Κυριακή 15 Οκτωβρίου 2023

ΔΑ- ΣΟΣ! ΟΛΟΙ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟ ΔΑΣΟΣ ΠΟΥ ΑΓΑΠΟΥΜΕ !

ΔΑ- ΣΟΣ

ΟΛΟΙ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟ ΔΑΣΟΣ ΠΟΥ ΑΓΑΠΟΥΜΕ !


Τη χρονιά που μας πέρασε δουλέψαμε το συγκεκριμένο θέμα και στα εργαστήρια Δεξιοτήτων και σαν Περιβαλλοντικό πρόγραμμα. Ένα θέμα που θα έπρεπε να δουλεύεται κάθε χρόνο σε κάθε σχολείο μιας και το Δάσος είναι τόσο σημαντικό στη ζωή μας. Η ύπαρξή τους είναι ΖΩΗ η απουσία του δυσκολεύει τη ζωή μας! 
Εγώ λέω "Αν το Δάσος ήταν Τράπεζα θα το είχαν ήδη στην πρώτη γραμμή ενδιαφέροντος!" Είναι τράπεζα ζωής αλλά δεν το καταλαβαίνουμε..Όλες οι προσπάθειες στη διαπαιδαγώγηση θα είναι μάταιες, μέχρι να μάθουμε τα παιδιά ν’ αγαπούν τα πουλιά,τα ζώα, τα λιβάδια, τα δέντρα και τα λουλούδια. Ο Καζαντζάκης έγραφε..."Μπορεί να φωνάζουν, να μας φωνάζουν κι εμείς να μην ακούμε!" Τα δάση δεν είναι ακατοίκητα αλλά ασφυκτικά γεμάτα! Εξάλλου αυτά προηγούνται της ύπαρξής μας!
Με αυτά και με εκείνα αποφασίσαμε να δώσουμε φωνή στο δάσος να μας πει την ιστορία του, ή μάλλον τις ιστορίες του...Έτσι οργανωθήκαμε σε συνεργασία με το 2ο Ολοήμερο τμήμα του σχολείου μας και τη συνάδελφο Αθηνά Ζησοπούλου και με τη βοήθεια των γονιών φτιάξαμε τη Βιβλιοθήκη του Δάσους με βιβλία και παραμύθια σχετικά που εμπλουτιζόταν μέρα με τη μέρα. 


Φτιάξαμε και τη γωνιά του δάσους όπου συγκεντρώναμε ό,τι υλικό φυσικό ή μη συγκεντρώναμε
Το έναυσμα δόθηκε από ένα παραμύθι που έφερε μια μαθήτρια μας
εξαιρετικό και σε ιδέα και σε εικονογράφηση και το συνδυάσαμε με το βιβλίο που προτείνει το ΚΠΕ Καστοριάς http://kpe-kastor.old.kas.sch.gr/secrets_forest/contents.htm

"ΠΟΙΟΣ ΑΛΛΟΣ ΜΕΝΕΙ ΕΔΩ
   Παιχνίδι για να εκτιμήσουμε τις γνώσεις των παιδιών για το δάσος «Περπατώ Περπατώ μες στο Δάσος όταν ο Λύκος δεν είναι εδώ…Τι μπροστά μου συναντώ;» 

1.    Σε συνδυασμό με το προηγούμενο ή σαν παραλλαγή: Γνωρίζω το Δάσος με τις αισθήσεις μου. Τι βλέπω; Τι ακούω; Τι μυρίζω; Τι πιάνω; Τι γεύομαι;

      Ελεύθερο κολάζ με εικόνες από παλιά παραμύθια που μας φάνηκαν χρήσιμες...με αφορμή το παραμύθι


Φτιάξαμε το δικό μας δάσος

Τροφή για σκέψη...
Αν ζούσες στο Δάσος...
Αν ήσουν το δάσος...
Αν ήσουν μέρος ενός δάσους τι θα ήσουν...
Ενδεικτικά μπορούμε να παίξουμε και παιχνίδια ρόλων αναπαραστώντας τη ζωή στο δάσος, ένα δέντρο διηγείται πως περνά τη μέρα του.
Η Σημασία του Δάσους για τον Άνθρωπο...


Φτιάξαμε το Δάσος στις τέσσερις εποχές (ιδέα παιδιών)


   

Αποφασίζεται από κοινού να γίνει επίσκεψη σε κοντινό δάσος. Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες δράσης με διαφορετικά καθήκοντα πχ. Συλλέκτες, φωτογράφοι, παρατηρητές, προστάτες-καθαριστές δάσους, κοκ. Η κάθε ομάδα ορίζει τον «αρχηγό» αυτόν που θα παρουσιάσει αργότερα στην τάξη το αποτέλεσμα της έρευνας τους στο δάσος. Πριν την επίσκεψη συζητάμε για το τι θα χρειαστούμε εκεί και πως θα συμπεριφερθούμε. Στη συνέχεια μπορούμε να δημιουργήσουμε έναν κώδικα συμπεριφοράς στο δάσος (φύλλο εργασίας). Μπορεί να γίνει ομαδική εργασία σε χαρτόνι με εικόνες και ζωγραφιές για κάθε ομάδα χωριστά ώστε η κάθε ομάδα να φτιάξει το δικό της κώδικα-αφίσα.

Μπορούμε να εντοπίσουμε σε χάρτη της πόλης ή στον υπολογιστή στους χάρτες της Google ή στο Google Earth τον τόπο που θα επισκεφτούμε.

Φτιάξαμε πυξίδες για να μη χαθούμε...

Κατά την επίσκεψη η κάθε ομάδα συγκεντρώνει το υλικό Η πρώτη ομάδα συλλέγει ξερά κλαδιά, φύλλα, μανιτάρια πευκοβελόνες, κλπ. Η δεύτερη φωτογραφίζει  ό,τι κάνει εντύπωση και μπορεί να συζητηθεί στην τάξη που αφορά τόσο στην βιοποικιλότητα της περιοχής αλλά και στην παρέμβαση του ανθρώπου στο χώρο (κομμένα δέντρα, σκουπίδια, κάδους απορριμμάτων, χώρους αναψυχής,κοκ). Η Τρίτη ομάδα παρατηρούν και σημειώνουν αντικείμενα και είδη ζωής που συζητήθηκαν στην τάξη, παίρνουν δείγματα δέντρων αποτυπώνουν κορμούς για μελέτη μετά. Η τέταρτη εφοδιασμένοι με ειδικό εξοπλισμό (γάντια, σακούλες, κλπ) συγκεντρώνουν σκουπίδια, χαρτιά, πλαστικά μπουκάλια, κλπ. Τηρώντας τα μέτρα προστασίας. Μπορούμε να κάνουμε πικνικ και να συζητήσουμε για τα πολλαπλά οφέλη του δάσους στη ζωή μας και σα χώρος αναψυχής, αλλά και τα σημάδια ανθρώπινης παρέμβασης σε αυτό (θετικής ή αρνητικής).

Οι Θησαυροί μας ή κάποιοι από αυτούς...


Κόλλες Α4 ζωγραφίζουμε το δάσος…

Το Δάσος απειλείται...SOS

Παρακολούθηση εκπαιδευτικού βίντεο you tube «Πυρκαγιά στο δάσος» και από το πυροσβεστικό μουσείο σχετικό με την πρόληψη

https://www.youtube.com/watch?v=-RdUZYEb09s&ab_channel=FIREMUSEUM

Επίσης για τις πυρκαγιές στα τροπικά δάση

https://www.youtube.com/watch?v=S38h6cjGg3k&ab_channel=learningjunction

Ακολουθεί συζήτηση σχετική και προτείνονται λύσεις από τα παιδιά που η εκπαιδευτικός καταγράφει.

Σε καρτέλες παρουσιάζουμε ανθρώπινες παρεμβάσεις και ζητάμε να τις ταξινομήσουν τα παιδιά σε 3 κατηγορίες: α) Ανθρώπινες ενέργειες από λάθος(άγνοια ή αδιαφορία), β) Ανθρώπινες ενέργειες από πρόθεση, γ) Φυσικές αιτίες.

Ζητούνται από τα παιδιά να ζωγραφίσουν τρόπους προστασίας δασών. Μέσω της εφαρμογής story jumber οι μαθητές εισάγουν τις ζωγραφιές τους με τη βοήθεια της νηπιαγωγού και δημιουργούν ένα ψηφιακό βιβλίο.

Ζωγραφίσαμε και το δάσος που καίγεται...επιθυμία των παιδιών


Και κάπως έτσι και με πολλά παιχνίδια και ιστορίες μάθαμε πώς το Δάσος είναι η Ζωή μας και πρέπει εμείς να μεριμνήσουμε για την προστασία του
Με σύνθημα λοιπόν "Μάθε να αγαπάς το Δάσος, το Δάσος είναι η ζωή σου!"
το φωνάξαμε παντού ας ελπίσουμε ότι κάποιος ακούει...



















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου