ΤΑ ΒΟΤΑΝΑ
Ένα πιάτο φακές για μεσημεριανό και ένας πονεμένος λαιμός ήταν η αρχή για το ταξίδι μας στη χώρα των βοτάνων. Ξεκίνησε, βάζοντας στη βαλίτσα μας την πρώτη ερώτηση " τι είναι η ρίγανη που βάλαμε στο φαγητό;" και τη πρόταση " η μαμά μου έκανε χαμομήλι χθες το βράδυ γιατί πονούσε ο λαιμός μου".
Η τάξη μας στολίστηκε από χρώματα, εικόνες και αρώματα. Σε ματσάκια κρεμάστηκαν ένα σωρό βότανα που τα παιδιά έφεραν από το σπίτι και βάζα που περιείχαν υπέροχες μυρωδιές. Μας συστήθηκαν ένα-ένα, γνωρίσαμε το σπίτι τους, πότε ανθίζουν, που ζουν, που τα χρησιμοποιεί ο άνθρωπος ως ρόφημα, γιατρικό, αρωματικό ή καλλυντικό. Κάναμε ιστορική αναδρομή της χρήσης και χρησιμότητάς τους. Από το μάγο - γιατρό και τα γιατροσόφια της γιαγιάς στη σύγχρονη φαρμακευτική και ιατρική χρήση.
- Μιλήσαμε για τον Ιπποκράτη το γιατρό της αρχαιότητας και τη συμβολή του στην ιατρική επιστήμη.
- Γινόμαστε εξερευνητές του βουνού και μαζεύουμε τα δικά μας βότανα και φτιάχνουμε το δικό μας μαγικό μαντζούνι που γιατρεύει, μαγεύει ή μεταμορφώνει.
- Παιχνιδοτράγουδο Διασκευάζουμε το "Ζουμπαλά" και ο μάγος της φυλής φτιάχνει το μαγικό φίλτρο της φυλής που μόλις οι Ινδιάνοι της φυλής το πίνουν γίνονται...δυνατοί, αόρατοι, μικροσκοπικοί, τρέχουν με γιγάντια βήματα, ψηλώνουν, μεταμορφώνονται σε δράκους, κύκλωπες, κλπ.
- Γευτήκαμε ροφήματα από τα βότανα του κήπου μας τσάι, φλαμούρι, χαμομήλι, μαντζουράνα, μέντα, φασκόμηλο.
- Τα ταξινομήσαμε αγγίζοντας, συγκρίνοντας τα με εικόνες και από τη μυρωδιά τους.
-Ένα φυτολόγιο φιλοξένησε τα βότανα που τα παιδιά έβαλαν μέσα αυτό που τους άρεσε και έγραψαν το όνομα του.
- Παίξαμε με τα ονόματα τους και τις συλλαβές τους, έχοντας κάπου έναν πίνακα αναφοράς.( συλλαβές και το ζητούμενο ήταν να φτιάξουν το όνομα του συγκεκριμένου βοτάνου).
- Ταυτίζουν τη λέξη με τα αρχικά τους γράμματα...Ποιος θα μαντέψει τη λέξη; Ποιος θα γράψει πρώτος τη λέξη;Πχ. Δ: Δυόσμος, Δεντρολίβανο, Δάφνη...Ρ: Ρίγανη, Ριζάρι, κλπ.
-Επισκεφτήκαμε ένα φυτώριο και τα είδαμε βλαστάρια ακόμα μέσα στις γλάστρες, πριν τα βοηθήσουμε να μεγαλώσουν.
- Πήραμε ένα κομμάτι του σχολικού κήπου και φυτέψαμε μικρά ευλογημένα βότανα.
- Διαβάσαμε το μύθο της Δάφνης, την ιστορία του βασιλικού που βοήθησε την Αγία Ελένη να βρει τον Τίμιο Σταυρό, το παραμύθι του τίλιου και την ιστορία της κανέλας, γραμμένο από τον Ηλία Τουμασάτο (μια ιστορία που θα 'πρεπε να έχει εικονογραφηθεί και να βρίσκεται στο ράφι κάποιου βιβλιοπωλείου).
-Στην ιστορία της κανέλας έγινε αναδιήγηση της ιστορίας, είδαμε τους ήρωες, θυμηθήκαμε ξανά τα λόγια τους και σε ανείπωπτο χρόνο, ενώ ετοιμαζόμασταν για κάποια άλλη δραστηριότητα, η Αγγελίνα πήρε μια εικόνα και άρχισε να μιλάει και να επαναλαμβάνει τα λόγια του ήρωα που είχε διαλέξει. Τα στρώματα έπεσαν και έφτιαξαν ένα μεγάλο ντουλάπι, τα παιδιά πήραν από μία εικόνα και η κανέλα έκανε το όνειρο της πραγματικότητα, έχοντας στο τέλος όλα τα παιδιά να φωνάζουν τη λέξη "ψυχή".
Μάθαμε ένα χαριτωμένο τραγούδι "Ο πιο καλός είν' ο Μπαξές" σε στίχους της Σοφίας Καινούργιου που τραγουδιέται στο σκοπό «Ο πιο καλός ο μαθητής"
Πρωί- πρωί μες τον μπαξέ αρώματα μυρίζω,
βότανα αρωματικά αμέσως αντικρίζω.
Βασιλικός σγουρός-σγουρός τη μύτη πως μου σπάει
κορφολογώ τα φύλλα
του γιατί στη σάλτσα πάει.
Ο
δυόσμος στέκει τρυφερός κι αρώματα σκορπίζει
σαν σου πονάει η κοιλιά τη γιατρειά χαρίζει.
Μωβ είναι τα λουλούδια της πανώρια η ομορφιά της
και ξεραμένη και χλωρή Λεβάντα η αφεντιά της.
Και μια Λουΐζα
ευωδιαστή πως σειέται και λυγιέται
κι όποιος τη βράσει
και την πιει, ο πόνος του ξεχνιέται.
Να την η αρμπαρόριζα μες στο γλυκό κυδώνι,
αρωματίζει τα γλυκά κι η γεύση της με λιώνει.
Δέντρο ψηλό η δάφνη μας τα φύλλα καμαρώνει
στα φαγητά και στα γλυκά τη γεύση της απλώνει.
Το δεντρολίβανο πιο κει φάρμακο είναι μεγάλο,
μάτια, μαλλιά και
ομορφιά χαρίζει δίχως άλλο.
Ο πιο καλός είν’ ο μπαξές με τα μυρωδικά του
υγεία δίνει κι ομορφιά, νερό πίνω στ’ όνομά του.
Τραγουδήσαμε αγαπημένα τραγούδια, τα χορέψαμε και τα κατατάξαμε σε κατηγορίες: Παραδοσιακό, μοντέρνο, έντεχνο, λαϊκό
"Βασιλικός θα γίνω", "Γιαρέμ", "Σγουρέ Βασιλικέ μου", "Η Κανέλα και ο Δυόσμος", "Δάφνη-Πικροδάφνη", "Μέντα και λεβάντα"
Όλοι έχουμε σιγοτραγουδήσει το τραγούδι του Χατζηδάκη σε ποίηση Ελύτη
πλημμυρισμένο από Αιγαίο, θάλασσα, αλμύρα και έρωτα. "Δώσε μου δυόσμο να μυρίσω, Λουΐζα και βασιλικό. Μαζί μ΄ αυτά να σε φιλήσω και τι να πρωτοθυμηθώ!"
Βοτανοαινίγματα "Στην Κουζίνα ολοταχώς πάρε βότανα και μπρος!"
Στεφάνια με τα φύλλα της
βάζουν στους νικητές.
Μπαίνει και στα κοκκινιστά
μπαίνει και στις φακές!
Τι είναι; ( η Δάφνη)
Μπριζολάκια, παϊδάκια
τα τυλίγω στη στιγμή
τη χωριάτικη σαλάτα
κάνω τόσο γευστική.
Τι είναι; (η ρίγανη)
Αν με πιάσεις σε «τσιμπάω»
κοκκινίλες σου πετάω
μα αν με βράσεις, στα μαλλιά
δίνω λάμψη κι ομορφιά.
Τι είναι; ( η Τσουκνίδα)
Πορτοκαλιά η κίτρινη
με μαργαρίτα μοιάζει.
Στα φαγητά η χάρη της
πολύ καλά ταιριάζει.
Μα και στην Ιατρική
γίνεται αντισηπτική
και αντιβακτηριδιακή.
Τι είναι; ( η Καλέντουλα)
Στον αγιασμό δίνω δροσιά
μοσχοβολάει η γειτονιά στη σάλτσα και στο φαγητό
διπλή νοστιμιά δίνω εγώ! Τι είναι; (Ο Βασιλικός)
Σαν την υγειά σου έχασες και θες να την κερδίσεις
άμα με βράσεις και πιεις ευθύς θα τραγουδήσεις (χαμομήλι)
Στο βήχα και στο κρύωμα είμαι το πρώτο γιατρικό και σε κάνω εγώ γερό.
Τι είναι;(Φασκόμηλο)
Μέσα στη ντουλάπα δίνω εγώ φρεσκάδα! Τι είναι; (Λεβάντα)
Δίνω άρωμα και γεύση στα γλυκά στο φαγητά
και στη τσίχλα που μασάς (Μέντα)
Προτεινόμενα αρωματικά φύλλα εργασίας:
Ομαδικές εργασίες:
Ποιήματα ειπωμένα από τα παιδιά που ήταν χωρισμένα σε ομάδες και διάλεξαν το δικό τους βότανο που θα ήταν η έμπνευση τους.
Στα ράφια της κουζίνας, βότανα στη σειρά
Η Αγία Ελένη και ο Τίμιος Σταυρός με γκοφρέ και νερομπογιές.
Η κανέλα ήθελε να ακούσει τη λέξη ψυχή για να κάνει στο όνειρο της μια αρχή.
Ίσως και εγώ και εσύ.
ΜΠΡΑΒΟ ΣΤΗ ΞΕΧΩΡΙΣΤΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΑΣ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ όμορφη δουλειά...Μπράβο...
ΑπάντησηΔιαγραφή