Δευτέρα 24 Οκτωβρίου 2016

ΤΟ ΕΠΟΣ ΤΟΥ '40

ΤΟ ΕΠΟΣ ΤΟΥ '40


Στην ιστορία των λαών
σύμβολα θα 'ναι πάντα,
οι Έλληνες, το ΟΧΙ τους
κι ο Οκτώβρης του Σαράντα!

Με τέμπερα και την αφαιρετική τα παιδιά φτιάχνουν το δικό τους ΟΧΙ


Σαν μια ταινία παλιά, που βάφτηκε από το αίμα και την παλληκαριά.

Σε κάθε ζευγάρι εικόνων, τα παιδιά ανά δύο, ζωγραφίζουν αυτό που βλέπουν, αφού πρώτα εκφράσουν προφορικά, το τι δείχνει η εικόνα.


Το πριν, το τώρα, το μετά στη ζωή, μέσα από του πολέμου την καταστροφή.

Το τώρα είναι η κεντρική ασπρόμαυρη εικόνα και τα παιδιά φαντάζονται το πριν(το παλληκάρι σπέρνει το χωράφι και η μάνα μαγειρεύει στο σπίτι, ταΐζει τις κότες και τον περιμένει). Αφού ζωγραφιστεί το πριν, τελειώνουν με το μετά (το παλικάρι γυρίζει από τον πόλεμο νικητής, κρατώντας το όπλο του και την ελληνική σημαία)


Λίγες σταγόνες ιστορίας... για παιδιά
Μια ιδέα για αυτοσχέδια γιορτή, για εισαγωγή συζήτησης στην τάξη ή ό,τι άλλο φανταστείτε

Ο Μουσολίνι με ύφος βλοσυρό 
και ο Χίτλερ με το μουστάκι το κοντό
νόμιζαν κι οι δυο τρελοί 
πως τους ανήκει όλη η γη!
Κι επειδή με το καλό
δεν τους θέλαν γι' αρχηγό
είπαν πόλεμο να κάνουν
κι όποιον τους εμποδίσει να ξεκάνουν.
Μάζεψαν λοιπόν στρατό κι απειλούσαν το λαό
πιπιλίζαν τα μυαλά πως η δύναμη μετρά!
Υπήρξαν άνθρωποι πολλοί, παιδιά
που η εξουσία τους τραβά
κι έτσι ο Χίτλερ ο τρελός έγινε μέγας αρχηγός.
Θέλετε με διαταγές, με των όπλων απειλές
κατάφερε σιγά σιγά να κατακτήσει μέρη πολλά.
Κράτος κράτος, χώρα χώρα 
λύγιζε στων Γερμανών τη μπότα.
Ο Χίτλερ νόμιζε, λοιπόν, πως είναι μέγας ηγεμών
κι όλοι οι άνθρωποι στη γη θα σκύβουν στην εξουσία του αυτή.
Μα ο φόβος και η βία, το μίσος και η καταστροφή
δεν μπορούν όσο κι αν θέλουν να βασιλέψουνε στη γη.
Οι άνθρωποι πάντα το νιώθουν πως απ' όλα τ' αγαθά
η ελευθερία κι η ειρήνη είναι που μετρά!
Ούτε η δύναμη με πόλεμο ούτε η εξουσία με σπαθί
μα η αγάπη κι η ομόνοια δίνουν ουσία στη ζωή.
Άλλωστε τι θα ήταν η ζωή μας αν σ' ολόκληρη τη γη
επικρατούσε το σκοτάδι που ο πόλεμος ποθεί;
Η αγάπη κι η ειρήνη όλες τις χαρές τις δίνει
και ο Χίτλερ δεν μπορεί αυτό να το δεχτεί...
Κι έτσι τελειώνει η ιστορία μ' ένα τέλος καλό
η ειρήνη απλώθηκε σε κάθε λαό.
Κι αν ρωτάτε να σας πω για τον μέγα αρχηγό
πήρε ό,τι του αξίζει κι έπαψε των λαών την τύχη να ορίζει.
Γιατί με τη φρίκη και τον τρόμο
δεν μπόρεσε να κλείσει της ειρήνης το δρόμο.
Ακόμη κι εκείνοι που τον προσκυνούσαν γι' αρχηγό
κατάλαβαν και έκαναν στο τέλος το σωστό.
Και χάθηκε ο Χίτλερ, τιμωρηθήκαν οι κακοί
κι από τότε προσπαθούμε να μένουμε ενωμένοι όλοι οι λαοί,
η ομόνοια και η ειρήνη να μας καθοδηγεί!
Ν.Ε.

Και το τραγούδι που μας αρέσει ιδιαίτερα


Η Κατασκευή μας

Ευχαριστούμε πολύ Kinderella. Η αρχική ιδέα εδώ


Και συνεργατική ζωγραφική

Τα παιδιά σε ζευγάρια επέλεξαν το θέμα τους επετειακό πάντα, το μαύρο και το χρωματιστό μαζί.
Η εικαστική έκφραση τους:

Η Χαρά ξαναγυρνά στα πρόσωπα των παιδιών


Απελευθέρωση


Πάνω εκεί στης Πίνδου της κορφές οι γυναίκες κάνουν το δικό τους αγώνα


Ο τορπιλισμός της Έλλης


Και οι ήρωες πολεμούν σαν Έλληνες


Πόλεμος...Πόλεμος...παντού



Ξανά Ελεύθεροι


Παρέλαση


Στα άγρια βουνά ο φαντάρος δε λυγά





ΦΡΟΥΤΑ ΖΟΥΜΕΡΑ, ΦΘΙΝΟΠΩΡΙΝΑ

ΦΡΟΥΤΑ ΖΟΥΜΕΡΑ ΚΑΙ ΥΓΙΕΙΝΑ!

Έστω και κομμένα σε μικρά κομμάτια, είναι ωφέλιμα και λαχταριστά.

 Με τη τέχνη του ψηφιδωτού, επιλέγουν το φρούτο που θα στολίσουν.




Ζήλεψε το σκουλήκι το μήλο, αλλά δεν πρόλαβε!




Σε μια φρουτιέρα, τα παιδιά κοιτώντας τη σταθερή εικόνα φαντάζονται γιατί το μήλο είναι θυμωμένο, το σταφύλι μέσα στα κέφια... και ζωγραφίζουν αυτά που φαντάστηκαν.





Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2016

ΕΓΩ ΚΑΙ Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΜΟΥ

Εγώ και η οικογένεια μου


Ρίζες βαθιές ο παππούς και η γιαγιά
ο βλαστός ο μπαμπάς και η μαμά
το λουλούδι της είμαι εγώ 
που απ' την αγάπη τους ανθώ!
Και τα άλλα μπουμπουκάκια
 τα μικρά μου αδελφάκια!
                            Ν.Ε

Με χαρτοκοπτική και με ζωγραφική φτιάχνουν τα μέλη της οικογένειας τους


Από ένα άλμπουμ παλιό βλέπω ένα μέλος της οικογένειας μου


Μια οικογένεια διαφορετική από τη δικιά μου, με χαρτοκοπτική και ζωγραφική






ΠΟΛΕΜΟΣ- ΕΙΡΗΝΗ

ΠΟΛΕΜΟΣ -ΕΙΡΗΝΗ

Ένα θέμα επίκαιρο που μπορούμε να το δουλέψουμε με κάθε ευκαιρία μέσα στη σχολική χρονιά. Βέβαια το θέμα αυτό συνηθίζουμε να το δουλεύουμε μόλις πλησιάζει η Εθνική μας γιορτή. Εδώ καλό είναι να αρχίσουμε μέ ένα παραμύθι από τα πολλά που κυκλοφορούν για την Ειρήνη. Προτεινόμενο για την ηλικία των παιδιών μας ένα συλλογικό έργο σε μετάφραση Ν. Δεληβοριά  "Πολύτιμα παραμύθια"
Πέντε μοναδικά παραμύθια για την ειρήνη, την ελευθερία και τις αξίες της ζωής.

Και τώρα που τα διάβασες όλα τα παραμύθια, να θυμάσαι,
τα παραμύθια λένε πάντα την αλήθεια.
Μόνο που την λένε αλλαγμένη, κι όχι έτσι όπως τάχα είναι.
Μα έτσι όπως θα έπρεπε να είναι.
Παραμυθένια μια ζωή σού πρέπει
με μάγισσες και δράκους και θηρία
να ξυπνάς και να κοιμάσαι όλο με κέφι
λουλούδια να σε ραίνουν σαν περνάς
και στο τέλος του δρόμου πάντα να προσμένει
το ταίρι σου το ονειρικό, το αγαπημένο.
Κοιμήσου τώρα κι ας ξυπνήσει η Μοίρα.
Καιρός της να δουλέψει
τα μάτια με φιλιά ας σου σφαλίσει
και με χρυσόσκονη τις πίκρες να γιατρέψει
Νίκος Δεληβοριάς

Ένα άλλο έναυσμα για την ειρήνη



 το βιντεο του oscuro cardinal

Κι ένα παραμύθι που βρήκαμε στο διαδίκτυο και άρεσε στα παιδιά


Και Παιχνίδι

Η ειρήνη ταξιδεύει: Τα παιδιά ακούνε ήχους από την καθημερινή ζωή, τους αναγνωρίζουν και προσπαθούν να φτιάξουν προτάσεις(τον ήχο από παιδιά που παίζουν, ένα λούνα παρκ, ένα ρυάκι που κυλά, ένα ξυπνητήρι κοκ)
Οι πύργοι της ειρήνης: Ισάριθμα τουβλάκια και τα παιδιά ανά δύο προσπαθούν να χτίσουν έναν πύργο γερό και γρήγορα.Κερδίζει αυτός που τελειώνει πρώτος.
Το χωριό της ειρήνης:  Τα τουβλάκια όρθια φτιάχνουν το χωριό και τα παιδιά καλούνται να περπατήσουν ανάμεσα στα σπίτια χωρίς να τα γκρεμίσουν με μουσική υπόκρουση. Με το σταμάτημα όμως της μουσικής πρέπει να φτιάξουν ένα κύκλο που μέσα τους θα υπάρχει το χωριό της ειρήνης.
Τα κανόνια του πολέμου: Με τα τουβλάκια και τα κοντάρια φτιάχνουμε κανόνια και τα παιδιά προσπαθούν με τις μπάλες να τα γκρεμίσουν.
Το παιχνίδι των παιδικών μας χρόνων "Θέλουμε Πόλεμο κι εμείς Ειρήνη": Παιχνίδι εξωτερικού χώρου. Τα παιδιά αντικριστά σε δυο ομάδες και σε απόσταση μεταξύ τους πιασμένα χέρι χέρι σε αλυσίδα. Φωνάζει η μια ομάδα: "Θέλουμε ΠΟΛΕΜΟ!" απαντά η άλλη: "Κι εμείς ΕΙΡΗΝΗ"! και η πρώτη ανταπαντά: "Και ποιον εθέλετε;" η δεύτερη ομάδα διαλέγει ένα παιδί της πρώτης, το οποίο καλείται να τρέξει και να σπάσει την αλυσίδα των αντιπάλων. Αν τα καταφέρει τους κλέβει ένα παιδί που το ενσωματώνουν στην ομάδα τους. Αν δεν τα καταφέρει μένει στην ομάδα που έμεινε ενωμένη. Κερδίζει η ομάδα που θα καταφέρει να συγκεντρώσει όλα τα παιδιά στο δυναμικό της.
Στη χώρα του πολέμου και στη χώρα της Ειρήνης: Τα παιδιά σε δυο ομάδες αναπαριστούν τη ζωή των παιδιών σε μια χώρα όπου επικρατεί ο πόλεμος και αντίστοιχα στη χώρα όπου επικρατεί η Ειρήνη.

Και Μουσική

Ακούμε διάφορα κλασικά κομμάτια και εμβατήρια και ταξινομούμε ποια ταιριάζουν στον πόλεμο και ποια στην Ειρήνη. Κινούμαστε αναλόγως με τον ήχο της μουσικής  που ακούμε. Στα εμβατήρια παρελαύνουμε, κινούμαστε σαν να είμαστε σε μάχη, κρυβόμαστε σε καταφύγια κοκ. Σε ρυθμούς βαλς ή απαλής μουσικής παίζουμε, πάμε εκδρομή, γελάμε ξέγνοιαστα, χορεύουμε.

Ακούμε τραγούδια της εποχής και τα συγκρίνουμε με τα σημερινά. Μιλάμε για τη Σοφία Βέμπο και την προσφορά της.

Ακούμε και μαθαίνουμε το τραγούδι του Ν. Ξυλούρη σε μουσική Στ. Ξαρχάκου "Το Παραμύθι"

και το πολύ αγαπημένο από την "Ειρήνη" του Δ. Ποταμίτη

Γιούπι για για γιούπι γιούπι για
ας χαρούμε την Ειρήνη βρε παιδιά.
ΟΧΙ πόλεμο και μάχη
ΟΧΙ όλα και θανάτοι
μόνο αγάπη, γέλιο και χαρά!
Γιούπι για για γιούπι γιούπι για
τους πολέμους διώξτε μακριά
κι όποιος ξαναπιάσει ασπίδα 
στον ποπό να βγάλει ακίδα
και στη γλώσσα να του βάλουν πιπεριά! (2)


Μια διασκευή του αρχικού βρήκαμε στο you tube




Και φυσικά φτιάχνουμε τα δικά μας δίστιχα...

1. Ο Πόλεμος είναι δυνατός 
μοιάζει με γίγαντας σωστός...

... μα όμως η Ειρήνη
μας δίνει τη γαλήνη!

2. Ο Πόλεμος είναι κακός...
θέλει να γίνει αρχηγός...

,,,ενώ η Ειρήνη
νέα ζωή μας δίνει!

3. Ο Πόλεμος μοιάζει με δράκος που ξερνά φωτιά
και όλα γύρω τα χαλά...

...η Ειρήνη χαμογελαστή
 σαν ήλιος την αυγή!

Και Κουκλοθέατρο

Τα παιδιά αυτοσχεδιάζουν διαλόγους με θέμα την Ειρήνη και τον Πόλεμο.
Διαλέγουν κούκλες με ζώα ή ανθρώπους και στήνουν το δικό τους παραμύθι.

Ενδεικτικά φύλλα εργασίας:



                                                   

Τα παιδιά στη μέση ζωγραφίζουν ότι φαντάζονται και εμείς στο τέλος κολλάμε τον πραγματικό λόγο που είναι ένα σκουλήκι.





Αφού δουλέψαμε το ποίημα του Γ.Ρίτσου "Ειρήνη" στο φόρεμα της ειρήνης ζωγράφισαν κάτι από το ποίημα.

Ατομικές και ομαδικές εργασίες:

                                                     Αφαιρετική με μαύρο , σε άσπρο φόντο.


Το κανόνι της ειρήνης


Ζωγραφικοί πίνακες


Το σύμβολο της ειρήνης


"Το περιστέρι της ειρήνης"



Σε μια χώρα που έχει πόλεμο, το περιστέρι στο διάβα του, αρχίζει και ομορφαίνει ότι παίρνει μαζί του.


 Και μια τελευταία πρόταση

Δίνουμε στα παιδιά τους τίτλους
Η ΕΙΡΗΝΗ είναι....
Ο ΠΟΛΕΜΟΣ είναι...
και τα παιδιά ελεύθερα με ζωγραφική ή κολάζ συνθέτουν τι είναι γι' αυτούς η ειρήνη ή ο πόλεμος αντίστοιχα. Μπορεί να γίνει ατομικά ή σε ομάδες των δύο ή τριών παιδιών σε Α3.


"Πόλεμος είναι ένα αγκάθι στη ψυχή και η Ειρήνη είναι ο ήλιος που χορεύει την αυγή"




Τρίτη 18 Οκτωβρίου 2016

Ο ΣΕΙΣΜΟΣ


ΟΤΑΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΕΙΣΜΟΣ, ΔΕΝ ΜΑΣ ΠΙΑΝΕΙ ΠΑΝΙΚΟΣ...



Πριν έρθει και μας τρομοκρατήσει, είπαμε να τον γνωρίσουμε. Ταξιδέψαμε στην Αρχαία Ελλάδα και μιλήσαμε για τον Εγκέλαδο, τον αρχηγό των γιγάντων και το τέλος του.
Μύθοι απ' όλο τον κόσμο, όταν οι άνθρωποι, μέσα από τη φαντασία προσπαθούσαν να εξηγήσουν το φαινόμενο του σεισμού( οι χελώνες που κρατούσαν τη γη από τη Νότια Καλιφόρνια, ο βάτραχος που κοάζει από τη Κίνα, οι ψύλλοι που τσιμπούσαν τους σκύλους από την Ρωσία κλπ) 
Γιατί άραγε αυτές οι χώρες και όχι άλλες έπλασαν τους μύθους για τους σεισμούς;
Η θεά Αθηνά νίκησε τον Εγκέλαδο και του πέταξε ένα νησί, ίσως τη Σικελία και τον σταμάτησε. Τα παιδιά-κάτοικοι όμως έχτισαν σπίτια πάνω σ' αυτό το νησί, αλλά ο Εγκέλαδος δεν ξεχνά ποτέ.(αναπαράσταση του μύθου)


Τι είναι όμως ο σεισμός; Πως είναι η γη που ζούμε; Τι είναι ο σεισμογράφος; Τι σημαίνει το Χ πάνω στα κτίρια που σημειώνουν πάνω στα κτίρια μετά το σεισμό; Τι κάνω την ώρα του σεισμού; Γιατί πρέπει να ακολουθήσω μια συγκεκριμένη σειρά την ώρα αυτή; Συζήτηση και αναπαράσταση, όπου μπορούμε για να καταλάβουν τα παιδιά το φαινόμενο αυτό. Ασκήσεις για να μάθουν που θα κρυφτούν, πότε θα βγουν, που θα πάνε και πως.

Λάβα (ο μανδύας της γης) και πάνω σ' αυτή υπάρχουν οι πλάκες της γης. Μερικές φορές οι πλάκες συγκρούονται μεταξύ τους προκαλώντας στην επιφάνεια της γης  ένα δυνατό κούνημα, το σεισμό.


 Αναπαραστούμε πειραματικά με πετσέτες τη δημιουργία του σεισμού. Οι πετσέτες είναι τα στρώματα (τεκτονικές πλάκες) της γης. Ήταν μια φορά, λοιπόν, μια όμορφη πόλη...



...που ξαφνικά ένας μεγάλος σεισμός την ταρακούνησε γερά... και αυτό που απέμεινε ήταν συντρίμμια θλιβερά!

    

Τι πρέπει να πάρω μαζί μου, όταν θα φύγω από το κτίριο;




Στον μαυροπίνακα υπάρχουν σπίτια που τα παιδιά τα παρατηρούν και βάζουν Χ σ' αυτά που πρέπει.



Είναι ανίκητος ο Εγκέλαδος; ΟΧΙ εάν μπορούμε να διαχειριστούμε το φόβο που μας προκαλεί.
Έτσι η ερώτηση που ακολουθεί είναι τι κάνουμε όταν φοβόμαστε; Τρέχουμε, κλαίμε, φωνάζουμε, κρυβόμαστε, τσιρίζουμε...οι απαντήσεις των παιδιών. Και ο Εγκέλαδος χαίρεται και τρίβει τα χέρια του από ικανοποίηση
Και τι μας διώχνει το φόβο; Πράγματα που μας ευχαριστούν... Οι απαντήσεις των παιδιών ποικίλες: Μένω ήρεμος  και σκέφτομαι ότι...
- είμαι στην παραλία
- είμαι αγκαλιά με τη μαμά
- είμαι μαζί με τους φίλους μου και τρώω παγωτό
- είμαι στην παιδική χαρά
- κάνω κούνια
- η μαμά και μπαμπάς με τρελαίνουν στα φιλιά
- κάνω μια βόλτα
- βλέπω Καραγκιόζη και γελάω
- παίζω με τον αδελφό μου
- πάω βόλτα με τη μαμά και το μπαμπά

"Το Ρόπαλο του Εγκέλαδου" παιχνίδι:
Τα παιδιά στο κύκλο και παίζει η νηπιαγωγός ρυθμικά το ταμπουρίνο. Τα παιδιά όσο διαρκεί το χτύπημα περνούν από χέρι σε  χέρι ένα ραβδί. Με το σταμάτημα του ταμπουρίνου όποιο παιδί κρατά το ραβδί χτυπά στη γη το ραβδί δυνατά. Ένα χτύπημα πηδάμε μια φορά... Αντιγράφουμε  με πηδήματα τον αριθμό των χτυπημάτων.
 -Γίνομαι χτίστης και φτιάχνω ένα κτίριο γερό και ψηλό: Σε χρόνο συγκεκριμένο τα παιδιά προσπαθούν να φτιάξουν ένα "κτίριο"  με τουβλάκια και κερδίζει αυτός που θα καταφέρει και τα δύο.

                                   

Κατασκευές "αντισεισμικές"

                           

                                          

Και κατασκευές με πλαστελίνη και ξυλάκια. Ποιος θα φτιάξει την πιο "στέρεη" και ανθεκτική κατασκευή;


                    

Ποιος θα είναι ο Εγκέλαδος; Το τζένγκα γίνεται ουρανοξύστης και το παιχνίδι αρχίζει για να δούμε ποιος θα είναι ο Εγκέλαδος που θα τον γκρεμίσει.


Δεν είμαστε μόνο εμείς που πρέπει να προστατευτούμε από το σεισμό. Είναι και τα ζώα, που η συμπεριφορά τους αλλάζει λίγο πριν το σεισμό.

Τα πουλιά φτερουγίζουν αθόρυβα από τα κλαδιά τους.


Τα βατράχια στη λίμνη κοάζουν και πηδούν από νούφαρο σε νούφαρο.


Τα ψάρια κολυμπούν στην επιφάνεια της θάλασσας και πηδούν και πάνω από την επιφάνεια της.


Τα ερπετά και τα ποντίκια βγαίνουν μέσα από το χώμα και τρέχουν πριν το σεισμό.



Σεισμόπληκτα φύλλα εργασίας:





Ομαδικές εργασίες:


Ζωγραφίζουμε τα βήματα που θα μας προφυλάξουν

                       

Όταν οι χελώνες διαφώνησαν...



Η φαγούρα των σκύλων και ο σεισμός


Όταν τα ζώα προαισθάνονται...


Αν υπήρχε μπορεί να ήταν κι έτσι...






Ο σεισμός όμως δεν προκαλεί μόνο φόβο αλλά και αστείες παιδικές απαντήσεις, στην ερώτηση:
Αν ήταν καλοκαίρι και ήσασταν στη θάλασσα και γινόταν σεισμός τι θα κάνατε;

Θα μπω μέσα στο νερό.
Θα κρυφτώ κάτω από την ξαπλώστρα.
Θα μπω κάτω από την ομπρέλα.
Θα σκεπαστώ με την πετσέτα.
Και θα σκάψω στην άμμο μια λακκούβα και θα μπω μέσα.

Ας είναι καλά, γιατί το φόβο τον κάνουν γέλιο.