της. Κάνει μια βόλτα μέσα στη τάξη λέγοντας το δίστιχο "Ξηρό καρπό ψάχνω να βρω, άραγε που είναι κρυμμένο το σωστό" . Με το τέλος του δίστιχου λέει το όνομα του ξηρού καρπού και το παιδί προσπαθεί να θυμηθεί που είναι κρυμμένος και να τον παρουσιάσει.
- Ο ζωηρός ξηρός καρπός: Όλα τα παιδιά κάθονται στα θρανία και τα χέρια τους είναι κάτω απ' αυτά. Ένα όμως κρατάει ένα καρύδι που το χτυπά στο κάτω μέρος του θρανίου. Το παιδί που βρίσκεται έξω από την τάξη πρέπει να βρει ποιο παιδί κρατά το καρύδι. Φυσικά όλοι οι παίχτες είναι αμίλητοι, ακούνητοι και αγέλαστοι.
- Μουσικοκινητική: Γινόμαστε καρύδια, φουντούκια, αμύγδαλα,κλπ που έπεσαν από τη φωλιά ενός σκίουρου και βρέθηκαν... ( στο χώμα, στη φωλιά ενός τυφλοπόντικα, πάνω στο καβούκι μιας χελώνας, στο χορτάρι, στα φύλλα τα πεσμένα -απαντήσεις παιδιών) χώνονται βαθιά στο χώμα και βγάζουν ρίζες-βλαστό-κορμό, μεγαλώνουν γεμίζουν φύλλα, λουλούδια, χαίρονται τον ήλιο, παίζουν με τον άνεμο, τρομάζουν με το βοριά, ρουφούν την υγρασία, ευχαριστιούνται τη βροχή, τρέμουν στο χιόνι,κλπ.
- Η παιδαγωγός γίνεται δέντρο και τα παιδιά χωρίζονται σε φύλλα και άνθη. Δυο διαφορετικές μουσικές για την κάθε ομάδα. τα παιδιά λουλούδια και φύλλα είναι ενωμένα στο δέντρο. Με το άκουσμα της μουσικής τους χορεύουν ανάλογα. Όταν χορεύουν τα φύλλα τα άνθη παραμένουν στο δέντρο και αντίστροφα.
- Κάνουμε προσθέσεις και αφαιρέσεις με ξηρούς καρπούς. Πχ. Αγοράζω 5 φυστίκια. τρώω στο δρόμο 1, 2, 3, 4, 5, πόσα μου μένουν; κοκ.
- Στο χώρο σε διάφορα σημεία της τάξης έχουμε τοποθετήσει διάφορα δέντρα.Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες κρατώντας ένα ξηρό καρπό που επιλέγουν. Τον κρατούν και κινούνται ελεύθερα στο χώρο. Με το σύνθημα μαζεύονται τα καρύδια στην καρυδιά, τα αμύγδαλα στην αμυγδαλιά, τα φουντούκια στην φουντουκιά,κοκ.
- Παίζουμε "καρυδομπόουλιγκ"
- "Έχω ένα κάστανο που όλο όλο τρέχει" Φτιάχνουμε ένα ποίημα με όλες τις χρήσεις του κάστανου.
- Τα στεφάνια φουφού, 5 κάστανα στην καθεμία, δυο λαβίδες, δυο χωνάκια. Ποιος θα βάλει τα κάστανα πιο γρήγορα στο χωνί;
- Δεν μπορεί να έλειπε η ζαχαροπλαστική από αυτήν την ενότητα.Έτσι μια καρυδόπιτα μας γαργάλησε τη μύτη και μας γλύκανε.
- Με τόσα ονόματα βρήκαμε συλλαβές, τις χτυπήσαμε παλαμάκια, τις μετρήσαμε και βρήκαμε την πιο μεγάλη λέξη και αυτές που έχουν τον ίδιο αριθμών συλλαβών.
- Διαβάσαμε το ποίημα  " το κρυφτό'' και το παίξαμε με αριθμούς και εικόνες φτιάχνοντας την χρονική του εξέλιξη και μετά αυτό το ποίημα δόθηκε ως φύλλο εργασίας.


- Διαβάστηκε το παραμύθι "Ο Καστανούλης και η Καστανούλα" το οποίο μετά δραματοποιήθηκε.

                                      



 - Τα παιδιά διάλεξαν τους ήρωες του παραμυθιού και η κόκκινη κλωστή άρχισε να τυλίγεται στην ανέμη. Στο παραμύθι δόθηκε ο τίτλος " Το φουντουκάκι που ήθελε να γνωρίσει τον κόσμο". Το κείμενο του παραμυθιού χωρίστηκε και εικονογραφήθηκε από τους δημιουργούς του.

 

  

  

  


Κι επειδή η εικόνα μετρά περισσότερο από τις λέξεις αγαπημένες ιστορίες γεμάτες από σκανδαλιές και νόστιμους καρπούς...






Προτεινόμενα φύλλα εργασίας:









Ομαδικές εργασίες με ξηρούς καρπούς:


Ο πασατέμπος γίνεται "μολύβι" και γράφω το αρχικό του ονόματος μου


και γίνεται ένας παράξενος βυθός(το θέμα επιλέχτηκε από τα παιδιά)





"Φτου και ξελεφτερία, δεν έχει αυτό το κρυφτό
γιατί όλους θα τους βρω γιατί βιάζομαι να τους γευτώ."























  











1 σχόλιο: