Δεν είναι μια απλή γιορτή. Είναι για τα παιδιά όλη η σχολική χρονιά.Αν τα ρωτήσεις για τις γιορτές που γνωρίζουν, θα σου πουν τα Χριστούγεννα. Το "τρίγωνα κάλαντα" το τραγουδούν και το Πάσχα που βάφουμε αυγά. Περιμένουν για το πότε θα φτάσουμε να μιλήσουμε για τον αγαπημένο τους Άγιο.
Μπήκε ο Δεκέμβρης και εμείς τον καλωσορίσαμε τραγουδώντας και "ντύνοντας" την τάξη μας γιορτινά! Εξάλλου πως και πως τον περιμέναμε... Μήνας γιορτινός, μήνας αγαπημένος και μήνας της αγάπης... Δεν μας ενδιαφέρει που κουβαλά μαζί του κρύο και χιόνια, εμείς βλέπουμε στην αγκαλιά του το χριστουγεννιάτικο δέντρο, τα δώρα, τη γιορτινή του διάθεση και εκείνο το μικρό παιδί που η Παναγιά κρατάει και χαμογελά αγγελικά σκορπίζοντας αισιοδοξία!
Η τάξη μας μεταμορφώνεται όπως και η διάθεση όλων μας!
Το φθινοπωρινό δεντράκι μας τίναξε τα χλωμά του φύλλα και απόμεινε γυμνό. Τα παιδιά δεν μπορούσαν να το βλέπουν έτσι και αποφάσισαν να του φτιάξουν κι αυτού τη διάθεση και ιδού το αποτέλεσμα...
Το Χριστουγεννιάτικο δεντράκι μας πήρε κι αυτό τη θέση του, αλλά επειδή η παράδοση το θέλει το Χριστουγεννιάτικο καραβάκι έχει τη δική του θέση στην τάξη και στην καρδιά μας.
Το Χριστουγεννιάτικο τραπέζι στρώθηκε....
Στην πόρτα μας φιγουράρουν χαρτονένιες λιχουδιές από τα χέρια των μικρών μας και το στεφάνι γιορτινό και πρωτότυπο τις συμπληρώνει.
Ο αγαπημένος μας άγιος θα μας παρακολουθεί μέχρι την τελευταία μέρα...άραγε το αξίζουμε το δώρο του;
Και ενώ η μπουγάδα του στεγνώνει
και ο Δεκέμβρης μεγαλώνει εμείς μετράμε αντίστροφα και τα "Αγιοβασιλάκια¨μας μας βοηθάνε σε αυτό και όχι χωρίς αντάλλαγμα...
"Το γλυκάκι σου θα χαρείς αν το αίνιγμα μου βρεις " μας ψιθυρίζουν κάθε μέρα και μας κλείνουν το μάτι. Στο τσεπάκι τους υπάρχουν 23 γλυκάκια όσες και οι μέρες του Δεκέμβρη που θα μετράμε, αλλά κι ένα αίνιγμα που καλούνται τα παιδιά να μαντέψουν . Τα αινίγματα τα βρήκαμε εδώ
Από το πρωί χριστουγεννιάτικες μελωδίες μας συντροφεύουν και συμπληρώνουν το γιορταστικό σκηνικό της τάξης...
Έτσι εμείς αποδίδουμε καλύτερα! Όλα, λοιπόν, μετά μουσικής τα κάνουμε.
Φέτος έχουμε και μια ακόμη δουλειά να κάνουμε πριν ξεκινήσουμε τις δικές μας κατασκευές. Θα συμμετέχουμε μαζί με τα υπόλοιπα νηπιαγωγεία στο στολισμό της πλατείας της πόλης μας. Έτσι οι πρώτες ανακυκλώσιμες κατασκευές μας ήταν για το Δέντρο Των Ευχών της πόλης μας, της Μύρινας.
Και ετοιμάσαμε και το γράμμα για το Άγιο Βασίλη
αλλά δε ξεχάσαμε και τα παιδιά που έχουν ανάγκη...Ένα κιβώτιο γεμάτο ρούχα για όσους έχουν ανάγκη, εξάλλου η δική μας ευχή για το δέντρο που θα στολίσουμε είναι η "Α Λ Λ Η Λ Ε Γ Γ Υ Η" και τη δείχνουμε έμπρακτα.
Μπήκε ο Δεκέμβρης και εμείς τον καλωσορίσαμε τραγουδώντας και "ντύνοντας" την τάξη μας γιορτινά! Εξάλλου πως και πως τον περιμέναμε... Μήνας γιορτινός, μήνας αγαπημένος και μήνας της αγάπης... Δεν μας ενδιαφέρει που κουβαλά μαζί του κρύο και χιόνια, εμείς βλέπουμε στην αγκαλιά του το χριστουγεννιάτικο δέντρο, τα δώρα, τη γιορτινή του διάθεση και εκείνο το μικρό παιδί που η Παναγιά κρατάει και χαμογελά αγγελικά σκορπίζοντας αισιοδοξία!
Η τάξη μας μεταμορφώνεται όπως και η διάθεση όλων μας!
Το φθινοπωρινό δεντράκι μας τίναξε τα χλωμά του φύλλα και απόμεινε γυμνό. Τα παιδιά δεν μπορούσαν να το βλέπουν έτσι και αποφάσισαν να του φτιάξουν κι αυτού τη διάθεση και ιδού το αποτέλεσμα...
Το Χριστουγεννιάτικο δεντράκι μας πήρε κι αυτό τη θέση του, αλλά επειδή η παράδοση το θέλει το Χριστουγεννιάτικο καραβάκι έχει τη δική του θέση στην τάξη και στην καρδιά μας.
Το Χριστουγεννιάτικο τραπέζι στρώθηκε....
Στην πόρτα μας φιγουράρουν χαρτονένιες λιχουδιές από τα χέρια των μικρών μας και το στεφάνι γιορτινό και πρωτότυπο τις συμπληρώνει.
Ο αγαπημένος μας άγιος θα μας παρακολουθεί μέχρι την τελευταία μέρα...άραγε το αξίζουμε το δώρο του;
Και ενώ η μπουγάδα του στεγνώνει
και ο Δεκέμβρης μεγαλώνει εμείς μετράμε αντίστροφα και τα "Αγιοβασιλάκια¨μας μας βοηθάνε σε αυτό και όχι χωρίς αντάλλαγμα...
"Το γλυκάκι σου θα χαρείς αν το αίνιγμα μου βρεις " μας ψιθυρίζουν κάθε μέρα και μας κλείνουν το μάτι. Στο τσεπάκι τους υπάρχουν 23 γλυκάκια όσες και οι μέρες του Δεκέμβρη που θα μετράμε, αλλά κι ένα αίνιγμα που καλούνται τα παιδιά να μαντέψουν . Τα αινίγματα τα βρήκαμε εδώ
Από το πρωί χριστουγεννιάτικες μελωδίες μας συντροφεύουν και συμπληρώνουν το γιορταστικό σκηνικό της τάξης...
Φέτος έχουμε και μια ακόμη δουλειά να κάνουμε πριν ξεκινήσουμε τις δικές μας κατασκευές. Θα συμμετέχουμε μαζί με τα υπόλοιπα νηπιαγωγεία στο στολισμό της πλατείας της πόλης μας. Έτσι οι πρώτες ανακυκλώσιμες κατασκευές μας ήταν για το Δέντρο Των Ευχών της πόλης μας, της Μύρινας.
Και ετοιμάσαμε και το γράμμα για το Άγιο Βασίλη
αλλά δε ξεχάσαμε και τα παιδιά που έχουν ανάγκη...Ένα κιβώτιο γεμάτο ρούχα για όσους έχουν ανάγκη, εξάλλου η δική μας ευχή για το δέντρο που θα στολίσουμε είναι η "Α Λ Λ Η Λ Ε Γ Γ Υ Η" και τη δείχνουμε έμπρακτα.
Παιχνίδια με Χριστουγεννιάτικη . . . Διάθεση
Μουσικό Δωράκι: Ένα δώρο πηγαίνει από χέρι σε χέρι ενώ τα παιδιά κάθονται σε κύκλο (με τη συνοδεία μουσικής). Όταν σταματήσει η μουσική σε όποιου παιδιού τα χέρια βρίσκεται το δώρο του βάζουμε μια δοκιμασία ή να πει μια λέξη που θυμίζει Χριστούγεννα.
Χριστουγεννιάτικη η Λέξη ή σε έχω κοροϊδέψει; Όσο παίζει η μουσική τρέχω, παίζω εδώ κι εκεί όταν πάψει η μουσική...αν ακούσω μια λέξη που έχει σχέση με τα Χριστούγεννα κοκαλώνουν. αν όχι συνεχίζουν το χορό ή κινούνται!
Σκυταλοδρομία Γλυκών: Τα παιδιά σε δυο ομάδες. Έχουμε ορίσει αρχή και τέρμα. Τρέχουν με τη σειρά και παίρνουν το γλυκό από το τέρμα με το στόμα (τα χέρια στο κεφάλι) και πρέπει να το παραδώσουν στο επόμενο, στόμα με στόμα. Και αν αυτό είναι δύσκολο για τα ζουζούνια σας μπορείτε να το παίξετε βάζοντας τον καθένα από την ομάδα να πάρει το γλυκό του με το στόμα. Κερδίζει η ομάδα που θα τελειώσει πρώτη.
Ζωγραφίζω... μετά μουσικής: Ένα χαρτί Α3 και μια κηρομπογιά (ή ένα πακέτο κηρομπογιές) μέσα σε ένα στεφάνι. Τα παιδιά χορεύουν στο ρυθμό της μουσικής γύρω από το στεφάνι. Στην παύση όποιο προλάβει να πιάσει την κηρομπογιά ζωγραφίζει κάτι που θυμίζει Χριστούγεννα. Το παιχνίδι τελειώνει όταν ζωγραφίσουν όλα κάτι στο χαρτί. Και μία ομαδική εργασία χριστουγεννιάτικη είναι έτοιμη...
Βρες και φτιάξ' το: Κρύβουμε κομμάτια από το κεφάλι του Ρούντολφ ή τα ρούχα του Αι-Βασίλη μέσα στην τάξη. Τα παιδιά σε ομάδες ή σε ζευγάρια ανταγωνιστικά, καλούνται να συναρμολογήσουν το κεφάλι ή να ντύσουν τον Αι-Βασίλη βρίσκοντας τα κομμάτια.
Στα τυφλά: Ποιος μπορεί να βάλει τη μύτη στο Ρούντολφ με κλειστά τα μάτια; Ή σε παραλλαγή το Αστέρι στο δέντρο. Έχουμε στο τοίχο της τάξης στο ύψος των παιδιών ένα κεφάλι ταράνδου χωρίς μύτη και τα παιδιά με δεμένα μάτια προσπαθούν να τοποθετήσουν σωστά τη μύτη ή αντίστοιχα το αστέρι στην κορυφή του δέντρου.
Σπασμένο Τηλέφωνο με Χριστουγεννιάτικες λέξεις.
Ποιος έχει το Δώρο; Κολλάμε στην πλάτη ενός παιδιού μια εικόνα δώρου ή ένα αυτοσχέδιο δωράκι και τα παιδιά χορεύουν με μουσική. Αυτός που έχει το δώρο προσπαθεί χωρίς να γίνει αντιληπτός να κολλήσει το δώρο στην πλάτη ενός άλλου παιδιού, κοκ. Για να γίνει πιο ανταγωνιστικό αν θέλετε να βγάλετε έναν νικητή όταν θα σταματά η μουσική όποιο παιδί δεν έχει καταφέρει να ξεφορτωθεί το δώρο βγαίνει από το παιχνίδι και έτσι το παιχνίδι συνεχίζεται μέχρι να μείνει ένας.
Χριστουγεννιάτικοι Κουβάδες: Τρία ή τέσσερα ποτηράκια ή κουβαδάκια στη σειρά. Παίρνουμε ένα στολίδι και το κρύβουμε μέσα σε ένα ποτήρι ή κουβαδάκι και τα παιδιά καλούνται να βρουν σε ποιο είναι κρυμμένο το στολίδι.
Ο Σάκος του Άι- Βασίλη: Στο σάκο βάζουμε διάφορα χριστουγεννιάτικα αντικείμενα. Τα δείχνουμε στα παιδιά για λίγα δευτερόλεπτα. Μετά σε ένα χαρτί έχουμε εικόνες από αυτά και από άλλα που δεν υπάρχουν στο σάκο. Τα παιδιά πρέπει να θυμηθούν ποια αντικείμενα βάλαμε στο σάκο και να ξεχωρίσουν τις αντίστοιχες εικόνες. Αυτός που θα βρει τις περισσότερες κερδίζει. Μπορεί να γίνει και σε μορφή τόμπολας (ατομικό χαρτί ο καθένας). Σαν παραλλαγή προσπαθούν χωρίς εικόνες να μαντέψουν όσο μεγαλύτερο αριθμό αντικειμένων μπορούν ή και όλα. Κερδίζει πάντα αυτός που θα καταφέρει να βρει τα περισσότερα.
Κυνήγι Ζαχαρωτών: Παίζεται σαν το κυνήγι του χαμένου θησαυρού. Μπορείτε να το παίξετε και χριστουγεννιάτικα στολίδια.
Χριστουγεννιάτικη Λέξη ή καίγεσαι: Λένε με τη σειρά μια λέξη που έχει σχέση με τα Χριστούγεννα και να μην την έχει πει άλλο παιδί, για να παραμείνουν στο παιχνίδι. Το παιδί που θα επαναλάβει λέξη που έχει ακουστεί ή αργεί χάνει και βγαίνει από το παιχνίδι.
Μουσικά στεφάνια . . . χριστουγεννιάτικα: Μέσα σε κάθε στεφάνι υπάρχει μια εικόνα σχετική με Χριστούγεννα. Τα παιδιά έχουν στην μπλούζα του κολλημένη μια αντίστοιχη εικόνα ή κάτιπου να κάνει ζευγάρι με αυτή που είναι στο στεφάνι (πχ. έλατο-μπάλα, φλουρί-βασιλόπιτα, τάρανδος-έλκηθρο,κοκ). Με μουσική κινούνται στο χώρο και ανάμεσα στα στεφάνια. Με την παύση της μουσικής όποιο παιδί μπει τελευταίο στο στεφάνι του βγαίνει από το παιχνίδι ή αν μπει σε λάθος στεφάνι. Σαν παραλλαγή μπορούμε να αφαιρούμε στεφάνια και να πρέπει να μπουν σε ένα στεφάνι δυο ή και τρία παιδιά.
Γρίφοι Χριστουγεννιάτικοι: Ένα παιδί σκέφτεται μια λέξη που έχει σχέση με τα Χριστούγεννα ή παίρνει μέσα από το σάκο του Άι-Βασίλη ένα αντικείμενο ή μια εικόνα που έχουμε τοποθετήσει (είναι πιο εύκολο) και καλείται να την περιγράψει στα παιδιά έτσι ώστε να τους δώσει στοιχεία ή να τα δυσκολέψει δίνοντας δύσκολα στοιχεία ώστε τα παιδιά να προσπαθήσουν με ερωτήσεις να βρουν τη λύση.
Το σπίτι του Άι-Βασίλη και το Σπίτι της Κυρά-Καλής: Οριοθετούμε δύο χώρους όπου είναι τα δυο σπίτια. Τα παιδιά χωρισμένα σε δυο ομάδες και μια ομάδα καλικαντζάρων που κυνηγούν τα παιδιά να τα πιάσουν πριν μπουν στο σπίτι τους. Κερδίζει η ομάδα που θα έχει τις λιγότερες απώλειες. Σαν παραλλαγή μπορούν δυο παιδιά να γίνουν Άι-Βασίλης και Κυρά-Καλή αντίστοιχα και να "εξουδετερώνουν" τους καλικάντζαρους ρίχνοντας "αγιασμό".
Ο Καλικάντζαρος, παραδοσιακό παιχνίδι: Τα παιδιά περπατούν σε κύκλο λέγοντας: "Δεν μπορείς, δεν μπορείς, καλικάντζαρε να βγεις!". Ο Καλικάντζαρος που είναι κάπου κρυμμένος απαντά: "Δεν μπορώ, δεν μπορώ βλέπω φως στον ουρανό!". Τα παιδιά επαναλαμβάνουν τα ίδια λόγια και ο Καλικάντζαρος απαντά: "Δεν μπορώ, δεν μπορώ βλέπω κάνετε σταυρό!"...Και στην τρίτη επανάληψη απαντά: "Δεν μπορώ, δεν μπορώ έχετε τον αγιασμό!". Τέλος ο Καλικάντζαρος λέει: 'Ήρθε το σκοτάδι και σας κυνηγώ!'. Όποιον πιάει ο Καλικάντζαρος παίρνει τη θέση του.
Οι ζαβολιές του καλικάντζαρου: Τα παιδιά βγαίνουν από την τάξη και η νηπιαγωγός ανακατεύει ή μετακινεί τόσα αντικείμενα, όσα και ο αριθμός των παιδιών.Κάθε παιδί πρέπει να βρει μία ζαβολιά του καλικάντζαρου.
Παντομίμα Χριστουγεννιάτικη: Σκορπίζουμε στο πάτωμα αναποδογυρισμένες διάφορες εικόνες σχετικές με τα Χριστούγεννα, πχ. άγγελος, παιδί που λέει τα κάλαντα, καλικάντζαρος κοκ. Το παιδί που επιλέγει τραβά μια εικόνα χωρίς να τη δουν οι άλλοι και την αποδίδει μόνο με κίνηση. Τα παιδιά προσπαθούν να μαντέψουν τι δείχνει η εικόνα.
Τα Χριστουγεννιάτικα Δέντρα: (Αναγνωστική δραστηριότητα ). Κάθε παιδί παίρνει από ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο ζωγραφισμένο σε χαρτόνι και χωρισμένο σε τέσσερα μέρη. Σε κάθε τμήμα του δέντρου είναι γραμμένο το όνομα κάποιου παιδιού. Κανένα δέντρο δεν είναι ίδιο με τα άλλα. τα ονόματα γράφονται και σε κλήρους και φυλάσσονται σε ένα άλλο πολύχρωμο κουτί. κάποιο παιδί αναλαμβάνει να τραβά το κλήρο και να "διαβάζει" το όνομα που γράφει επάνω ο κλήρος. Οι παίχτες χρωματίζουν κάθε φορά το τμήμα του δέντρου στο οποίο αναγράφεται το όνομα που ακούστηκε. Η νηπιαγωγός ή το παιδί που τραβά τους κλήρους αναλαμβάνει να ελέγχει αν χρωματίστηκε το σωστό τμήμα κάθε φορά. Νικητής αυτός που θα χρωματίσει πρώτος το δέντρο του.
Οι μπάλες των ερωτήσεων: Πολλές μπάλες που μ' αυτές παίζουμε μέμο και όχι μόνο. Πίσω από τις μπάλες υπάρχουν ερωτήσεις σχετικές με τα Χριστούγεννα. Τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες, τραβούν μία μπάλα- ερώτηση και κερδίζει τη μπάλα, εάν απαντηθεί σωστά η ερώτηση. Κερδίζει η ομάδα με τις περισσότερες μπάλες.
Χορεύουμε;
Και τα έθιμα στο παιχνίδι...
Και επειδή ένα ταμπλό στολισμένο πάντα μας προετοιμάζει γι' αυτό το όμορφο που θα έρθει...
Χριστουγεννιάτικη η Λέξη ή σε έχω κοροϊδέψει; Όσο παίζει η μουσική τρέχω, παίζω εδώ κι εκεί όταν πάψει η μουσική...αν ακούσω μια λέξη που έχει σχέση με τα Χριστούγεννα κοκαλώνουν. αν όχι συνεχίζουν το χορό ή κινούνται!
Σκυταλοδρομία Γλυκών: Τα παιδιά σε δυο ομάδες. Έχουμε ορίσει αρχή και τέρμα. Τρέχουν με τη σειρά και παίρνουν το γλυκό από το τέρμα με το στόμα (τα χέρια στο κεφάλι) και πρέπει να το παραδώσουν στο επόμενο, στόμα με στόμα. Και αν αυτό είναι δύσκολο για τα ζουζούνια σας μπορείτε να το παίξετε βάζοντας τον καθένα από την ομάδα να πάρει το γλυκό του με το στόμα. Κερδίζει η ομάδα που θα τελειώσει πρώτη.
Ζωγραφίζω... μετά μουσικής: Ένα χαρτί Α3 και μια κηρομπογιά (ή ένα πακέτο κηρομπογιές) μέσα σε ένα στεφάνι. Τα παιδιά χορεύουν στο ρυθμό της μουσικής γύρω από το στεφάνι. Στην παύση όποιο προλάβει να πιάσει την κηρομπογιά ζωγραφίζει κάτι που θυμίζει Χριστούγεννα. Το παιχνίδι τελειώνει όταν ζωγραφίσουν όλα κάτι στο χαρτί. Και μία ομαδική εργασία χριστουγεννιάτικη είναι έτοιμη...
Βρες και φτιάξ' το: Κρύβουμε κομμάτια από το κεφάλι του Ρούντολφ ή τα ρούχα του Αι-Βασίλη μέσα στην τάξη. Τα παιδιά σε ομάδες ή σε ζευγάρια ανταγωνιστικά, καλούνται να συναρμολογήσουν το κεφάλι ή να ντύσουν τον Αι-Βασίλη βρίσκοντας τα κομμάτια.
Στα τυφλά: Ποιος μπορεί να βάλει τη μύτη στο Ρούντολφ με κλειστά τα μάτια; Ή σε παραλλαγή το Αστέρι στο δέντρο. Έχουμε στο τοίχο της τάξης στο ύψος των παιδιών ένα κεφάλι ταράνδου χωρίς μύτη και τα παιδιά με δεμένα μάτια προσπαθούν να τοποθετήσουν σωστά τη μύτη ή αντίστοιχα το αστέρι στην κορυφή του δέντρου.
Σπασμένο Τηλέφωνο με Χριστουγεννιάτικες λέξεις.
Ποιος έχει το Δώρο; Κολλάμε στην πλάτη ενός παιδιού μια εικόνα δώρου ή ένα αυτοσχέδιο δωράκι και τα παιδιά χορεύουν με μουσική. Αυτός που έχει το δώρο προσπαθεί χωρίς να γίνει αντιληπτός να κολλήσει το δώρο στην πλάτη ενός άλλου παιδιού, κοκ. Για να γίνει πιο ανταγωνιστικό αν θέλετε να βγάλετε έναν νικητή όταν θα σταματά η μουσική όποιο παιδί δεν έχει καταφέρει να ξεφορτωθεί το δώρο βγαίνει από το παιχνίδι και έτσι το παιχνίδι συνεχίζεται μέχρι να μείνει ένας.
Χριστουγεννιάτικοι Κουβάδες: Τρία ή τέσσερα ποτηράκια ή κουβαδάκια στη σειρά. Παίρνουμε ένα στολίδι και το κρύβουμε μέσα σε ένα ποτήρι ή κουβαδάκι και τα παιδιά καλούνται να βρουν σε ποιο είναι κρυμμένο το στολίδι.
Ο Σάκος του Άι- Βασίλη: Στο σάκο βάζουμε διάφορα χριστουγεννιάτικα αντικείμενα. Τα δείχνουμε στα παιδιά για λίγα δευτερόλεπτα. Μετά σε ένα χαρτί έχουμε εικόνες από αυτά και από άλλα που δεν υπάρχουν στο σάκο. Τα παιδιά πρέπει να θυμηθούν ποια αντικείμενα βάλαμε στο σάκο και να ξεχωρίσουν τις αντίστοιχες εικόνες. Αυτός που θα βρει τις περισσότερες κερδίζει. Μπορεί να γίνει και σε μορφή τόμπολας (ατομικό χαρτί ο καθένας). Σαν παραλλαγή προσπαθούν χωρίς εικόνες να μαντέψουν όσο μεγαλύτερο αριθμό αντικειμένων μπορούν ή και όλα. Κερδίζει πάντα αυτός που θα καταφέρει να βρει τα περισσότερα.
Κυνήγι Ζαχαρωτών: Παίζεται σαν το κυνήγι του χαμένου θησαυρού. Μπορείτε να το παίξετε και χριστουγεννιάτικα στολίδια.
Χριστουγεννιάτικη Λέξη ή καίγεσαι: Λένε με τη σειρά μια λέξη που έχει σχέση με τα Χριστούγεννα και να μην την έχει πει άλλο παιδί, για να παραμείνουν στο παιχνίδι. Το παιδί που θα επαναλάβει λέξη που έχει ακουστεί ή αργεί χάνει και βγαίνει από το παιχνίδι.
Μουσικά στεφάνια . . . χριστουγεννιάτικα: Μέσα σε κάθε στεφάνι υπάρχει μια εικόνα σχετική με Χριστούγεννα. Τα παιδιά έχουν στην μπλούζα του κολλημένη μια αντίστοιχη εικόνα ή κάτιπου να κάνει ζευγάρι με αυτή που είναι στο στεφάνι (πχ. έλατο-μπάλα, φλουρί-βασιλόπιτα, τάρανδος-έλκηθρο,κοκ). Με μουσική κινούνται στο χώρο και ανάμεσα στα στεφάνια. Με την παύση της μουσικής όποιο παιδί μπει τελευταίο στο στεφάνι του βγαίνει από το παιχνίδι ή αν μπει σε λάθος στεφάνι. Σαν παραλλαγή μπορούμε να αφαιρούμε στεφάνια και να πρέπει να μπουν σε ένα στεφάνι δυο ή και τρία παιδιά.
Γρίφοι Χριστουγεννιάτικοι: Ένα παιδί σκέφτεται μια λέξη που έχει σχέση με τα Χριστούγεννα ή παίρνει μέσα από το σάκο του Άι-Βασίλη ένα αντικείμενο ή μια εικόνα που έχουμε τοποθετήσει (είναι πιο εύκολο) και καλείται να την περιγράψει στα παιδιά έτσι ώστε να τους δώσει στοιχεία ή να τα δυσκολέψει δίνοντας δύσκολα στοιχεία ώστε τα παιδιά να προσπαθήσουν με ερωτήσεις να βρουν τη λύση.
Το σπίτι του Άι-Βασίλη και το Σπίτι της Κυρά-Καλής: Οριοθετούμε δύο χώρους όπου είναι τα δυο σπίτια. Τα παιδιά χωρισμένα σε δυο ομάδες και μια ομάδα καλικαντζάρων που κυνηγούν τα παιδιά να τα πιάσουν πριν μπουν στο σπίτι τους. Κερδίζει η ομάδα που θα έχει τις λιγότερες απώλειες. Σαν παραλλαγή μπορούν δυο παιδιά να γίνουν Άι-Βασίλης και Κυρά-Καλή αντίστοιχα και να "εξουδετερώνουν" τους καλικάντζαρους ρίχνοντας "αγιασμό".
Ο Καλικάντζαρος, παραδοσιακό παιχνίδι: Τα παιδιά περπατούν σε κύκλο λέγοντας: "Δεν μπορείς, δεν μπορείς, καλικάντζαρε να βγεις!". Ο Καλικάντζαρος που είναι κάπου κρυμμένος απαντά: "Δεν μπορώ, δεν μπορώ βλέπω φως στον ουρανό!". Τα παιδιά επαναλαμβάνουν τα ίδια λόγια και ο Καλικάντζαρος απαντά: "Δεν μπορώ, δεν μπορώ βλέπω κάνετε σταυρό!"...Και στην τρίτη επανάληψη απαντά: "Δεν μπορώ, δεν μπορώ έχετε τον αγιασμό!". Τέλος ο Καλικάντζαρος λέει: 'Ήρθε το σκοτάδι και σας κυνηγώ!'. Όποιον πιάει ο Καλικάντζαρος παίρνει τη θέση του.
Οι ζαβολιές του καλικάντζαρου: Τα παιδιά βγαίνουν από την τάξη και η νηπιαγωγός ανακατεύει ή μετακινεί τόσα αντικείμενα, όσα και ο αριθμός των παιδιών.Κάθε παιδί πρέπει να βρει μία ζαβολιά του καλικάντζαρου.
Παντομίμα Χριστουγεννιάτικη: Σκορπίζουμε στο πάτωμα αναποδογυρισμένες διάφορες εικόνες σχετικές με τα Χριστούγεννα, πχ. άγγελος, παιδί που λέει τα κάλαντα, καλικάντζαρος κοκ. Το παιδί που επιλέγει τραβά μια εικόνα χωρίς να τη δουν οι άλλοι και την αποδίδει μόνο με κίνηση. Τα παιδιά προσπαθούν να μαντέψουν τι δείχνει η εικόνα.
Τα Χριστουγεννιάτικα Δέντρα: (Αναγνωστική δραστηριότητα ). Κάθε παιδί παίρνει από ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο ζωγραφισμένο σε χαρτόνι και χωρισμένο σε τέσσερα μέρη. Σε κάθε τμήμα του δέντρου είναι γραμμένο το όνομα κάποιου παιδιού. Κανένα δέντρο δεν είναι ίδιο με τα άλλα. τα ονόματα γράφονται και σε κλήρους και φυλάσσονται σε ένα άλλο πολύχρωμο κουτί. κάποιο παιδί αναλαμβάνει να τραβά το κλήρο και να "διαβάζει" το όνομα που γράφει επάνω ο κλήρος. Οι παίχτες χρωματίζουν κάθε φορά το τμήμα του δέντρου στο οποίο αναγράφεται το όνομα που ακούστηκε. Η νηπιαγωγός ή το παιδί που τραβά τους κλήρους αναλαμβάνει να ελέγχει αν χρωματίστηκε το σωστό τμήμα κάθε φορά. Νικητής αυτός που θα χρωματίσει πρώτος το δέντρο του.
Οι μπάλες των ερωτήσεων: Πολλές μπάλες που μ' αυτές παίζουμε μέμο και όχι μόνο. Πίσω από τις μπάλες υπάρχουν ερωτήσεις σχετικές με τα Χριστούγεννα. Τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες, τραβούν μία μπάλα- ερώτηση και κερδίζει τη μπάλα, εάν απαντηθεί σωστά η ερώτηση. Κερδίζει η ομάδα με τις περισσότερες μπάλες.
Χορεύουμε;
Μουσική Χριστουγεννιάτικη και διασκεδάζουμε παιχνιδοχορεύοντας... τα παιδιά μεταμορφώνονται σύμφωνα με την εντολή:
Γίνε ο Χριστούλης στη φάτνη
Γίνε μελομακάρονο που ψήνεται
Αναβόσβησε σαν λαμπιόνι
Πέταξε σαν Αγγελούδι
Χτύπα σαν την καμπάνα
Γέλα σαν τον Άι-Βασίλη
Ταξίδεψε σαν τους μάγους
Κύλησε σαν μπάλα χριστουγεννιάτικη
Περπάτα σαν το μολυβένιο στρατιώτη
Χοροπήδα σαν το Ρούντολφ
Δαγκώνεις κατά λάθος το φλουρί στη βασιλόπιτα
Φούσκωσε σαν το Χριστόψωμο
Φώτισε σαν αστέρι
Περπάτα σαν ξωτικό τη νύχτα στα νύχια των ποδιών σου
Κουβάλα τα δώρα στο έλκηθρο σαν τους βοηθούς του Άι-Βασίλη
Γίνε η Γαλοπούλα στο χριστουγεννιάτικο τραπέζι
Λιώσε σαν το κεράκι
Σπάσε σαν το ρόδι
Ζύμωσε σαν τη γιαγιά χριστουγεννιάτικα κουλουράκια
Γίνε ο Μπισκοτένιος
Φάε κουραμπιέδες με προσοχή
Σας γαργαλούν αόρατοι καλικάντζαροι
Περπάτα σαν το κοριτσάκι με τα σπίρτα
Γίνε το τρίγωνο στα χέρια των παιδιών
Κάνε ζαβολιές σαν καλικαντζαράκι
Γίνε η νοικοκυρά που βλέπει το πρωί ανάστατο από τις βραδινές ζαβολιές
Πριόνισε το δέντρο της γης
Χόρεψε το Ταγκό των Χριστουγέννων
Η ιδέα παρμένη από το kidsactivities.gr με λίγες προσθήκες!
Βάλτε τη φαντασία σας και δώστε τις δικές σας εντολές...
Βάλτε τη φαντασία σας και δώστε τις δικές σας εντολές...
Το χριστόξυλο: Αφού τα ταξινομήσουμε και τα σειροθετήσουμε, διαλέγουμε αυτό που θα βάλουμε στο τζάκι μας, αφού πρώτα το ραντίσουμε με νερό και κρασί.
Το στόλισμα του δέντρου: Δύο δέντρα, δύο ομάδες και το παιχνίδι αρχίζει.Ποια ομάδα θα στολίσει πρώτη το δέντρο, βάζοντας τέσσερις μπάλες από κάθε χρώμα και το αστέρι. Κι αν θέλουμε να το δυσκολέψουμε πρέπει να σχηματίσουν και την φράση "Καλές γιορτές".
Η ιστορία της γέννησης: Τη διηγούμαι βήμα, βήμα και διαλέγω εικόνα μέχρι να σχηματιστεί η ιστορία του μικρού Χριστού. Μετά μια εικόνα "εξαφανίζεται" και το παιδί προσπαθεί να βρει και να περιγράψει ποια εικόνα λείπει.
Το χριστόψωμο: Το ευλογημένο ψωμί στη μέση της παρεούλας και τα παιδιά τοποθετούν τις σωστές εικόνες πάνω στο ψωμί, σύμφωνα με τη δουλειά του νοικοκύρη.( παλαιότερα οι νοικοκυρές, εκτός από το χ και το καρύδι, με τη ζύμη έφτιαχναν διάφορα σχέδια σύμφωνα με τη δουλειά του άντρα της)
Ο τυχερός της βασιλόπιτας: Μια πλαστικοποιημένη βασιλόπιτα που συναρμολογείται και κόβεται στα τέσσερα και ο καθένας διαλέγει ένα κομμάτι. Σε κάποιο κομμάτι υπάρχει το τυχερό φλουρί και ο γλυκός μποναμάς.
Χριστουγεννιάτικες δραστηριότητες που στάζουν αγάπη και μαγειρική:
Φωτισμένα και γιορτινά φύλλα εργασίας:
Μετρούμε τον χρόνο που θα έρθει φτιάχνοντας ημερολόγια μέσα στη τάξη
ή με τον Σύλλογο γονέων:
Ας υποδεχτούμε λοιπόν αυτές τις όμορφες γιορτές με ατομικές και ομαδικές δημιουργίες:
Κηροπήγια με γύψο
Χαρτοκοπτική
Χριστουγεννιάτικες φατσούλες με ρολό
Ρούντολφ το ελαφάκι, κάδρο
Ένα δώρο από τον άγγελο
Θήκη από τσόχα για γλυκίσματα
Κηροπήγια με φυσικά υλικά
Κηροπήγια με μακετόχαρτο
Κηροπήγια βιτρό
Διακοσμητικά Κηροπήγια
Κηροπήγια με χαρτοκοπτική
Ομαδική:οι τάρανδοι του Άι Βασίλη
Ταρανδοδεντράκι με ρολό
Η φάτνη τρισδιάστατη
Η γέννηση του Χριστού
Φάτνη με γλωσσοπίεστρα
Η γέννηση κάπως αλλιώς
Ομαδική: Το χριστουγεννιάτικο δέντρο των χρωμάτων
Κάρτα
Κουτάλες τάρανδοι
Τα αγγελάκια κουβαλούν τις ευχές των παιδιών
Άσπρο- κόκκινο στολίδια
Ομαδική: το χριστουγεννιάτικο δέντρο
Αγγελάκια με ρολό και μπάλες φελιζόλ
Τάρανδοι με γλωσσοπίεστρα
Το καράβι με ασημόχαρτο και πούλιες
Άγιος Βασίλης χαρτοκοπτική
Κάρτα
Ομαδική
Χριστουγεννιάτικο διακοσμητικό με κανέλα
Στολίζω το δέντρο μου όπως θέλω
Ομαδική: η γέννηση του Χριστού
Καδράκι: τάρανδος
Κρεμαστό τοίχου
Ο δικός μου άγγελος
Ομαδική: Κάθε φλόγα μια ευχή
Κάρτα με κουμπιά
Ομαδική δημιουργία
Μια ευχή με τη γέννηση του μωρού
Κατασκευή με χάρτινα πιάτα
Αναπαράσταση ζωγραφικού πίνακα
Αγγελάκια με ποτήρια από φελιζόλ
Κάθε καινούριος χρόνος θέλει τους στόχους του.
"Η αγάπη που φέρνει η γιορτή αυτή, ας φωλιάσει μέσα στη καρδιά για όλη την καινούρια τη χρονιά και όχι μόνο για μια βραδιά".